13 سال قبل از فاجعه ورزشگاه هیسل و مرگ 39 هوادار فوتبال در فینال یوونتوس و لیورپول، این ورزشگاه در قلب شهر بروکسل بلژیک، محل جشن و پایکوبی آلمان ها و اشک و افسوس فوتبالدوستان تبار روسیه بود. 18 ژوئن 1972؛ فینال جام ملت های اروپا، آلمان غربی مقابل شوروی.
کد خبر: ۱۳۷۰۳۲۱
تعداد بازدید : 51

حالا دقیقا نیم قرن از آن فینال کلاسیک می گذرد. دیداری که با برتری 3 بر صفر آلمان غربی به پایان رسید.

اسلحه مرگبار آلمان در آن فینال گرد مولر بود؛ کسی که به تنهایی دو بار دروازه شوروی را در دقایق 27 و 58 گشود.

دیگر گلزن آلمان غربی هم هربرت ویمر بود که در دقیقه 52 آن فینال تور دروازه روداکوف را به لرزه درآورد. آن قهرمانی تا قبل از فینال یورو 2012 و برتری 4 بر صفر اسپانیا مقابل ایتالیا، مقتدرانه ترین قهرمانی برای یک تیم اروپایی به شمار می رفت.

آلمان در آن بازی آنقدر خوب بود که هلموت شون، سرمربی وقت تیم ملی آلمان حتی یک تعویض هم انجام نداد و بازی را با همان ترکیب 11 نفره ابتدایی به پایان برد و البته نکته تامل برانگیز اینکه از آن 11 بازیکنی که 50 سال پیش برای آلمان غربی در فینال یورو به میدان رفتند فقط یک نفر در بین ما نیست؛ و او کسی است که ستاره همان فینال نام گرفت.

گرد مولر افسانه ای که به بمب افکن فوتبال معرف بود، مرداد ماه پارسال در 75 سالگی درگذشت و دنیای فوتبال را در سوگی بزرگ فرو برد.

مولر در همان رقابت های یورو 1972 با زدن 4 گل در مرحله نهایی عنوان آقای گلی اروپا را به دست آورد. در نهایت هم جام قهرمانی یورو روی دستان فرانتس بکن بائر بالا رفت تا قیصر فوتبال آلمان هم نخستین قهرمانی خود را با پیراهن تیم ملی جشن بگیرد.

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها