قاتل سردار، دوباره برگشته و این بار مدعی‌تر و گستاخ‌تر از قبل موضعگیری کرده است، مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ و از قاتلان سردار سلیمانی، با سعودی‌ها گفتگو کرده و حرف‌هایی زده که به‌خوبی نشان می‌دهد چرا باید با قاتلان حاج‌قاسم فقط از راه موشک و پاسخ پشیمان‌کننده حرف زد و هرموضعی غیر از این خطاست.
کد خبر: ۱۳۷۰۴۷۴
نویسنده امین صبحی - دبیر سیاسی

به گزارش جام جم آنلاین، البته نشانه‌شناسی ‏فضایی که او در آن مصاحبه کرده، نکات مهمی دارد. در این گفت‌و‌گوی اینترنتی، مایک پمپئو در یک اتاق در بسته با چهره‌ای تکیده، پریشان و با کاهش وزنی شدید در مقابل دوربین قرار گرفته و سعی کرده با درشت‌گویی، آنچه این مدت زندگی‌اش را مختل کرده، بپوشاند؛ زندگی زیر سایه مرگ، شاید دقیق‌ترین تعبیری باشد که بتوانیم برای این دشمن شماره یک ملت ایران نام ببریم، اما واقعا سوال این است چرا این روز‌ها پمپئو زیاد حرافی می‌کند؟

پرده اول؛ قصاص ابدی

جمهوری اسلامی در بالاترین سطح، اعلام کرده پروژه انتقام از آمران و عاملان جنایت ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، همواره ادامه دارد، باز است و این موضوع در حال پیگیری است، بنابراین قرار نیست ایران صرفا به یک یا دو اقدام تلافی‌جویانه بسنده کند، چون هیچ مقام آمریکایی در حد خون حاج قاسم نیست. کمااین‌که رهبر‌انقلاب هم فرمودند «این سیلی سخت، غیر از انتقام است، زیرا آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد، قطعی است. اگرچه به گفته آن عزیز، کفش پای سلیمانی بر سر قاتل او شرف دارد.»؛ حتی بعد از آن حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای حجت را برهمه تمام کردند و به‌صراحت تاکید کردند «قاتلان سردار شهید قاسم سلیمانی تقاص جنایت خود را پس می‌دهند.» سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم ۱۳دی ۱۴۰۰ در دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرد «متجاوز، قاتل و جنایتکار اصلی یعنی رئیس‌جمهور وقت آمریکا باید محاکمه، قصاص و حکم خدا در مورد او جاری شود و اگر ساز و کار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پمپئو و دیگر جنایتکاران در یک دادگاه عادلانه فراهم و به این جنایت هولناک آن‌ها رسیدگی شد و به مجازات اعمال ننگین‌شان رسیدند، فب‌ها المراد وگرنه شک نکنید من به تمام دولتمردان آمریکایی می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.»

این سخنان بدون رتوش و صریح مقامات ارشد جمهوری اسلامی کافی بود تا همان زمان پمپئو با وضعیتی به‌هم ریخته و آشفته در تلویزیون حاضر شود و برای اولین بار درخواست عجیبی بدهد.

او بعد از این اظهارنظر رئیسی، خواستار محافظت بیشتر از خودش و ترامپ شد و همان مقطع به فاکس‌نیوز، رسانه نزدیک به جمهوریخواهان گفت که «دیدم که رئیس جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند. واقعا و عمیقا بی‌سابقه است و تیم رهبری جو بایدن واقعا (برای حفاظت) مسؤولیت دارد.»

حالا هم چیزی تغییر نکرده، در بر همان پاشنه می‌چرخد و پمپئو زیر سایه ترس و مرگ زندگی می‌کند، وضعیت نابه‌سامان ظاهری و حرف‌پریشی مایک پمپئو به‌خوبی نشان می‌دهد تدوین استراتژی انتقام، زمان نخوردن به آن و به نوعی ابدی بودن این پروژه برای قصاص تمام قاتلان و مشارکت‌کنندگان در شهادت حاج‌قاسم و ابومهدی المهندس، چقدر هدف‌گذاری دقیق و متناسب با منافع ملی بوده که در عین حال بازدارندگی را هم برای کشور به دنبال داشته است.

پرده دوم؛ Shut up ترامپ!

گذشته از این‌که مایک پمپئو در گفتگو با العربیه با انتقاد از رویکرد بایدن در مقابل ایران، خواسته که تحریم‌ها علیه ایران سختگیرانه اجرا شود، یک اعتراف مهمی هم کرده است، یعنی گستاخانه‌ترین موضع او در این مصاحبه آنجاست که درباره ترور سردار سلیمانی و حمایت خودش از این طرح گفته است: «خیلی‌ها به ما می‌گفتند اگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شویم، جنگ روی می‌دهد، هشدار‌های زیادی هم وجود داشت که اگر آمریکا سفارتش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، جنگ روی خواهد داد. هشداری وجود داشت که اگر به ژنرال سلیمانی حمله کنید، جنگی رخ خواهد داد. ما از بین این‌ها یک یا دو کار را انجام ندادیم. ما هر سه کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد.» پمپئو همچنین مدعی شده ژنرال‌سلیمانی در حال طراحی برای کشتن ۵۰۰ آمریکایی دیگر بود. ما فرصت داشتیم این طرح را خنثی کنیم.

این سخنان نشان می‌دهد دولت ترامپ هرگاه به این جمع‌بندی رسیده که اقدامات وحشیانه دولتش هزینه‌زا نیست، وارد عمل شده و جنایت جدیدی را رقم زده. شاید به همین دلیل باشد که این تیم دیوانه بعد از خروج یکطرفه از برجام و بدون این‌که خراشی به آن‌ها وارد شود به مرز جنون رسید.

آن‌ها بعد از خروج یکطرفه از برجام فقط یک جمله کلیدی از روحانی شنیدند که گفته بود: «خوشحالم که شر یک موجود مزاحم از برجام کم شده است»؛ با این بی‌عملی آن‌ها حتی فکرش را هم نمی‌کردند ایران در پاسخ به جنون دوم‌شان، دست به یک اقدام بی‌سابقه بزند. جریان ترامپ بعد از ترور حاج‌قاسم، انتظار موشکباران بزرگ‌ترین پایگاه نظامی شان را نداشتند و پمپئو هم در این مصاحبه ترجیح داده درباره ماجرای موشکباران عین‌الاسد مطلقا سکوت کند. به بیان ساده‌تر، دولت ترامپ از بی‌عملی دولت قبل بعد از داستان برجام به یک برداشت و استراتژی اشتباه رسید و تصورشان این بود که اگر دولت حسن روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام کاری نکرده، پس حتما جمهوری اسلامی هم در حوزه اقدامات نظامی و امنیتی دست‌بسته خواهد ماند.

اما سیلی سخت سپاه در عین‌الاسد به آمریکایی‌ها و شخم‌زدن پایگاه نظامی این کشور در عراق، آن‌ها را از این فاز اشتباه خارج کرد و نشان داد موضع ایران تماشاچی‌بودن نیست و هر ضربه‌ای به منافع ملی را به سخت‌ترین حالت ممکن جواب خواهد داد و دقیقا بعد از این موازنه وحشت بود که شخص ترامپ جرات پاسخ لفظی به ایران را هم نداشت. اگر یادتان باشد، دقیقا در همان دی‌ماه پرآشوب سال ۹۸ و بعد از شهادت سردار که ایران به‌صراحت اعلام کرد انتقام قطعی است، در مقابل دولت آمریکا تهدید کرد هر اقدام جمهوری اسلامی با حمله به ۵۲نقطه ایران همراه خواهد بود، اما بعد از موشکباران بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا، آن‌ها سیاست سکوت رسانه‌ای را دنبال کردند. حتی ترامپ با تاخیری بسیار طولانی و حدودا بعد از یک روز از این اتفاق، پشت تریبون کاخ‌سفید قرار گرفت و در اظهاراتی که صدای لرزان یکی از ویژگی‌های مشهود آن بود، حرف‌هایی زد، اما حتی یک کلمه هم در پاسخ به آن اقدام نظامی ایران حرفی نزد و کاملا در حالت Shut up به سر می‌برد.

پرده سوم؛ پرچم دروغ

پمپئو در یکی دیگر از بخش‌های این گفتگو پرچم دروغ را با تکرار ادعا‌های قبلی خود علیه ایران به دست گرفته، آنجا که مدعی می‌شود ایرانی‌ها درباره تاریخچه برنامه هسته‌ای خود دروغ گفتند و نمی‌دانم چرا ما باید با کسانی مذاکره کنیم که درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفتند!

وزیر خارجه ترامپ که مانند خود او چهره‌ای بدون رتوش از آمریکای واقعی است، در حالی چنین ادعای مضحکی مطرح می‌کند که تاکنون ایالات‌متحده حتی یک برگ سند که ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نیست، ارائه نکرده. او در همین حال و در ادامه داستان‌سرایی علیه ایران، کشورمان را به نقض NPT هم متهم کرده و حتی از آژانس هم جلوتر افتاده که این نشان می‌دهد فردی که روزی مسؤولیت وزارت‌خارجه دولت جمهوریخواهان را داشته حتی نمی‌داند در این چند سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ‌گونه گزارشی درباره نقض این معاهده توسط ایران منتشر نکرده است.

پرده چهارم؛ از سپاه‌هراسی تا اسرائیل‌گرایی

حالا که قطعنامه ضدایرانی با فشار صهیونیست‌ها علیه ایران صادر شده، پمپئو هم به تقلا افتاده تا علیه ایران جوسازی کند و به خیال خودش اجازه ندهد برجام هیچ‌وقت دیگر احیا شود. ترامپ که در ماه‌های آخر دولتش، سپاه پاسداران را در فهرست تحریمی خود قرار داد، دشمنی و خصومت علیه مردم ایران را کامل کرد. حالا پمپئو هم می‌خواهد با سپاه‌هراسی و موفق‌جلوه‌دادن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، از پیشینه دولتش دفاع کند، این دقیقا امتداد همان منافع آمریکایی در غرب آسیاست که توسط رژیم‌صهیونیستی دنبال می‌شود و می‌خواهند با هجمه حقوقی و سیاسی به ایران از آژانس تا قطعنامه و بازی تحریم، تنش را در روابط تهران با کشور‌های جهان به اوج برسانند، اما ظاهرا هنوز نمی‌خواهند باور کنند سیاست فشار حداکثری شکست خورده، چون ایران در دوره جدید معطل مذاکره نمانده هرچند به‌زودی و حتما چک خود در برجام را وصول خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها