گزارش جام جم درباره کیفیت خودرو سازی در ایران

ضربه ۲۷۰هزار میلیاردتومانی مونتاژکاران

حالا که بازار انتقاد از کیفیت پایین خودروسازان داغ است، وزارت نفت هم وارد گود شده و مقصر واردات بنزین طی سال‌های آینده را خودروسازان معرفی کرده است. موضوعی که سال‌هاست تبدیل به یک جنگ خاموش میان وزارت نفت و خودروسازان شده است.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۶۸
نویسنده وحید حاجی‌پور - دبیر گروه اقتصاد

به گزارش جام جم آنلاین، نفتی‌ها می‌گویند، شکم اتومبیل‌های ایرانی سیرمانی ندارد و هر چه بنزین تولید می‌شود در باک خودرو‌ها به هوا می‌رود؛ ازنظر وزارت نفت، تا زمانی که خودروسازان کیفیت خودرو‌های خود را بالا نبرند، اتفاقی در استانداردسازی مصرف بنزین در کشور رخ نمی‌دهد حتی اگر چند پالایشگاه دیگر هم به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شود. هم‌اکنون ایرانی‌ها حدود ۱۰۲میلیون لیتر بنزین دود می‌کنند که بخش اعظمی از آن، به‌دلیل کیفیت پایین خودرو‌هایی است که در بنزین‌خوری، همتا ندارند.

تجربه تاریخی نشان داده که سیاست‌های قیمتی برای افزایش قیمت بنزین در ایران، پاسخگو نبوده و همواره بعد از یک توقف در افزایش مصرف بنزین، این میزان دوباره به پرواز در‌می‌آید. دلیل این مهم هم انحصاری است که کمپانی‌های ایرانی در داخل دارند؛ آن‌ها می‌دانند در بازار انحصاری که دولت‌ها برایشان رقم زده، هر خودرویی را با هرقیمتی که بخواهند به مردم عرضه می‌کنند و مردم هم چاره‌ای جز خرید آن‌ها ندارد. بر‌اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود یک لیتر بنزین مصرف می‌شود که دوبرابر متوسط جهانی است. این روند محصول چند سال گذشته نیست بلکه طی ۳۰سال اخیر رقم خورده به‌طوری‌که مصرف بنزین ایرانی‌ها طی سه دهه اخیر ۳۰۰درصد رشد کرده است.

جایی که انحصار نیست

خودروسازان جهانی برای کاهش مصرف سوخت اصولا از دو راهکار استفاده می‌کنند؛ یکی بهینه‌سازی موتور‌ها و دیگری کاهش تلفات انتقال انرژی از موتور به چرخ‌ها؛ این کمپانی‌ها با کوچک کردن موتور‌های خود و همچنین استفاده از فناوری‌هایی که اینرسی دورانی قطعات متحرک را کاهش می‌دهد، به سمت کاهش مصرف سوخت گام برداشته‌اند.

به عنوان نمونه، آلمان‌ها یکی از بخش‌های مهم صنعت خودروسازی خود را را روی کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها قرار داده‌اند به‌طوری‌که سالانه ۵۰ میلیارد یورو برای این مهم هزینه می‌کنند؛ البته هیچ کشوری از این نظر به پای آلمان نمی‌رسد و بی‌دلیل نیست ژرمن‌ها با تولید بیش از شش میلیون دستگاه خودرو در سال، ۴۰درصد بازار خودروی اروپا را در دست دارند و بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو از صادرات خودرو‌ها درآمد
کسب می‌کنند. در چین هم ماجرا همین است؛ سال ۱۹۵۰ وقتی اولین خط تولید خودرو در چین توسط شوروی راه‌اندازی شد، تا به امروز زمان زیادی می‌گذرد و حالا چینی‌ها با تولید یا مونتاژ ۲۱میلیون خودرو در سال جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروی جهان هستند. پکن هم روی کاهش مصرف سوخت سرمایه‌گذاری بزرگی کرده و به‌واسطه تولید مشترک با برند‌هایی مثل فولکس واگن، بیوک، تویوتا، هیوندای و... خودرو‌های با‌کیفیتی تولید می‌کند.

مصرفی که رهاست

اما در ایران چه خبر است؟ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین گزارش خود به این مهم اشاره کرده است که مصرف بنزین در ایران بین دو تا سه برابر میانگین جهانی است؛ فارغ از این‌که آمار تامین‌کننده بنزین کشور تا چه حد درست است باید گفت میانگین مصرف بنزین در خودرو‌های ایرانی به‌صورت واقعی حدود ۹لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در بیشتر خودروسازان جهانی، بین چهار تا پنج لیتر متغیر‌است.

بماند که خودروسازان ایرانی با تکذیب این رقم، اعداد متحیرانه شش لیتر را عنوان می‌کنند، اما باید این رقم را یک شوخی دانست؛ برای درک بهتر رقم مصرف خودرو‌های ایرانی شاید یک مثال ساده، بهتر بتواند اصل ماجرا را روشن کند.
 
پژو جی‌ال ایکس با حجم موتور ۱۸۰۰سی‌سی که یک خودروی پرتیراژ در ایران است، مصرفش در هر ۱۰۰‌کیلومتر، معادل ۹.۶ لیتر است؛ این رقم را مقایسه کنید با مصرف سوخت خودروی پورشه کایان با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی، کمتر از چهار لیتر است!

پولی که دود می‌شود

هم اکنون در ایران ۱۰۲میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که سهم موتورسیکلت‌ها حدود پنج میلیون لیتر است و ۹۷میلیون لیتر توسط خودرو‌ها مصرف می‌شود. اگر به‌صورت پیش‌فرض، سهم مصرفی بنزین در خودرو‌های خارجی را هم هفت میلیون لیتر در‌نظر بگیریم، سهم مونتاژکاران ایرانی از مصرف بنزین ۹۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. با توجه به قیمت یک لیتر بنزین در خلیج‌فارس-‌۵۰‌سنت- در صورتی‌که مصرف بنزین ماشین‌های ایرانی استاندارد بود، سالانه بیش از هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شد. با قیمت دلار امروزی بیش از ۲۷۰هزار میلیارد تومان در روز. برای درک بهتر این عدد بهتر است بدانیم با ۵۰۰۰میلیارد تومانش می‌شد تمامی نقاط حادثه‌خیز در تصادفات جاده‌ای را اصلاح کرد تا حداقل هزار نفر در تصادفات کشته نشوند یا با همان پول می‌توان بیش از ۴۰‌ایرباس جدید به ناوگان جدید حمل و نقل هوایی اضافه کرد یا ۲۴۵کیلومتر خط مترو ساخت.


 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها