عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با «جام‌جم»:

رویکرد‌های جدید آمریکا در قبال ایران جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد دانشگاه در گفتگو با جام‌جم با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان درباره ارائه بسته پیشنهادی به آمریکا و پذیرش آن از سوی مقامات ایالات‌متحده خاطرنشان کرد: گرچه در روند گفتگو‌های وین برای احیای برجام وقفه افتاده، اما بااین‌حال مذاکرات قطع نشده و جمهوری اسلامی و طرف‌های مقابل از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و همچنین واسطه‌گری قطر و عمان به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای رسیدن به نتیجه و ازسرگیری گفتگو‌ها ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۷۰۳۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، سفیر پیشین ایران در نروژ درباره رویکرد دوگانه ایالات‌متحده در قبال دریافت پیام از سوی جمهوری اسلامی و به موازات آن تلاش برای به نتیجه رسیدن قطعنامه ضدایرانی تصریح کرد: متن قطعنامه گرچه ظاهرا تند است، اما به لحاظ محتوایی از اهمیت چندانی برخوردار نیست و ادبیات تند به‌کاررفته درباره ایران هم بیشتر جنبه تبلیغاتی برای کاخ سفید دارد. وی اضافه کرد: در شرایط کنونی و با توجه به دو انتخابات پیش روی کنگره و ریاست جمهوری در آمریکا برای دموکرات‌ها بسیار مهم است که در برابر جمهوریخواهان عرض‌اندام کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر نتوانند درخصوص مذاکرات وین به نتیجه نهایی برسند باید پاسخگوی انتقادات تند جمهوریخواهان باشند که چرا در دوره گذشته به ترامپ ایراد می‌گرفتند، اما در گفتگو‌های اخیر با دو دولت ایران به هیچ دستاوردی نرسیده‌اند. دموکرات‌ها با صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام می‌خواستند اعلام کنند که گرچه به توافق نرسیده‌اند، اما در برابر ایران موضع سختی گرفته‌اند و این روند ادامه دارد.

سفیر پیشین ایران در مجارستان تاکید کرد: در ادامه مانور‌های کاخ سفید در حوزه مواجه با ایران باید گفتگو‌های رئیس‌جمهور آمریکا با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و همچنین سفر آتی بایدن به منطقه و مذاکرات او با مقامات اسرائیلی و همچنین برخی سران کشور‌های عربی هم اشاره کرد و به نظر می‌رسد که این سفر‌ها احتمالا در راستای اعمال فشار بیشتر روی جمهوری اسلامی ایران باشد.

فرجی‌راد با اشاره به موضع قاطع ایران بعد از صدور قطعنامه شورای حکام و تاثیر آن روی مذاکرات وین گفت: جمهوری اسلامی بعد از صدور قطعنامه بلافاصله برخورد کرد و در اولین اقدام دوربین‌های آژانس را بست و غرب و آمریکا هرچند انتظار این عکس‌العمل تند از سوی ایران را داشتند، اما تصور نمی‌کردند که برخورد جمهوری اسلامی از این سطح از قاطعیت برخوردار باشد و ازاین‌رو دستپاچه شدند، چون در‌حال‌حاضر بازرسان به‌صورت محدود امکان بازرسی دارند، اما آژانس هیچ اطلاع و دسترسی نسبت به میزان غنی‌سازی در ایران ندارد و این مساله باعث عصبانیت اسرائیلی‌ها شده است.

وی اضافه کرد: معتقدم هم ایران و هم طرف‌های مقابل نسبت به ادامه روند گفتگو‌ها و ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام امیدوارند و تعاملات موجود در حوزه روابط بین‌الملل ازجمله تلاش‌های آقای مورا و همچنین وجود کشور‌های میانجی و گفتگو‌هایی که از طریق اروپاییان و همچنین اتحادیه اروپا در حال انجام است نشان از آن دارد که دو طرف می‌خواهند مسائل و مشکلات خود را از طریق مذاکره و تعاملات بین‌المللی حل کنند.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه درعین‌حال خاطرنشان کرد: همچنان می‌توان امید داشت که دوباره شرایط برای ازسرگیری مذاکرات وین فراهم شود و البته اگر طرف‌های گفتگو بتوانند قبل از سفر بایدن به منطقه شرایط را برای شروع مجدد مذاکره مهیا کنند این مساله می‌تواند تاثیر منفی حضور بایدن در منطقه را کمتر کند.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها