بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در حال تبدیل شدن به سومین قربانی برگزیت در حزب محافظه‌کار است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به ناکامی دولت جانسون در کنترل و اضاع اقتصادی کشور (خصوصا در دوران پسابرگزیت) و وقوع رسوایی پارتی‌گیت که مربوط به برگزاری مهمانی از سوی دفتر نخست‌وزیری در دوران شیوع کرونا می‌شود، دیگر جایی برای ادامه حضور او در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت باقی نمانده‌است.
کد خبر: ۱۳۷۰۶۳۳
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
به گزارش جام جم آنلاین، جمعیت عظیمی جهت برگزاری تظاهرات برای اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی در مرکز لندن، پایتخت انگلیس تجمع کردند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به دلیل کندی در واکنش به بحران هزینه‌های زندگی، مورد انتقاد شهروندان انگلیس قرار گرفته‌است. اینک تورم در انگلیس و در سراسر اروپا افزایش یافته‌است؛ زیرا جنگ روسیه در اوکراین منابع انرژی و موادغذایی اصلی مانند گندم را کاهش داده‌است. بر اساس فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌است، تظاهرات‌کنندگان هنگام عبور از خیابان داونینگ، محل اقامت نخست‌وزیر، وی را هو کردند.

خشم اتحادیه‌های کارگری از دولت جانسون

اتحادیه‌های کارگری، نقش مهمی در راه‌اندازی تظاهرات گسترده اخیر علیه دولت جانسون داشته‌اند. تی‌یوسی، سازمان زیرمجموعه اتحادیه‌های کارگری که این اعتراض را سازماندهی کرده‌است، اعلام کرد کارگران از سال ۲۰۰۸ به این سو تقریبا ۲۰هزار پوند (۲۴هزار و ۴۵۰ دلار) را از دست داده‌اند؛ زیرا دستمزد‌ها با تورم همخوانی نداشته‌است. این گزارش حاکی است، دولت جانسون با فشار زیادی برای کمک به انگلیسی‌هایی که با افزایش قیمت سوخت و موادغذایی و قبوض انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، مواجه است. سیاست‌های توسعه‌طلبانه انگلیس در جنگ اوکراین و اصرار لندن بر استمرار این جنگ، نقشی بسزا در تشدید بحران اقتصادی در این کشور و دیگر کشور‌های اروپایی داشته‌است. تاکنون هر بار میز مذاکره میان روسیه و اوکراین چیده شده و طرفین به توافقی برای به پایان‌دادن به جنگ نزدیک شده‌اند، مقامات آمریکایی و انگلیسی با اصرار‌های مخرب خود به دولت زلنسکی، مانع تحقق آن شده‌اند.

آینده‌ای که روشن نیست

شهروندان انگلیسی نسبت به آینده اقتصادی کشورشان، آن هم با وجود سیاست‌های دولت جانسون و محافظه‌کاران امیدی ندارند. اخیرا نیز اندیشکده رزولوشن فاندیشن اعلام کرد که خانوار‌های انگلیسی در حال ورود به «سالی پرفشار» هستند؛ چراکه افزایش هزینه‌های انرژی و بالا رفتن سریع تورم، درآمد‌های آن‌ها را تحلیل می‌برد. این موسسه اعلام کرد دستمزد‌های واقعی در سال ۲۰۲۲ عملا رکود خواهندداشت و تنها ۰.۱درصد افزایش خواهند یافت. اگر روند دستمزد‌ها در قبل از شیوع کرونا ادامه یابد، میزان دستمزد‌ها طی سه سال ۷۴۰ پوند (۹۹۶ دلار) در سال کمتر خواهدبود. نرخ تورم انگلیس اکنون از ۵ درصد عبور کرده و ممکن است در سال آینده میلادی به ۶ درصد برسد که بالاترین رقم در یک دهه گذشته به شمار می‌رود. این میزان تورم به مصرف‌کنندگانی که در حال حاضر در حال کنار آمدن با رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا هستند، آسیب خواهدزد.

نظرسنجی‌های معنادار

حدود ۱۰روز قبل، جانسون با نظر مساعد اعضای حزب محافظه‌کار، از استیضاح درون حزبی جان سالم به در برد و در مسند قدرت ابقا شد، اما نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد ۵۱ درصد شهروندان انگلیسی می‌گویند رای کمیته محافظه‌کاران در حمایت از ماندن بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در سمت خود و به عنوان رهبر این حزب اشتباه بوده‌است. خبرگزاری اسپوتنیک با استناد به نظرسنجی موسسه آیپسوس نوشت: ۳۶درصد پاسخ‌دهندگان گفتند برخلاف این دیدگاه معتقدند که تصمیم محافظه‌کاران برای ابقای جانسون درست بوده‌است و ۱۳ درصد گفتند پاسخ دادن به این سوال برای آن‌ها دشوار است.

این نتایج نشان می‌دهد ۴۹درصد پاسخ‌دهندگان، بر این باورند که جانسون نتوانسته به وظیفه خود به عنوان نخست‌وزیر عمل کند و ۳۱درصد بیان کرده‌اند او توانسته این مسؤولیت را به خوبی انجام دهد. در عین حال ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند دولت کنونی عملکرد بدی دارد و فقط ۲۹ درصد مخالف این نظر بودند. ۵۹ درصد انگلیسی‌ها بر این باورند که بعید است جانسون در انتخابات سراسری آینده پیروز شود. این نظرسنجی و نظرسنجی‌های مشابه نشان می‌دهد نخست‌وزیر انگلیس در آستانه سقوط از قدرت قرار گرفته‌است.

ممکن است جانسون به زودی همانند دو نخست‌وزیر پیشین کشورش، یعنی ترزا می‌و دیوید کامرون به اجبار از سمت خود استعفا کند. تاکنون نخست‌وزیر انگلیس در مقابل درخواست عمومی شهروندان در خصوص استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام مقاومت کرده‌است، اما تضمینی وجود ندارد که این مقاومت در آینده نیز پا برجا باقی بماند. آنچه مسلم است این‌که محافظه‌کاران انگلیس وضعیتی آشفته دارند و احتمال دارد پس از حدود ۱۰ سال کشمکش داخلی در انگلیس، قدرت به حزب کارگر انتقال پیدا کند.

گزینه‌های احتمالی جانشینی جانسون
کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر
ریشی سوناک، وزیر دارایی
ساجد جاوید، وزیر بهداشت
دومنیک راب، وزیر دادگستری
بن والاس، وزیر دفاع
لیز تراس، وزیرخارجه


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها