علی مهام، تهیه‌کننده سریال «بازی نقاب‌ها»

ترکمن‌ها را بشناسیم

«بازی نقاب‌ها» نخستین سریال پس از انقلاب است که به طور کامل به اقوام ترکمن می‌پردازد و باعث شد مردم ایران با این استان و فرهنگ مردمش بیشتر آشنا شوند.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۷۲
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، این سریال به کارگردانی سیروس حسن‌پور سال ۱۳۹۷ از شبکه دو پخش شد و حالا بازپخش آن روی آنتن شبکه آی فیلم است که از قضا با استقبال خوبی هم مواجه شده و جزو آثاری است که در بازپخش دیده شده است. علی مهام، تهیه‌کننده این سریال در گفتگو با جام‌جم در خصوص ویژگی‌های این اثر و نکاتی که در زمان تولید وجود داشت و واکنش‌های مخاطبان در زمان پخش مسائلی را بیان کرد که بهتر است از زبان خودش بخوانید. او همچنین از تاثیرات مثبت این سریال گفت. از جمله اینکه در فروش صنایع دستی این استان تاثیرات مثبتی داشت که البته بهتر است خودتان مصاحبه را در ادامه بخوانید.

چطور شد سراغ داستانی رفتید که به اقوام ترکمن می‌پرداخت و کل داستان در استان گلستان می‌گذشت؟

من علاقه بسیاری به ساخت آثاری درباره اقوام مختلف ایران دارم. قبل از بازی نقاب‌ها هم من سریال «هانیه» را در یزد کار کرده بودم که درباره فرهنگ مردم یزد و مبارزات آن‌ها در دوران انقلاب بود. با مشورتی که با مدیرگروه وقت شبکه دو داشتیم بنا بر این شد که درباره گندم سریال بسازیم. من هم بچه مازندران هستم و در دوران نوجوانی فیلم کوتاهی در استان گلستان ساخته بودم و با فرهنگ مردم این منطقه آشنا بودم؛ بنابراین می‌دانستم بهترین کاری که می‌شود درباره گندم ساخت، در استان گلستان و مردم ترکمن است.

گویا زمان زیادی هم صرف فیلمنامه این سریال کردید.

بله، حدود یک سال و نیم روی فیلمنامه کار کردیم. جالب است بدانید که ابتدا می‌خواستیم سریالی با محوریت گندم بسازیم، اما در ادامه اقوام ترکمن برایمان محوریت و دارای اهمیت شد. به همین دلیل از دوستان نویسنده و دست به قلم ترکمن پیام‌هایی داشتم مبنی بر این‌که ما با این سریال به قوم ترکمن هویت بخشیدیم و باعث شد مردم این اقوام و حتی استان گلستان را هم بهتر بشناسند. چون زن ترکمن را محوریت داستان این سریال قرار دادیم و گوهرشاد که خانم حاجیان این نقش را بازی کرد، یک زن قوی و مقتدر بود.

واکنش مردم ترکمن به سریال شما چه بود؟

مثل هر سریالی این اثر هم طرفدار داشت و هم منتقد. عده‌ای به لهجه و گویش بازیگران انتقاد داشتند. یعنی می‌گفتند چرا با لهجه صحبت نکردند. اغلب عامه مردم که از یک سری چیز‌ها آگاهی نداشتند، انتقاداتی از این دست به سریال را روا می‌دانستند، اما آن‌ها که دست به قلم بودند، از سریال استقبال کردند. حتی عده‌ای معتقد بودند بازی نقاب‌ها باعث شد به بحث گردشگری این منطقه کمک بسیاری شود و عده بسیاری به استان گلستان سفر کنند و با فرهنگ این منطقه آشنا شوند و از لباس و پوشش خانم‌های ترکمن استقبال کنند. همچنین فروش صنایع دستی ما بیشتر شد.

اتفاقا ما در چند قسمت که مراسم عروسی یاشار بود، با لباس و فرهنگ و آداب و رسوم و غذای این منطقه آشنا شدیم و این جزو نکات مثبت این سریال بود.

بله دقیقا، خیلی‌ها معتقد بودند که ما با ساخت این سریال ترکمن را به همه مردم ایران معرفی کردیم. نکته مهم دیگر با وجود این‌که من مازندرانی هستم و مازندران فاصله بسیاری با استان گلستان ندارد، اما نمی‌دانستم که فرهنگ مردم این منطقه چه لایه‌های بسیاری دارد. از طرفی این استان به‌قدری زیبایی دارد که به نظرم بهتر است مردم به‌جای سفر به خارج از کشور، به این منطقه سفر کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

اتفاقا سریال پربازیگر و پرلوکیشنی هم بود.

ما در ترکیب بازیگران تلاش کردیم از هنرمندان سرشناس تهرانی و هنرمندان ترکمن دعوت به همکاری کنیم. قطعا می‌دانید که ساخت سریال‌های پربازیگر و پرلوکیشن کار سختی است، اما گروه ما این کار را انجام داد.

البته شما در این سریال سعی کردید از لوکیشن‌های زیبای بسیاری هم بهره بگیرید و قاب‌بندی‌های چشم‌نوازی داشته باشید.

بله تلاش کردیم زیبایی‌های این استان را نشان بدهیم. به همین دلیل این سریال یک کار پرلوکیشن بود و تا جایی که توانستیم از همه فضا‌ها برای فیلمبرداری استفاده کردیم. به خصوص مراسم عروسی که شما اشاره کردید و سعی کردیم فرهنگ ازدواج این منطقه را به مردم نشان بدهیم. نکته مهم دیگر مردم این منطقه، اسب است که به آن خیلی اهمیت می‌دهند. چون هم بار اقتصادی برایشان دارد و هم معنوی و ما هم سعی کردیم این نکته را در سریال لحاظ کنیم. یعنی در این ۴۰ قسمت همه چیز را درباره قوم ترکمن به طور کامل نشان دادیم. نکته دیگر این‌که آن‌ها شاعری به نام مخدومقلی دارند که برایشان خیلی مهم و قابل احترام است و ما هم در قصه از این شخصیت استفاده کردیم و آرامگاه این شاعر را به مردم نشان دادیم تا با او آشنا شوند.

اگر قرار باشد فصل دوم این سریال ساخته شود، طرح و قصه جذابی برای آن دارید؟

البته همه چیز به تصمیم مدیران برمی‌گردد. با این وجود ما قصه و فیلمنامه فصل دوم را آماده داریم. اتفاقا پایان قصه را به گونه‌ای طراحی کردیم که مخاطب بداند نیاز به فصل دوم هم دارد. ضمن این‌که در فصل دوم قصه و فیلمنامه جذاب‌تری هم خواهیم داشت.

سریال «آتش سرد» که کار اخیر شماست در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تصویربرداری، مدتی است تمام شده و سریال مراحل فنی‌اش را طی می‌کند تا آماده پخش شود. در این سریال هم قصه و بازیگران خوبی داریم. امیدوارم مردم در زمان پخش آن را دوست داشته باشند.

مدیران بخواهند، می‌سازیم

خوشبختانه سریال در بازپخش دیده شد. البته در زمان پخش اول به این سریال کم لطفی شد. با این حال خوشحالم که بالاخره این سریال دیده شد و اتفاقا خیلی‌ها سراغ فصل دوم این سریال را از ما می‌گیرند. با این حال ما تابع نظر مدیران هستیم. جالب است بدانید سالار عقیلی که تیتراژ این سریال را خوانده می‌گوید هر جا که اجرا دارد از او می‌خواهند دو قطعه را بخواند. اولی وطنم است و دومی تیتراژ سریال بازی نقاب‌ها.

منبع : روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها