بررسی دیدارهای نهایی تاریخ جام جهانی

عکس | قهرمانی مقابل چشمان همسایه ها!

تیم فوتبال اروگوئه در فینالی پرحرف و حدیث در سال ۱۹۳۰ موفق شد از سد آرژانتین گذشته و قهرمان نخستین دوره جام جهانی فوتبال شود.
کد خبر: ۱۳۷۱۰۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، اولین دوره رقابت‌ های جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه برگزار شد.

فیفا، میزبانی را به کشوری داد که قرار بود ۱۰۰ سالگی قانون اساسی‌اش را جشن بگیرد. اروپایی‌ها به خاطر دوریِ راه حضور کمرنگی داشتند و از ۱۳ تیم حاضر در این دوره تنها چهار تیم از قاره سبز بودند و الباقی را آمریکایی‌ها تشکیل دادند.

مجموعا ۱۸ بازی انجام شد و ۷۰ گل به ثمر رسید. مسابقات در چهار گروه به انجام رسید و تیم‌های صدرنشین راهی نیمه‌نهایی شدند.

مانند جام جهانی ۱۹۵۰ خبری از مسابقه رده‌بندی نبود. فینالیست‌های المپیک ۱۹۲۸ به فینال اولین جام جهانی راه یافتند. رقابتی جذاب بین آلبی سلسته و لاسلسته.

همه مسابقات در شهر مونته‌ویدئو برگزار شد و محل برگزاری فینال، استادیوم سنتناریو بود. ورزشگاهی عظیم که به یمن برگزاری جام جهانی ساخته شده بود.

برای بازی نهایی قریب به ۳۰ هزار آرژانتینی با شعار «یا مرگ یا پیروزی» از رودخانه عبور کرده و خود را به پایتخت اروگوئه رساندند.

از طرفی مونتی، بازیکن آلبی سلبسته نیز تهدید به مرگ شد ولی در دیدار نهایی به میدان رفت. داور بلژیکی هم تا ضمانت جانش را نگرفته بود حاضر به قبول قضاوت این بازی نشد. او قول گرفت سریعا پس از پایان بازی با قایق از اروگوئه برود.

یکی دیگر از حواشی عجیب مسابقه نهایی این بود که هر ۲ تیم خواستار بازی با توپ مورد علاقه خود بودند و همین مساله باعث شد تا یک نیمه این دیدار با توپ مورد نظر آرژانتینی‌ها و یک نیمه با توپ اروگوئه‌ای‌ها به انجام برسد.

۴۵ دقیقه اول به سود آرژانتین تمام شد. آنها یک گل دریافت کردند اما در ادامه ۲ گل به ثمر رساندند. زننده گل دوم گیلرمو استابیله، آقای گل جام بود.

در نیمه دوم اروگوئه به خودش آمد و توسط خوزه سیا(۵۷)، ایریارته(۶۸) و هکتور کاسترو(۸۹) سه گل به ثمر رساند تا با نتیجه پرگل چهار بر ۲ فاتح اولین دوره جام جهانی شود. آنها تیمی را شکست دادند که سرمربی‌اش فقط ۲۷ سال داشت.

اروگوئه ۲۰ سال بعد در خاک برزیل به دومین قهرمانی‌ خود نیز دست یافت ولی دیگر این عنوان نصیب‌شان نشد.

در طرف مقابل آرژانتین در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ به مقام اولی جام جهانی نائل شد تا هر ۲ تا به اینجا ۲ قهرمانی داشته باشند. اروگوئه و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز حضور دارند.

عکس | اروگوئه فاتح اولین جام جهانی؛ قهرمانی زیر سایه ترس

عکس | اروگوئه فاتح اولین جام جهانی؛ قهرمانی زیر سایه ترس

عکس | اروگوئه فاتح اولین جام جهانی؛ قهرمانی زیر سایه ترس

عکس | اروگوئه فاتح اولین جام جهانی؛ قهرمانی زیر سایه ترس

 

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها