امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۷۰۷ تومان است.
کد خبر: ۱۳۷۱۱۱۴

قیمت دلار چند؟ قیمت دلار در صرافی ملی ایران چقدر شد؟ نوسان قیمت دلار در بازار ادامه دارد؟ آیا قیمت دلار آیا زیر 20 هزار تومان خواهد رسید؟ نتیجه مذاکرات وین چه تاثیری بر قیمت دلار خواهد گذاشت؟

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس نرخ صرافی ملی ایران امروز (۴ تیر ۱۴۰۱ ) هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۷ هزار و ۷۰۷ تومان و هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۶۵۲ تومان به فروش می‌رسد.

نام ارز قیمت (تومان)
دلارآمریکا 27.707
یورو 

28.652

پوند انگلیس 39.558
لیر ترکیه  1.900
یوان چین  4.835
دینار عراق  22
روبل روسیه 565

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت فروش دلار آمریکا امروز در صرافی بانک ملی ایران در مقایسه با نرخ اعلام شده در روز گذشته، ۲۷,۷۲۰ (بیست و هفت هزار و هفتصد و بیست تومان) اعلام شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت دلار و یورو امروز در صرافی بانک ملی ایران اعلام شد.

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۷,۴۴۵ (بیست و هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۷,۷۲۰ (بیست و هفت هزار و هفتصد و بیست تومان) اعلام شد.

همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۲۸,۳۸۷ (بیست و هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت تومان) و قیمت فروش یورو ۲۸,۶۷۲ (بیست و هشت هزار و ششصد و هفتاد و دو تومان) است.

پیش بینی قیمت دلار اول تیر

عده ای از معامله گران معتقدند توافق برجام همچنان در هاله ای از ابهام است ومسافرت جو بایدن به خاورمیانه می تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و نرخ دلار در تهران صعودی شود.

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار در 7 روز اخیر در یک محدوده خاص در حال نوسان بوده است. اسکناس آمریکایی روز سه شنبه در تهران رنج شد و در هرات و سلیمانیه ارایش صعودی به خود گرفت. به عقیده فعالان بازار احتمال تشدید تحریم ها توسط آمریکا یکی از موضوعاتی است که اجازه افت قیمت بیشتر به دلار را نداده است.

عده ای از معامله گران معتقدند توافق برجام همچنان در هاله ای از ابهام است و مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و نرخ دلار در تهران صعودی شود.

با این حال، این گمانه زنی های سیاسی در حالی مطرح می شود که برخی فعالان باور دارند،‌ دلار در سال های اخیر رشد سنگینی را تجربه کرده است و بیش از ۸ برابر شده است، در این شرایط آن ها انتظار دارند که سطح تقاضا با توجه به چنین تاریخچه قیمتی، دچار محدودیت های بیشتری شود.

از نظر تحلیلگران پرده برداری از قیمت های جدید توسط نهاد بازارساز باعنوان ارز های صادراتی حجم معاملات بازار ارز تهران را کاهش داده است.

بازدهی قیمت دلار در خرداد ماه

طبق محاسبات به عمل آمده توسط تحلیلگران با وجود افزایش تاریخی نرخ دلار در خرداد 1401 شاخص بازدهی قیمت دلار در خرداد ماه تنها 27.4 درصد ثبت شده است، درصورتی که نرخ رشد این ارز در طول ۳ ماه فصل بهار مجموعا حدود ۲۱ درصد محاسبه شده است.

طبق محاسبات به عمل آمده نرخ رشد دلار در خرداد ماه در رقمی معادل 24.8 درصد ثبت شد. برخی از کارشناسان با اشاره به کند‌تر شدن روند رشد نرخ دلار در خرداد ماه نسبت به فروردین و اردیبهشت، بر این باورند که سیاست‌های جدید بانک مرکزی نقش چشمگیری در ترمز دلار خردادی داشته است.

قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد؟

به تازگی دولت نرخ جدیدی را برای تسعیر ارز در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده است که بر مبنای آن نرخ یورو ۲۲ هزار تومان و برای دلار ۲۰ هزار تومان خواهد بود؛ این مساله می تواند به معنای کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار پس از توافق برجام باشد.

به گزارش موج، با توجه به اینکه وزیر امور خارجه در دیدار اسفند ماه خود با همتای ایران خبر داده است که آمریکا تضمین های لازم را داده که بعد از توافق برجام همکاری روسیه و ایران تحت تاثیر تحریم های ناشی از حمله روسیه به اوکراین نخواهد بود، به نظر می رسد که توافق برجام ممکن است بسیار محتمل باشد و این موضوع می تواند چشم انداز نزولی را برای نرخ ارز در ایران ترسیم کند، پیش از این بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۱ نرخ تسعیر ارز را ۲۳ هزار تومان تعیین کرده بود پیش بینی می کردند نرخ دلار در ایران بعد از توافق برجام به محدود ۲۴ هزار تومان کاهش پیدا کند.

به تازگی دولت نرخ جدیدی را برای تسعیر ارز در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده است که بر مبنای آن نرخ یورو ۲۲ هزار تومان و برای دلار ۲۰ هزار تومان خواهد بود؛ این مساله می تواند به معنای کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار پس از توافق برجام باشد، اما این مساله تحت تاثیر سیاست های کلان اقتصادی کشور خواهد بود، زیرا برخی از مسئولان اقتصادی با توجه به اینکه نرخ ارز ترجیحی برای برخی کالاها در سال ۱۴۰۱ حذف می شود تمایل دارند که قیمت ارز را تک نرخی کنند یا حداقل فاصله بازار آزاد و ارز دولتی را به حداقل برسانند.

از این رو می توان گفت که اگر دولت در سیاست گذاری خود طبق برنامه پیش برود و قیمت ارز دولتی را به محدوده ای ۲۰ هزار تومان برساند قطعا قیمت ارز تک نرخی خواهد شد و از این طریق سود بازار آزاد برای دلال ها هم به حداقل می رسد زیرا در شرایط کنونی ایران بیش از ۱۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده دارد و بعد از برجام آزاد می شوند که بخشی از این منابع قرار است به صورت کالا وارد کشور شوند و بخش دیگری از آن به صورت نقدی به بازار تزریق می شود.

حالا با در نظر گرفتن این سناریو اگر دولت بخش عمده ای از ارز را در سال آینده به بازار تزریق کند شاهد یک افت حداقل ۲۰ درصدی دلار خواهیم بود اما اگر به صورت تدریجی این ارزها به بازار آزاد تزریق شوند و واردات کالاهایی همچون خودرو و لوازم خانگی هم آزاد شوند، بخشی از این ارز به کالا تبدیل می شود و از این طریق روند نزولی قیمت دلار در ایران را کند می کند و احتمال دارد در یک بازه زمانی چند ماه قیمت دلار در ایران به محدوده ۲۰ هزار تومان برسد.

در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ قیمت ارز بعد از اینکه یک افت داشت و وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده بود دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان برگشت؛ این در حالی بود که وضعیت برابری ارز سایر کشورها در مقابل دلار در حال تقویت بود. بر همین مبنا باید قیمت دلار در ایران هم روندی صعودی پیش می گرفت، اما به نظر می رسد این مساله تحت تاثیر افزایش تقاضا برای ارز در کشور بود که توسط مسافران خارج از کشور به وجود آمده بود و از طرف دیگر به نظر می رسد گروه های که حجم عظیمی از ارز در اختیار دارند پیش از قطعی شدن توافق به دنبال عرضه دلارهای خود با قیمت های بالاتر هستند به همین دلیل اجازه افت بیشتر دلار در سال ۱۴۰۰ را نداده اند و احتمالا در سال ۱۴۰۱ این روندی نزولی دلار کلید خواهد خورد.

ثبات قیمت دلار ماندگار نمی ماند!

در این چند روز اخیر نرخ دلار در بازار ارز تهران در محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان تثبیت شده است، اما در شرایط کنونی ابهام در ادامه مذاکرات برجام می تواند روی قیمت دلار در بازار تهران تا محدوده ۲۸ هزار تومان تاثیر بگذارد.

به گزارش موج، بازار ارز تهران در این چند روز اخیر شاهد یخ زدن قیمت دلار بوده و نرخ دلار در محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان تثبیت شده و افت و خیز چشمگیری از خود نشان نداده است و این مساله حکایت از این دارد که دولت نرخ ارز را کنترل کرده است، زیرا در چند روز اخیر با آغاز جنگ روسیه و اوکراین ارزش دلار در مقابل سایر ارزها از جمله روبل روسیه افزایش پیدا کرده و همین مساله در سایر ارزها هم رخ داده بود و به نوعی برابری دلار با یورو و... هم صعودی بود؛ هرچند این مساله از میانه هفته متوقف شد و این مورد تحت تاثیر خبرهایی است که نشان می دهد جنگ ادامه دار می شود و این امر می تواند تمام بازار جهانی را تحت تاثیر قرار دهد و اگر این موضوع اتفاق بیفتد دیگر تنها روسیه و اوکراین نیستند که با چالش اقتصادی مواجه می شوند و با برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار جهانی، تورم تمام اقتصادها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

این روزها قیمت دلار در بازار تهران حدود ۲۶ هزار تومان معامله می شود، هر چند در یک مقطعی از روز ممکن است قیمت آن به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسیده باشد اما به طور کلی قیمت ارز در ایران باید تثبیت شود و دلار در بازار متشکل ارزی بر روی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان ایستاده است.

ابهام در ادامه مذاکرات برجام می تواند روی قیمت دلار در بازار تهران تاثیر بگذارد

در شرایط کنونی ابهام در ادامه مذاکرات برجام می تواند روی قیمت دلار در بازار تهران تاثیرگذار باشد، زیرا در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که روسیه بتواند به مذاکرات بپیوندند و از طرف دیگر نیز سیگنال هایی درباره تحریم های روسیه و... به گوش می رسد و از این رو به نظر نمی آید که مذاکرات برجام به این زودی ها از سر گرفته شود؛ هرچند سخنگوی وزارت خارجه گفته به زودی مذاکرات از سر گرفته می شود و همین دیروز نیز امیرعبدالهیان در گفتگو با بورل اظهار داشت: برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم.

بنا بر این گزارش قیمت ارز در ایران احتمالا در همین محدوده باقی می ماند و اگر دور جدید مذاکرات به تاخیر بیفتد، احتمالا بار دیگر قیمت ارز به بالای ۲۷ هزار تومان خواهد رسید و همین موضوع می تواند تاثیراتی را بر سایر بازارها همچون خودرو، مسکن و ... بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها