کد خبر: ۱۳۷۰۱۲۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
نبرد لندن و بروکسل در دوران پسابرگزیت هنوز ادامه دارد. به نظر می‌رسد با توجه به حجم و شدت اختلافات، چشم‌اندازی نسبت به حل و فصل اختلافات بی‌شمار میان این دو وجود ندارد. کمیسیون اروپا اخیرا دولت بوریس جانسون در را پس از ارائه لایحه‌ای که وضعیت گمرکی ایرلندشمالی را زیر سوال می‌برد، به اقدام قانونی تهدید کرد.

قانون پیشنهادی خواستار لغو بازرسی‌های گمرکی بر برخی کالا‌ها از مبدا انگلیس به ایرلندشمالی است؛ اقدامی که در تضاد با توافقی است که دولت بوریس جانسون کمتر از دو سال پیش با اتحادیه‌اروپا منعقد کرد. دولت انگلیس معتقد است این پیش‌نویس کاملا قانونی است، اما اتحادیه‌اروپا تهدید به برخود متقابل کرده‌است؛ تهدیدی که می‌تواند به جنگ تجاری میان طرفین منجر شود. ماروک سفکوویچ، معاون امور بین سازمانی رئیس کمیسیون اروپا در این زمینه گفت: «اقدام یکجانبه اعتماد متقابل را تضعیف می‌کند.»

به‌عنوان نخستین گام، کمیسیون ادامه روند نقض قانون را که ماه مارس ۲۰۲۱ علیه دولت بوریس جانسون آغاز شده‌بود، بررسی خواهدکرد. این خبر خوبی برای لندن محسوب نمی‌شود. این رویه که می‌تواند به ارجاع موضوع به دستگاه قضایی اروپا منجرشود، از سوی کمیسیون در سپتامبر ۲۰۲۱ متوقف شده‌بود. مواضع مقامات ایرلندی بیانگر عمق اختلافی است که دولت جانسون دوباره ایجاد کرده‌است. وزیرخارجه جمهوری ایرلند در خصوص اقدام اخیر دولت انگلیس می‌گوید: «این پیش‌نویس و رویکرد بریتانیا به توافق برگزیت بسیار سطح پایین است. پشت پا زدن به یک توافق بین‌المللی از سوی کشوری مثل بریتانیا جای تاسف دارد.»

با این حال بوریس جانسون اساسا برای انتقادات صورت گرفته از خود و کابینه‌اش اهمیتی قائل نیست. در هر حال، این منازعه کماکان ادامه دارد و با گذشت زمان نیز بر ابعاد آن افزوده خواهدشد. بی‌دلیل نیست برخی اقتصاددانان و سیاستمداران انگلیسی در حال بررسی گزینه بازگشت به اتحادیه‌اروپا هستند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها