BA.5 به ایران رسید | پیک هفتم کرونا ‌در راه است‌
رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین خبرداد

BA.5 به ایران رسید | پیک هفتم کرونا ‌در راه است‌

کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین نسبت به افزایشی شدن روند ابتلا به کرونا هشدار می‌دهند

بازگشت زیرپوستی کرونا | افزایش موارد مثبت در بیمارستان دانشوری

روند افزایشی کرونا دوباره در حال شکل گیری است؛ تعداد مناطق با وضعیت زرد در مازندران از دو به شش شهرستان افزایش پیدا کرده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نیز از افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کووید-19 خبر داده است. در تهران نیز رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری می‌گوید تعداد مراجعه‌ها نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده است.
روند افزایشی کرونا دوباره در حال شکل گیری است؛ تعداد مناطق با وضعیت زرد در مازندران از دو به شش شهرستان افزایش پیدا کرده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نیز از افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کووید-19 خبر داده است. در تهران نیز رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری می‌گوید تعداد مراجعه‌ها نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۱۱۶۰
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، آخرین ارزیابی وزارت بهداشت و درمان از وضعیت استان‌های کشور از این حکایت دارد که هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارند. در این بین اما ۹۱شهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و 357 شهر نیز در نقشه به رنگ آبی در آمده‌اند.

به این ترتیب در نگاهی کلی به شرایط شهرهای کشور می‌توان گفت وضعیت کرونا نسبت به گذشته بهبود یافته است. اما کارشناسان که نگاه دقیق‌تری به وضعیت اپیدمی کرونا دارند، نسبت به افزایشی شدن روند ابتلا به کووید-19 در کشورمان هشدار می‌دهند.

‌برای نمونه بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت شرایط در مازندران در حال تغییر است، چراکه تعداد شهرستان‌های با وضعیت زرد‌ از ۲ به ۶ شهرستان افزایش یافته است.

این شرایط به شمال کشور محدود نمی‌شود، زیرا در خوزستان نیز نشانه‌های افزایش ابتلا به کووید-19 دیده شده است. دکتر حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش میزان مراجعه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به بیمارستان‌های خوزستان خبر داده است.

زنگ خطر افزایش ابتلا در دنیا

برخی کارشناسان از افزایش ابتلا به کووید-19 در منطقه و کشورهای همسایه به عنوان زنگ خطری یاد می‌کنند که براساس آن باید نگران افزایش شیوع کرونا در کشور بود.

دکتر مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ یکی ازاین کارشناسان است. او در این‌باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای اطراف ما افزایش آمار ابتلا به کرونا را تجربه کرده‌اند، می‌توان احتمال داد که روند ابتلا به کرونا در کشورمان نیز افزایشی شود.

‌عراق، ‌کویت، امارات، عربستان، افغانستان، پاکستان، لبنان و فلسطین برخی از کشورهایی هستند که در چند هفته اخیر روند ابتلا به کووید-19 در آنها افزایشی بوده است.

دکتر یونسیان ادامه می‌دهد: ‌در سه هفته اخیر در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی تقریبا هر هفته تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-19 یک و نیم برابر هفته گذشته شده است.‌

آن طور که او توضیح می‌دهد اکنون نمی‌توان درباره شکل گیری موج جدید کرونا قضاوت کرد. اما با توجه به اینکه در کشورهای منطقه روند افزایشی ابتلا به کووید-19 شکل گرفته، ممکن است در کشورمان نیز چنین روندی را شاهد باشیم.

‌دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هشدار می‌دهد:‌ با توجه به شرایطی که در جامعه شاهد آن هستیم اگر پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود و شهروندان برای تزریق دوز یادآور واکسن اقدام نکنند. احتمالا در انتهای تابستان و زمان شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها ‌با مشکل رو به رو خواهیم شد.‌

به گفته دکتریونسیان این احتمال‌ باید جدی گرفته شود، چون‌ یک چهارم جمعیت کشور‌مان هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و یک سوم جمعیت نیز واکسیناسیون را کامل انجام نداده‌اند.‌

خطر زیر واریانت‌های تازه امیکرون

از کاهش تاثیر واکسن‌های کرونا و شیوع زیر واریانت‌های جدید امیکرون به عنوان عواملی که زمینه را برای شکل گیری موج‌های تازه کرونا فراهم می‌کند، می توان یاد کرد.

دکتر علی‌رضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره احتمال شکل گیری موج جدید کرونا در کشور تاکید می‌کند: تا زمانی که ویروس کرونا در گردش است می‌توان انتظار شکل گیری پیک جدید کرونا را داشت، چون ایمنی حاصل از تزریق واکسن‌ یا ابتلا به بیماری کاهش پیدا می‌کند در نتیجه‌ احتمال شکل گیری موج‌ تازه کرونا وجود دارد.

او به فراگیر شدن ابتلا به زیر واریانت‌های امیکرون اشاره‌ می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه شاهد شیوع زیر واریانت‌های امیکرون مانند«BA.5»‌ ،«‌BA.4» و «BA.2.12» ‌ در جهان هستیم، می‌توان احتمال داد که این زیر واریانت‌ها نیز در کشورمان شیوع پیدا کنند.

به گفته دکترناجی روند افزایشی ابتلا به کرونا در‌ ‌اروپا، آمریکا و کشورهای همسایه ‌ما ناشی از شیوع این زیر واریانت‌هاست.

این ویروس شناس تاکید می‌کند: این زیر واریانت‌ها نسبت به زیر واریانت‌ BA.2 ایمنی گریزتر هستند و درگیری ریوی در بیمارانی که دچار آنها‌ می‌شوند، بیشتر است.

‌ رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری با بیان اینکه احتمالا این زیر واریانت‌ها وارد کشورمان خواهند شد، عنوان می‌کند: مساله‌ای که بیشتر سبب نگرانی می‌شود این است که بسیاری از شهروندان به اشتباه تصور می‌کنند کرونا تمام شده به همین دلیل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در چنین شرایطی با ورود زیر واریانت‌های جدید احتمال شکل گیری موج جدید دور از ذهن نیست.‌

دکتر ناجی می‌افزاید: این درحالی است که مشاهدات ما در‌‌ بیمارستان مسیح دانشوری نیز حاکی از این است که تعداد افراد مبتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

بنابراین با توجه به گفته‌های کارشناسان این روزها که شاهد آرامش نسبی هستیم. شهروندان باید برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، چراکه در غیر این صورت شاهد شکل گیری موج‌های تازه کرونا خواهیم بود‌.

 

مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها