محمدرضا معینی در گفت‌وگو با «جام‌جم» از سریال «ابر می‌بارد» می‌گوید

یادآوری طوفان، اکنون در ساحلیم

«ابر می‌بارد» نام سریالی به نویسندگی مهدی بهپور و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا معینی است که از آبان ۱۴۰۰ به سفارش مرکز امور استان‌های سیما، در ۱۸ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در استان گیلان کلید خورد.
کد خبر: ۱۳۷۰۹۲۱
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه روزنامه جام جم

از‌جمله بازیگران این سریال که در خلاصه داستان آن چنین آمده: «پریسا (با بازی سیما خضرآبادی) پرستار یکی از بیمارستان‌های رشت، در نخستین ماه‌های شیوع ویروس کرونا با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود» می‌توان به فاطمه گودرزی، سیدجواد هاشمی، سامرند معروفی، مجید پتکی، فرهاد بشارتی، فریده دریامج، سلمان فرخنده، سودابه جعفرزاده و جمعی از بازیگران بومی استان گیلان اشاره کرد. کارگردان و تهیه‌کننده ابر می‌بارد، پیش از صحبت در مورد این اثر درباره آخرین وضعیت آن به جام‌جم می‌گوید: با پایان روند فیلمبرداری، دوسوم پروسه تدوین نیز به انجام رسیده است.

او همچنین ابراز امیدواری می‌کند که در اواسط مرداد شاهد پایان تدوین ابر می‌بارد باشد و اعلام می‌کند که کار ساخت موسیقی و صداگذاری اثر نیز به شکل همزمان در حال انجام است و آنچه تیم تولید باید انجام دهد ظرف یک ماه و نیم آینده تمام می‌شود و در ادامه باید منتظر اعلام زمان پخش و شبکه تلویزیونی پخش‌کننده اثر بود.

محمدرضا معینی در پاسخ به این سؤال که ایده اولیه ساخت ابر می‌بارد چطور شکل گرفت، بیان می‌کند: «ایده اولیه این‌که سریالی در مورد کرونا بسازیم از سوی محمدباقر باقرزاده، مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان مطرح شد و من در ادامه به‌واسطه سابقه کاری آقای مهدی بهپور به‌عنوان نویسنده، با ایشان ارتباط برقرار کردم و طرح اولیه را با او در میان گذاشتم. هم من ایده‌هایی داشتم و هم ایشان و دست آخر متنی که نوشته بودند تصویب شد و شروع به نگارش نهایی کردند. طرح اولیه ابتدا در شورای طرح و برنامه امور استان‌ها شکل گرفت و ما با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و از طریق شبکه استانی اقدام به کار کردیم.»

او در مورد لوکیشن‌های ضبط سریال ابر می‌بارد، توضیح می‌دهد: «عمده کار فیلمبرداری در شهرهای مختلف استان گیلان؛ انزلی، لاهیجان و برخی روستاهای این استان انجام شد، هرچند تمرکز اصلی‌مان بر شهر رشت و یکی از بیمارستان‌های این شهر بود و در مجموع سکانسی خارج از استان ضبط نشد.»

معینی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که شروع ضبط این سریال از آبان ۱۴۰۰ بود، گروه تولید چگونه با اوج و فرودهای ناشی از ویروس کرونا کنار آمد، می‌افزاید: «کار ما از این حیث بسیار سخت و پیچیده بود و بخشی از این پیچیدگی به نکته‌ای برمی‌گشت که به آن اشاره کردید و بخش دیگر آن به مشکلاتی مربوط بود که اوج و فرود کرونا در روابط‌مان با دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به‌وجود می‌آورد چون بدون همکاری‌شان و امکاناتی که در اختیار ما می‌گذاشتند ساخت این مجموعه امکان‌پذیر نبود و هر‌بار که پیکی در سیر شیوع کرونا اتفاق می‌افتاد، آنها عملا ناچار می‌شدند همه امکانات‌شان را به خدمت مهار این ویروس درآورند و به تبع این اتفاق، ما نیز ناچار به تعطیل کردن کار می‌شدیم.»

او توضیح می‌دهد: «در کنار این هر زمان که مشغول کار بودیم، به‌واسطه همان نکته‌ای که اشاره کردید و اوجگیری هولناک گاه و بیگاه کرونا، ملزم به رعایت حداکثر شیوه‌نامه‌های بهداشتی بودیم و هر‌بار که عوامل و بازیگران تست PCR می‌دادند نگران جواب آن و خدای ناکرده مثبت بودنش بودیم. فکر این که مبادا اتفاقی برای اعضای گروه بیفتد و مشکلی برایشان پیش بیاید، مساله‌ای بود که در تمام طول فیلمبرداری این پروژه با آن درگیر بودیم.»

او در مورد چرایی طولانی شدن پروسه فیلمبرداری هم می‌گوید: «فیلمبرداری ما مدت زمان زیادی طول کشید چون با هر بار اوجگیری شیوع ویروس کرونا با تعطیلی‌ها و وقفه‌های بسیار مواجه می‌شدیم.»

یادآوری دوران تلخ کرونا

معینی در پاسخ به این‌که با توجه به خبرهایی چون «آمار فوتی‌های روزانه کرونا سرانجام به صفر رسید» در تاریخ ۱۲خرداد ۱۴۰۱ و تکرارشدن آن در روزهای بعد آیا می‌توان ابر می‌بارد را یادآور دوران تلخی دانست که پشت‌سر گذاشتیم؟ می‌گوید: «حتما همین‌طور است. از روز اولی که به من گفتند چنین سریالی با چنین تمی بسازیم، چیزی که در ذهن من شکل‌بست همین بود.

این که ابر می‌بارد اگر بخواهد اثری واقع‌گرا باشد که هست، سریالی تراژیک خواهد بود. دیدن سریالی واقع‌گرا و تراژیک هنگامی که درگیر ساخت آن هستیم شاید چندان خوشایند نباشد اما هرقدر که از آن واقعه فاصله می‌گیریم قابلیت یادآوری‌اش نیز بیشتر می‌شود.

گویی رسیدن‌مان به نقطه امنیت و تیترهایی چون «آمار روزانه فوتی‌های کرونا صفر شد» یا «روز صفر کرونا در ایران» این امکان را پدید می‌آورد که با خیالی آسوده از جایی که ایستاده‌ایم، خاطره روزهای تلخی را که گذراندیم مرور کنیم.»

پروسه انتخاب بازیگران

او در مورد پروسه انتخاب بازیگران سریال ابر می‌بارد با توجه به ضبط آن در استان‌گیلان نیز توضیح می‌دهد: «انتخاب بازیگر معمولا فرآیند پیچیده‌ای است. شما کسی را در ذهن دارید و گمان می‌کنید او نیز صددرصد، پیشنهادتان را می‌پذیرد اما ناگهان می‌بینید زمان‌هایتان به‌هم‌نمی‌خورد و هنگامی که قرار است در جایی خارج از تهران کار کنید این هماهنگ‌کردن‌ها سخت‌تر هم می‌شود. با وجود این و اگرچه زمان زیادی صرف انتخاب بازیگران کردیم اما در نهایت به آنچه می‌خواستیم رسیدم و توانستیم از حضور بازیگران ملی نام‌آشنا در کنار بازیگران بومی مستعد بهره‌مند شویم.»

معینی در پاسخ به این‌که آیا مطلع است ابر می‌بارد از کدام شبکه روی آنتن خواهد رفت هم می‌گوید: «امور استان‌ها معمولا پس از ساخته‌شدن اثر، برای پخش با یکی از شبکه‌های سراسری به توافق می‌رسد و به احتمال خیلی زیاد شاهد پخش ابر می‌بارد از یکی از شبکه‌های سراسری خواهیم بود.»

محمدرضا معینی، کارگردان و تهیه‌کننده سریال ابر می‌بارد در پاسخ به این سوال که چرا باید این اثر را دید چنین می‌گوید: «دیدن این اثر هم به‌عنوان سندی از آنچه بر ما گذشت و هم به‌عنوان پاسداشتی برای ازجان‌گذشتن‌های عزیزان کادر درمان و به‌خصوص پرستاران و ازجمله نرجس خانعلی‌زاده؛ نخستین قربانی ثبت‌شده همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از میان کادر درمان، نه‌تنها اکنون که حتی در سال‌های آینده نیز امکان‌پذیر است.

۱-موضوع سریال ابر می‌بارد؟
آنچه در دوران شیوع کرونا بر ما و کادر درمان گذشت
۲-مکان ضبط ابر می‌بارد؟
شهرهای استان‌گیلان و ازجمله مرکز آن، رشت
۳-چرا ابر می‌بارد را ببینیم؟
برای یادآوری روزهای توفانی اکنون که در ساحل آرامشیم

سیما خضرآبادی
پریسا، پرستاری که در نخستین ماه‌های شیوع ویروس کرونا با فوت مادربزرگش براثر کرونا و به‌هم‌خوردن نامزدی‌اش، درگیر مشکلاتی می‌شود.
سیدجواد هاشمی
حبیب، از جمله نیروهای مردمی باسابقه حضور در جنگ تحمیلی که اکنون یاری‌رسان کادر درمان در بیمارستان است.
فاطمه گودرزی
لیلا علوی، ازجمله بیماران مبتلا به کرونا که با وخامت حالش در بیمارستان بستری و در پی این اتفاق خاطراتی از سالیان دور برایش تداعی می‌شود.
سامرند معروفی
بازیکن سابق باشگاه ملوان که همسر باردارش به ویروس کرونا مبتلا می‌شود و در حین زایمان فوت می‌کند. او به واسطه این اتفاق درگیر ماجراهایی می ‌شود.
مجید پتکی
دکتر احتشام، رئیس بیمارستانی که پریسا در آن مشغول به کار است و نمادی از جانفشانی‌های کادر درمان در مسیر کمک به بیماران مبتلا به کرونا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها