از اجرا تا بازی در گفت‌وگو با محیا اسناوندی

صوت | برگ برنده چهره‌ها در بازیگری

با شنیدن نام تازه‌وارد ممکن است کنجکاو شوید که ماجرای تازه‌وارد تلویزیون چیست؟ ماجرا از این قرار است که محمدجواد موحد همراه با هشت کارگردان جوان و تازه نفس تصمیم گرفت یک سریال به نام «تازه‌وارد» را تهیه کند که به موضوع فرزندآوری می‌پردازد؛ مساله‌ای که این روز‌ها زوج‌های بسیاری درگیر آن هستند و تصمیم دارند بچه‌دار شوند، اما شرایط مالی و... مانع تحقق آن می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۹۶
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، این سریال که از روز جمعه ۲۷ خرداد ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روانه آنتن شبکه سه می‌شود، محصول خانه تولیدات جوان صداوسیماست که در باشگاه فیلم سوره تولید شده‌است. ساخت اپیزود‌های مختلف تازه‌وارد برعهده حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی بوده‌است. با تهیه‌کننده سریال به گفتگو نشستیم.

محمدجواد موحد که تهیه‌کنندگی سریال اپیزودیک تازه‌وارد را به عهده دارد، درباره شکل‌گیری این مجموعه تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: «این مجموعه در گونه خانوادگی ـ اجتماعی تولید شده و به مساله فرزندآوری و معضلات خانواده‌هایی که در سودای بچه‌دار شدن هستند، می‌پردازد. ایده این اثر به دو سال پیش برمی‌گردد که ما در باشگاه فیلم سوره و دوستان دیگر در خانه تولیدات جوان به دنبال طراحی مسیری برای کارگردانان جوان بودیم که هم بتوانند خودشان را محک بزنند و هم این‌که آنتن حرفه‌ای را در اختیارشان قرار بدهیم تا بتوانند محصولات قابل ارائه‌ای تولید کنند. هدف این بود از کارگردانان جوان بهره ببریم که کار‌های کوتاه خوب و قابل قبول ساخته‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «متن‌ها که آماده شد، ما وارد مرحله پیش‌تولید و انتخاب کارگردانان شدیم. کارگردانان از کسانی انتخاب شدند که در باشگاه فیلم سوره به مدت یک یا دو سال مسیر فیلمسازی را انتخاب کرده‌بودند. بعد از صحبت‌های نهایی قرار شد ۱۱اپیزود تک‌قسمتی ساخته شود که هر قسمت ۴۵دقیقه باشد. گرچه شروع کار ریسک بود، اما در مجموع می‌توانم بگویم کاری قابل‌قبول با استاندارد‌های شبکه سه روانه آنتن می‌شود که از روز جمعه ۲۷ خرداد ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. این مجموعه اپیزودیک هشت کارگردان دارد که سه کارگردان دو اپیزود و بقیه یک اپیزود را ساخته‌اند.»

این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که نخ تسبیح این مجموعه اپیزودیک موضوع فرزندآوری است، عنوان می‌کند: «ما به مشکلاتی که جوانان برای فرزند داشتن دارند، می‌پردازیم. البته نه این‌که دستورالعملی برای جوان‌تر‌ها صادر کنیم، بلکه سعی ما بر این بوده‌است مشکلات آن‌ها را طرح کنیم. به عنوان نمونه یکی می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد یا یکی ورزشکار حرفه‌ای است و درگیر ماجرا‌هایی می‌شود.»

موحد درباره این‌که آیا با این اثر قصد دارید به مخاطبان برای موضوع فرزندآوری هشدار بدهید، می‌افزاید: «ما به کسی هشدار نمی‌دهیم، بلکه قصه‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که فراوانی آن در جامعه زیاد است. در قالب قصه به داستان زوجین می‌پردازیم که به دنبال روش آی‌وی‌اف برای بچه‌دار شدن هستند، اما مسائل مالی، نوبت‌دهی‌های طولانی و.. این روند را با معضل رو‌به‌رو کرده‌است. تلاش کرده‌ایم به مسائلی از این دست، نگاه جدی داشته‌باشیم تا مسؤولان هم این موضوع را جدی‌تر دنبال کنند.» وی درباره این‌که آیا فیلمنامه گروهی نوشته شده‌است، عنوان می‌کند: «طراحی قصه این سریال محسن دریالعل و امیر ابیلی به عهده داشتند و قرار بود خودشان هم تهیه‌کننده کار باشند، اما در ادامه گروه فیلمنامه‌نویسان ترمه به پروژه اضافه شدند و آن‌ها هم به صورت گروهی فیلمنامه را کامل کردند و در انتها با کمک کارگردانان بازنویسی شد.»

این تهیه‌کننده با اشاره به تعدد لوکیشن‌ها و هنرمندان در این پروژه تاکید می‌کند: «با توجه به این‌که تازه‌وارد در قالب مجموعه اپیزودیک تهیه شده‌است، ۱۵۰لوکیشن دارد که همین کار تولید را دشوارتر می‌کرد. لوکیشن‌های ما در تهران، مشهد، قم و قزوین بود.»

موحد در پاسخ به این سوال که آیا قرار است فصل‌های بعدی این سریال را هم بسازید، توضیح می‌دهد: «قصد داریم یک سریال اپیزودیک دیگر که موضوع محوری دارد بسازیم و در حال حاضر فیلمنامه ۲۰ قسمتی آن طراحی شده‌است. البته نه با موضوع فرزندآوری. بلکه مبحث دیگری مد نظر داریم. البته در کنار آن داریم روی یک قصه پیوسته درباره موضوع آی‌وی‌اف در قالب مجموعه تلویزیونی کار می‌کنیم.» وی در پایان درباره این‌که پیش‌بینی‌تان برای بازخورد این سریال چیست، بیان می‌کند: «هشت کارگردان جوان که اپیزود‌های این سریال را ساختند کار قابل‌قبولی ارائه کرده‌اند و به لحاظ کیفیت شاهد کار خوبی خواهیم بود. آن‌ها آماده انجام‌دادن کار‌های جدید هستند. فکر می‌کنم با این‌که هر قسمت قصه جداگانه دارد، اما مخاطبان همراه خواهندبود و از تماشای کار لذت می‌برند.»

حضور ۱۶۳ بازیگر در این اثر

محمدجواد موحد، تهیه‌کننده درباره بازیگران این سریال عنوان می‌کند: ما برای ساخت ۱۱ اپیزود ۳۳ بازیگر برای نقش‌های اصلی و ۱۳۰بازیگر برای نقش‌های فرعی داریم. ضمن این‌که انتخاب بازیگر برای کار‌های اپیزودیک سخت است، چون هنرمندان در کار‌های تک قسمت سخت‌تر بازی می‌کنند، اما خوشبختانه به ترکیب خوبی از حضور هنرمندان و کارگردانان جوان و تازه‌نفس رسیدیم.

بازیگران این سریال عبارتند از شیوا خنیاگر، بهنام شرفی، امیرمحمد زند، مریم خدارحمی، الهام طهموری، سیدمحمدجواد طاهری، سونیا سنجری، مهری آل‌آقا، شکوفه عزیزی، نگین فیروزمنش، زهرا داوودنژاد، نیلوفر هوشمند، جوانه دلشاد، شیوا خسرومهر، جوانه دلشاد، مهدیه نساج، سهی بانو ذوالقدر، هادی دیباجی، هادی شیخ‌الاسلامی، حامد احمدجو، خیام وقارکاشانی، ناهید عساکره، علی دل‌پیشه، سالار کریمخانی، سپیده جعفری، با حضور افتخاری محیا اسناوندی و بیژن خراسانی و بازیگران خردسال از جمله حسین شهبازی، آیلین جاهد، آندیا جعفری، عرفان برزین و آرش دهقان نقش‌آفرینان این اثر هستند.

موضوع سریال چیست؟
مساله فرزندآوری و معضلات خانواده‌ها
لوکیشن‌ها کجا بود؟
۱۵۰ لوکیشن در تهران، قم، قزوین و مشهد
کارگردانان چه کسانی هستند؟
کارگردانان تازه‌نفس از باشگاه فیلم سوره

پیرمرد تنها

رضا بنفشه‌خواه در اپیزود نورگیر، نقش پیرمرد تنها را بازی می‌کند که به واسطه انتخابی که در جوانی داشته، حالا فرزندی ندارد و درگیر موضوعاتی می‌شود.

نویسنده کتاب

محمد نادری که نقش‌های متفاوتی را بازی کرده در اپیزود آقای نویسنده نقش نویسنده کتاب‌های اکشن را به عهده دارد که به ناچار یک کتاب برای کودکان می‌نویسد.

اتفاقی خوشایند

آشا محرابی که گزیده‌کار است، در اپیزود هدیه دنیا نقش همسری را ایفا می‌کند که به واسطه بچه‌دار نشدن، می‌خواهد طلاق بگیرد، اما در بزنگاه صاحب بچه می‌شود.

پرونده‌ای برای کودک

سپیده خداوردی از دیگر بازیگران نقش‌های اصلی است که در اپیزود ناگهان بهار، نقش یک مشاور حقوقی را به عهده دارد که درگیر پرونده کودکی می‌شود و...

دروغگویی که لو می‌رود

علی عامل هاشمی هم از بازیگران این مجموعه است که در اپیزود آتلیه، ایفای نقش کرده که با دروغگویی، ساکن خانه‌ای قدیمی می‌شود و می‌گوید صاحب زن و بچه است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها