نشاط و سرگرمی در جدول پخش برنامه‌های شبکه‌های سیما پر رنگ شد

۵۹۰۰ساعت تماشایی در تابستان

«ستاره حیات»، عنوان سریالی به کارگردانی جواد ارشاد و تهیه‌کنندگی فریبا بانک‌توکلی است که این روزها از شبکه ‌‌آی‌فیلم پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۰۹۳۱
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه روزنامه جام جم

موضوع سریال درباره فعالیت تکنیسین‌های شاغل در اورژانس است که برای ماموریت‌های متفاوت اعزام می‌شوند. می‌توان گفت ستاره حیات، یکی از معدود آثار تلویزیون ایران است که با موضوع بیمارستان و اورژانس تولید شده است.

سازندگان سریال ستاره حیات، دست روی موضوعی گذاشتند که قبلا نمونه آن را در تلویزیون کشورمان ندیده‌ایم، زیرا تاکنون فعالیت اورژانس در بیمارستان‌ها نشان داده شده اما عملیات بیرونی تکنیسین‌های شاغل در اورژانس در قالب یک سریال بلند به تصویر کشیده نشده است.

همین موضوع کار را به لحاظ قصه و تولید سخت‌تر می‌کرد و مسلما باید کارگردانی، کار را به دست می‌گرفت که علاقه‌مند به ساخت آثار چالشی باشد، زیرا بیشتر سکانس‌های سریال مربوط به صحنه‌های خیابانی و اورژانس است.

در واقع جواد ارشاد، کارگردان این سریال صرفا علاقه‌مند به ساخت یک اثر سرگرم کننده نبود، بلکه می‌خواست سریالی بسازد که به مردم آگاهی لازم را بدهد که در حین پیش آمدن اتفاقات چطور با اورژانس تماس بگیرند و چه کارهای اولیه‌ای می‌توانند برای بیماران‌شان انجام بدهند. بنابراین سریال ستاره حیات برای رده‌های سنی از مخاطبان جنبه آموزشی هم دارد که هنگام پیش آمدن حوادث چطور مدیریت کنند.

این سریال حدود ۲۸ نکته علمی را به بینندگان آموزش می‌دهد تا بدانند هنگام حوادث چگونه برخورد کنند یا چگونه از بروز حوادث جلوگیری کنند.البته سازندگان این آثار نمایشی این مسائل را در فضای دراماتیک به تصویر کشیدند تا مورد توجه بیننده قرار گیرد. گرچه نمونه خارجی چنین آثاری پخش شده بود اما کارگردان سریال ستاره حیات از آثار خارجی الهام نگرفته و سعی کرده کاملا سریالی ایرانی بسازد و اورژانس ایران را واقعی نشان دهد، نه این‌که فضا را گل درشت و اغراق آمیز نشان بدهد.

در مجموع سعی شده سریال ستاره حیات موقعیت‌های طلایی اورژانس را به تصویر بکشد که تکنیسین‌های اورژانس در درمان بیماران انجام می‌دهند. نکته قابل توجه در این سریال این است که صرفا به تعریف و تمجید از اورژانس نپرداخته ، بلکه حتی یکی از صحنه‌های سریال ستاره حیات نشان دادن سهل‌انگاری برخی تکنیسین‌های اورژانس است. به عنوان مثال، ستاره (نسیم ادبی) نشان داده شد که به دلیل دیر فرستادن اورژانس و شکایتی که از او می‌شود باید در دادگاه پاسخگو باشد. بنابراین نگاه انتقادانه هم در سریال شاهد هستیم.

همچنین مزاحمت‌هایی که برخی برای اورژانس ایجاد می‌کنند هم به تصویر کشیده شده است.از دیگر نکات قابل تأمل این که سریال ستاره حیات، قهرمان خاصی ندارد بلکه قهرمان عملیات، پایگاه اورژانس است. در واقع کارگردان به‌دنبال شخصیت‌ها و موقعیت‌های بکر در قصه است که بتواند یک کار قابل باور برای مخاطبان پخش کند. همچنین در بخش بازی‌ها می‌توان به ترکیب کامران تفتی و نیما رئیسی اشاره کرد که نقش تکنیسین‌های اورژانس را بازی می‌کنند. ترکیب این دو خوب است، زیرا تفتی در طول قصه شیطنت‌هایی دارد و در کنارش رئیسی از آرامش خاصی برخوردار است. تضاد این دو در کنار هم منجر به یک سریال تماشایی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها