مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۷۰۵۸۳

یارانه نقدی پس از تصمیم دولت برای اصلاح طرح هدفمندی یارانه ها افزایش یافت. اما با افزایش مبلغ یارانه نقدی مطالب بسیاری پیرامون آن مطرح شد. اینکه یارانه نقدی ادامه می یابد یا کالابرگ جایگزین آن می شود از سوالات اساسی امروز است. اما آیا واقعا کالابرگ جایگزین یارانه نقدی می شود؟ زمان واریز یارانه نقدی تغییر می کند؟

به گزارش جام جم آنلاین، پس از حذف ارز ترجیحی، دولت میزان پرداخت یارانه‌ها را تغییر داد. اما حالا برخی از رسانه‌ها ادعای تغییر دوباره و افزایش میزان یارانه‌ها را مطرح کرده اند. این خبر در حالی است که هنوز دولت هیچ تغییری در این رابطه نداشته و بعید به نظر می‌رسد که تصمیمی هم برای افزایش یارانه‌های نقدی داشته است.

 تنها موضوعی که در شرایط حاضر در وزارت اقتصاد و دولت مطرح است، شیوه پرداخت یارانه‌ها است. در واقع دولت در تلاش است تا در آینده کالابرگ الکترونیکی را جایگزین پرداخت نقدی کند. اما وزیر اقتصاد گفته که سازوکار کالابرگ نهایی نشده است.

خاندوزی معتقد است که اجرا کردن چنین سامانه‌ای به زمان نیاز دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا مرحله ۱۳۷ نیز به شکل نقدی به حساب سرپرست‌های خانوار واریز شود.


میزان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چقدر است؟

مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما یارانه دهک دهم حذف شده و قرار نیست که به این گروه یارانه تعلق گیرد.

دهک بندی‌ها در یارانه نقدی به چه صورت است؟

براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار می‌گیرند.

افرادی هم که طی شش ماه اخیر گردش مالی بیشتر از ۳۰۰ میلیون، پرواز خارجی و خرید خودرو بالای ۳۰۰ میلیون داشته باشند در دهک دهم قرار می‌گیرند. سایر افرادی که چنین شرایطی نداشته باشند، براساس گردش مالی سالیانه آن‌ها در دهک چهارم تا نهم قرار می‌گیرد.
 

یارانه نقدی تیر ماه ۱۴۰۱ چه زمانی واریز می‌شود؟

دولت هنوز به شکل رسمی اعلام نکرده که واریز یارانه نقدی در تیرماه چه روزی خواهد بود. اما با توجه به تجربه گذشته، به نظر می‌رسد که یارانه مرحله ۱۳۷ در میانه ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

اما احتمالا در روز‌های آینده اعلام خواهد کرد که زمان واریز چه روزی است.
 
یارانه نقدی تیرماه | مبلغ یارانه نقدی تیرماه

سامانه‌های ثبت اعتراض یارانه نقدی متفاوت هستند


در حال حاضر دو سامانه در اختیار متقاضیان یارانه است که باید بدانند هر یک از آن‌ها کاربرد جداگانه‌ای دارد؛ سامانه ثبت اعتراض که محدود به گروه خاصی است و سامانه ثبت نام که محدودیتی برای ورود ندارد.

به گزارش ایمنا، فضای یارانه‌ای از ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری، متفاوت و البته پرماجرا پیش رفته است و بعد از واریز یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی، افراد بسیاری درگیر این جریان بوده‌اند؛ خانوار‌هایی که تا پیش از این، یارانه دریافت می‌کردند، ولی از اردیبهشت‌ماه، یارانه آن‌ها قطع شد و دیگر، افرادی که از سال‌ها قبل یارانه آن‌ها قطع شده و یا اصلاً در لیست یارانه‌بگیران قرار نداشتند. مدتی بعد نیز در ۲۷ اردیبهشت ماه، ثبت‌نام از جاماندگان یارانه آغاز شد.

در این میان دو سامانه در دسترس مردم قرار گرفته که امور یارانه‌ای خود را در آن انجام دهند که کاربرد متفاوتی از یکدیگر دارد؛ سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبت‌نام از جاماندگان یارانه. این در حالی است که برخی متقاضیانی که از قبل یارانه آن‌ها قطع شده و یا یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند به سامانه ثبت اعتراض وارد شده‌اند، در حالی که برای آن‌ها چنین کارایی نداشته و فقط باید به سامانه ثبت‌نام مراجعه کنند.

این در حالی است که تا پیش از این، حدود ۷۸ میلیون نفر در جمع یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشتند که بیش از ۶۰ میلیون نفر از آن‌ها یارانه معیشتی (ناشی از اصلاح قیمت بنزین) هم دریافت می‌کردند، اما یارانه نقدی جدید، شامل حدود ۷۲ میلیون نفر شد و مابقی را وزارت رفاه در قالب دهک دهم حذف کرد؛ این یارانه برای ۹ دهک پرداخت شد؛ به‌طوری‌که برای سه دهک اول هر نفر ۳۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۴۰۰ هزار تومان واریز شد، در این میان بخشی از حذف شدگان و البته کسانی که دریافت کرده بودند، نسبت به دهک‌بندی صورت گرفته، اعتراض داشتند.

فقط کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند و یا یارانه آن‌ها از اردیبهشت قطع شده، می‌توانند اعتراض کنند

بر این اساس سامانه hemayat.mcls.gov.ir از سوی وزارت رفاه، در دسترس قرار گرفت که ورود به آن برای عموم نیست بلکه تنها افرادی می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض و درخواست بازبینی در آن اقدام کنند که تا فروردین امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند و یا هر دو را داشته‌اند، به عبارتی یارانه‌بگیر بوده‌اند و یارانه مرحله ۱۳۴ (فروردین) را هم دریافت کرده بودند، ولی دیگر مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی برای اردیبهشت و خرداد که یکجا واریز شد را دریافت نکرده و حذف شدند.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها