25 خرداد ماه فرصت یک ماهه‌ای که رییس جمهوری به وزارت رفاه داده بود، پایان یافت و طبیعتا امروز معترضان باید یارانه خود را دریافت می‌کردند؛ اما چرا یارانه هنوز قابل برداشت نیست؟
کد خبر: ۱۳۷۰۲۶۶

چه خبر از واریز یارانه نقدی معترضان. معترضان به یارانه نقدی به کجا مراجعه کنند؟. آیا یارانه نقدی به به حساب معترضان واریز خواهد شد؟. میزان واریزی یارانه نقدی به حساب معترضان چقدر است؟. معترضان به یارانه نقدی همچنان منتظر واریز یارانه به حسابشان هستند.

به گزارش جام جم آنلاین از اقتصاد آنلاین، بیش از یک ماه است که یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارهای 9دهک اول واریز شده است؛ یارانه‌ای که در دو مبلغ 300 و 400 هزار تومان پرداخت شد؛ دهک یک تا سه نفری 400 هزار تومان و دهک 4 تا 9 نفری 300 هزار تومان یارانه گرفتند.

در این بین عده‌ای دهک دهمی شناخته شده و مشمول یارانه نشدند؛ دهک دهمی‌ها افرادی بودند که اگر جامعه را به ده قسمت تقسیم کنیم، نسبت به 9دهک قبلی وضعیت درآمدی بهتری داشتند؛ اما عده‌ای در این بین اعتقاد داشتند دهک دهمی نیستند و یارانه آن‌ها به اشتباه واریز نشده است.

افرادی که به عدم دریافت یارانه و دهک بندی خود اعتراض داشتند، این فرصت برایشان مهیا شد که اعتراض خود را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند و بعد از دو مرحله اعلام لیست از سوی وزارت رفاه، برای تمامی این افراد، یک مرحله یارانه، واریز شده است؛ اما نکته مهم آن است که این یارانه هنور قابل برداشت نیست و این سوال مطرح است که یارانه معترضان بالاخره کی قابل برداشت می شود؟

رییس جمهوری 25 اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید.

بنابراین دیروز، این فرصت یک ماهه پایان یافت؛ اما همچنان یارانه‌ای به حساب معترضان واریز نشد؛ در پی پگیری‌های اقتصاد آنلاین از وزارت رفاه مشخص شد که وزارت رفاه کارهایی که باید را انجام داده و تنها منتظر دریافت برخی اطلاعات از سوی نهادهای دیگر است؛ البته امروز وزارت رفاه به اقتصاد آنلاین گفت: باتوجه به استعفای وزیر باید کمی صبر کرد و هفته دیگر موضوع را پیگیری کنیم

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز دقیقا صحبت وزارت رفاه را تکرار کرد و گفت: به محض اعلام نتایج از سوی وزارت رفاه یارانه‌ها قابل برداشت خواهد بود.

سامانه‌ های ثبت اعتراض یارانه نقدی متفاوت هستند

در حال حاضر دو سامانه در اختیار متقاضیان یارانه است که باید بدانند هر یک از آنها کاربرد جداگانه‌ای دارد؛ سامانه ثبت اعتراض که محدود به گروه خاصی است و سامانه ثبت نام که محدودیتی برای ورود ندارد.

به گزارش ایمنا، فضای یارانه‌ای از ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری، متفاوت و البته پرماجرا پیش رفته است و بعد از واریز یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی، افراد بسیاری درگیر این جریان بوده‌اند؛ خانوارهایی که تا پیش از این، یارانه دریافت می‌کردند ولی از اردیبهشت‌ماه، یارانه آنها قطع شد و دیگر، افرادی که از سال‌ها قبل یارانه آنها قطع شده و یا اصلاً در لیست یارانه‌بگیران قرار نداشتند. مدتی بعد نیز در ۲۷ اردیبهشت ماه، ثبت‌نام از جاماندگان یارانه آغاز شد.

در این میان دو سامانه در دسترس مردم قرار گرفته که امور یارانه‌ای خود را در آن انجام دهند که کاربرد متفاوتی از یکدیگر دارد؛ سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبت‌نام از جاماندگان یارانه. این در حالی است که برخی متقاضیانی که از قبل یارانه آنها قطع شده و یا یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند به سامانه ثبت اعتراض وارد شده‌اند، در حالی که برای آنها چنین کارایی نداشته و فقط باید به سامانه ثبت‌نام مراجعه کنند.

این در حالی است که تا پیش از این، حدود ۷۸ میلیون نفر در جمع یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشتند که بیش از ۶۰ میلیون نفر از آنها یارانه معیشتی (ناشی از اصلاح قیمت بنزین) هم دریافت می‌کردند اما یارانه نقدی جدید، شامل حدود ۷۲ میلیون نفر شد و مابقی را وزارت رفاه در قالب دهک دهم حذف کرد؛ این یارانه برای ۹ دهک پرداخت شد؛ به‌طوری‌که برای سه دهک اول هر نفر ۳۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۴۰۰ هزار تومان واریز شد، در این میان بخشی از حذف شدگان و البته کسانی که دریافت کرده بودند، نسبت به دهک‌بندی صورت گرفته، اعتراض داشتند.

فقط کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند و یا یارانه آنها از اردیبهشت قطع شده، می‌توانند اعتراض کنند

بر این اساس سامانه hemayat.mcls.gov.ir از سوی وزارت رفاه، در دسترس قرار گرفت که ورود به آن برای عموم نیست بلکه تنها افرادی می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض و درخواست بازبینی در آن اقدام کنند که تا فروردین امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند و یا هر دو را داشته‌اند، به عبارتی یارانه‌بگیر بوده‌اند و یارانه مرحله ۱۳۴ (فروردین) را هم دریافت کرده بودند ولی دیگر مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی برای اردیبهشت و خرداد که یکجا واریز شد را دریافت نکرده و حذف شدند.

یارانه نقدی معترضان به کجا رسید؟ | تصمیم وزارت رفاه برای یارانه معترضان

همچنین افرادی می‌توانند به این سامانه وارد و درخواست بازبینی داشته باشند که حتی یارانه جدید را دریافت کرده‌اند ولی نسبت به دهک‌بندی انجام شده، معترض هستند. کلیه افراد یارانه‌بگیر و آنهایی که دریافتی ندارند، می‌توانند با ورود به همین سامانه hemayat.mcls.gov.ir و یا از طریق شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ از وضعیت دهک خود مطلع شوند.

این در حالی است که با دستور رئیس جمهوری برای پیگیری اعتراض صورت گرفته، سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکنون به حساب افرادی که اعتراض کرده و درخواست بازبینی داشته‌اند، واریز یارانه جدید را انجام داده ولی فعلاً مسدود است تا بعد از بررسی و تائید وضعیت آنها برای دریافت یارانه، در دسترسشان قرار گیرد.

ثبت نام برای همه کسانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند

اما سامانه دیگر، my.gov.ir است که برای ثبت‌نام از جاماندگان یارانه در دسترس قرار گرفته و مسئولیت آن بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. برای ورود به این سامانه محدودیتی برای هیچ گروه متقاضی یارانه نیست یعنی چه افرادی که در قالب دهک دهم حذف شده‌اند و چه کسانی که در سال‌های گذشته یا اصلاً در لیست یارانه بگیران نبوده‌اند و یا اینکه قبلاً حذف و یا انصراف داده بودند.

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، به استناد تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال انجام می‌شود و لیست متقاضیان بعد از بررسی اولیه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در اختیار وزارت رفاه جهت پایش نهایی و دهک بندی قرار خواهد گرفت که در صورت تائید در لیست یارانه‌بگیران اضافه خواهند شد. برای ثبت درخواست در هر دو سامانه hemayat.mcls.gov.ir و همچنین my.gov.ir، فعلاً محدودیت زمانی وجود ندارد.

با اعلام یارانه‌ های جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، عده‌ای از مردم یارانه جدید را دریافت نکردند. به همین دلیل برای رسیدگی به اعتراض و بررسی مجدد پرونده این افراد سامانه‌های hemayat.mcls.gov.ir و my.gov.ir اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها