گزارش جام‌جم از کمبود مصرف برق و راهکار‌های مدیریت مصرف

منتظر خاموشی باشیم؟

اواخر هفته گذشته رکوردی دیگر در صنعت برق به ثبت رسید و میزان مصرف برق کشور به رکورد ۶۲هزار و ۱۴ مگاوات رسید. تداوم روند گرمایش هوا به بیشتر شدن مصرف برق در کشور انجامیده و در عین حال تلاش برای پیشگیری از خاموشی ادامه دارد.
کد خبر: ۱۳۷۰۳۵۵
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد
به گزارش جام جم آنلاین، تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان از آن دارد که میزان مصرف برق روز گذشته در حالی به رقم ۶۲ هزار و ۱۴ مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۵۹ هزار و ۲۷۴ مگاوات بود، از رشد بیش از ۳۰۰۰ مگاوات برخوردار شده است. بخش صنعت هم که روز‌های قبل‌تر مصرف خود را به حدود ۳۰۰۰ مگاوات کاهش داده بود، روز گذشته این رقم را به ۴۰۶۵ مگاوات رساند، اما روند مصرف شبانه برق برعکس روز، کاهشی شده و به رقم ۵۹ هزار و ۲۵ مگاوات رسید که در عین حال نسبت به دوره مشابه پارسال که ۵۷ هزار و ۵۰۷ مگاوات بود، افزایش را نشان داده است. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این‌باره گفته در اواخر اولین ماه گرم سال، امروز مصرف ۶۲ هزار مگاوات ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۱۵۰۰ مگاوات افزایش مصرف را نشان می‌دهد. وی با اشاره به اعمال برنامه مدیریت مصرف و تغییر ساعات کاری ادارات دولتی، افزود: هدف‌گذاری شده تا در طرح تغییر ساعات اداری، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات شاهد کاهش مصرف برق در کل کشور باشیم که این میزان صرفه‌جویی به بخش خانگی اختصاص می‌یابد، تاکنون بیش از ۷۰۰مگاوات صرفه‌جویی در مصرف داشته‌ایم و حدود ۷۰درصد هدف در طرح تغییر ساعات اداری محقق شده است.

اسفند سال گذشته دولت اعلام کرد قبوض مشترکان به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد و پرمصرفان، دیگر در حاشیه امنیت یارانه قرار ندارند. نکته قابل توجه اینجاست که کمبود برق تنها در بخش خانگی مشکل‌ساز نیست، بلکه مساله اصلی برق صنایع است. زمانی که کمبود برق در کشور وجود دارد، برق صنایع محدود می‌شود تا بخش خانگی با مشکل مواجه نشود و این در حالی است که این اقدام روی همه موارد حتی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. به این دلیل که صادرات صنایعی مانند زنجیره فولاد برهم می‌خورد و بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. آن‌طور که مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق به خبرنگار ما گفته برای تامین برق ۴۴۰ واحد بزرگ صنعتی انرژی بر درکشور، وزارت نیرو بنا دارد با ساخت نیروگاه ۱۱۰ هزارمگاواتی بخشی از نیاز برق صنایع را تامین کند. برنامه‌ریزی شده است تعطیلات تابستانی این واحد‌ها منطبق با پیک مصرف تابستانی بخش خانگی باشد و برق صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی هم فقط یک روز درهفته از ساعت ۱۱صبح تا ۲۳ شب قطع خواهد شد که واحد‌های تولیدی می‌توانند به‌جای این یک روز تعطیلی، در روز جمعه فعالیت تولیدی داشته باشند و حتی در شیفت شب کار کنند.

این مقام مسوول با بیان این‌که وزارت نیرو توانسته است در ۷۵روز ابتدای سال ۱۰درصد انرژی بیشتر به صنایع تخصیص دهد تا در ایام کمبود برق از آن بهره ببرند، تصریح کرد: «به صنایع ابلاغ شده است یک ماه تعطیلات تابستانی خود را برای تعمیرات و اورهال صنایع خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که همزمان با اوج مصرف برق خانگی باشد.» فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما به توسعه کشور‌ها پرداخت و توضیح داد: «برق پیش‌نیاز هر توسعه و امکاناتی است و کشور باید به سمت تولید برق برود.» وی افزود: «تولید در کشور به میزان تولید برق ارتباط دارد و راهکار‌هایی پیش پای وزارت نیرو است که می‌تواند آن‌ها را به مرحله اجرا در آورد.» عباسی تصریح کرد: «بعد از تولید، یکی از راه‌ها کنترل و مدیریت مصرف برق است. به عنوان مثال محصولات برقی که در کشور تولید می‌‎شود، برق زیادی مصرف می‌کند و باید به سمت تولید محصولات بهینه‌سازی برویم. به عنوان مثال در بخش کولر‌های آبی باید موتور‌های جدید جایگزین موتور‌های قدیمی شود و تعویض آن با نظارت وزارت نیرو باشد تا کاهش مصرف اتفاق بیفتد. اگر در تولید صنایع برقی به سمت دانش روز برویم پنج سال به زمان نیاز داریم، اما ۴۰ درصد از حجم مصرف برق در کشور کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برای کولر‌های گازی باید استفاده از کولر‌هایی با دانش روز و فناوری اینورتر را معرفی و با عرضه و فروش کالا‌های پرمصرف مقابله کنیم.»

راهکار پیشنهادی

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی نیز گفته شد، در اغلب کشور‌ها برق تا کیلووات مشخصی به صورت یارانه‌ای عرضه می‌شود و پس از آن، دولت مانع مصرف نیست، اما بدون یارانه، با سود زیاد و به‌صورت خودکار افراد برای مدیریت هزینه به کنترل مصرف روی می‌آورند. به نظر می‌رسد ایران هم باید مانند ترکیه، اسپانیا، پرتغال، فرانسه و کشور‌های دیگر به محاسبه پلکانی مشخصی روی بیاورد تا مصرف برق مدیریت شود. این اقدام به منزله گران کردن برق نیست، بلکه باید توجه داشت که میزان مشخصی از مصرف برق یارانه‌ای است و اگر کسی تمایل به مصرف بیشتر داشت، باید مبلغ بدون یارانه را برای مازاد مصرف خود بپردازد و همین روند تصاعدی ادامه دارد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها