سهام عدالت | سهام عدالت متوفیان | سود سالانه سهام عدالت متوفیان

خبر مهم برای فروش سهام عدالت | سهام عدالت متوفیان قابل انتقال است؟

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در زمینه سهام عدالت متوفیان می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۲۱

سهام عدالت متوفیان چه شد؟. خبری از وضعیت سهام عدالت متوفیان نیست. سهام عدالت متوفیان به وراث منتقل می شود. آیا سهام عدالت متوفیان تا شهریور ماه تعیین تکلیف می شود؟. میزان سهام عدالت متوفیان چقدر است؟

به گزارش فارس،‌ برخی مخاطبان با ثبت موضوع «تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان» خواستار پیگیری و پاسخ مسئولان شدند.

در این زمینه محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، درباره سهام عدالت متوفیان گفت: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه، سود سهام عدالت متوفیان، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بررسی‌های خبرنگار نشان می‌دهد از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، حدود 3.5 میلیون نفر فوت شده‌اند که با احتساب حد اقل هر متوفی با دو بازمانده،‌جمعیت وراث به حدود 7 میلیون نفر می‌رسد؛ اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است، مگر این که برخی ورثه‌ها با طی کردن مراحل انحصار ورثه و کارهای اداری آن دنبال اصل و سود سهام عدالت رفته باشند،‌ که در این زمینه حدود 120 هزار نفر اقدام کرده‌اند، البته بارها از سوی مسئولان وعده انتقال قهری سهام عدالت متوفیان به ورثه داده شده، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

مکاتبه سازمان بورس‌ با قوه قضاییه بابت تعیین‌ تکلیف سهام عدالت متوفیان

پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مورد سهام عدالت متوفیان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشته‌اند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده، اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند، زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگزار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این زمینه است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

طبق بررسی ها، پرداخت سود سالانه سهام عدالت افراد فوت شده که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است، برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص شد

سهام عدالت متوفیان از جمله موضوعاتی است که در سال های گذشته با ابهامات زیادی همراه بود اما این مسأله طبق گفته مسوولان تا شهریور امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش برنا، انتقال سهام متوفی موضوعی است که در سال های اخیر توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. شاید بتوان دلیل اصلی این موضوع را هم واگذاری سهام عدالت به بخش زیادی از مردم دانست. همان طور که می دانید، در حدود سال ۱۳۸۴ دولت وقت اقدام به واگذاری سهام عدالت به مردم نمود. این واگذاری ابتدا برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام گرفته و در ادامه به کارمندان و کارکنان نهادهای و ارگان های مختلف هم تعلق گرفت.

به هر حال، در حال حااکنون تعداد زیادی از مردم دارای سهام عدالت هستند که می توانند از سود آن و در صورت وجود شرایط مناسب از وجه نقد حاصل از فروش آن استفاده کنند. اما سوال مهم در این باره مربوط به سهام عدالت متوفیان 1401 می باشد. زیرا با گذشت زمان، بسیاری از دارندگان سهام عدالت به دلایل مختف جان خود را از دست داده و اکنون دیگر امکان مدیریت سهام توسط خود این افراد وجود دارد.

بازماندگان این افراد می خواهند بدانند که تکلیف سهام آن ها به چه صورت بوده و برای استفاده از این سهام باید چه کنند. در واقع آیا امکان انتقال سهام متوفی به یکی از وراث یا همه آن ها وجود دارد یا خیر. در این باره باید بگوییم که امکان انتقال این سهام به وراث وجود داشته و بعد از فوت فرد متوفی، بازماندگان می توانند از این سهام استفاده کنند. زیرا سهام عدالت هم یکی از دارایی های فرد فوت شده محسوب می گردد و مانند سایر دارایی های آن باید میان وارثین تقسیم شود. قوانین مربوط به آن هم همان قوانین تقسیم ارث و میراث می باشد. البته با توجه به لزوم به آزاد سازی سهام عدالت، انتقال سهام متوفی نیاز به طی کردن برخی مراحل خاص دارد. از آن جایی که در حال حاضر بسیاری از مردم با این شرایط رو به رو هستند، در این مطلب نحوه انتقال این سهام را بیان کرده و به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت این امر خواهیم پرداخت.

سهام هم یکی از دارایی های فرد محسوب شده و در صورت فوت شدن او باید مانند سایر دارایی ها بین وراث تقسیم شود. اما نکته مهم در این باره نحوه انتقال سهام متوفی به یکی از وراث یا همه آن ها می باشد. از آن جایی که در سال های اخیر سهام عدالت هم به بخش زیادی از مردم تعلق گرفته است، این موضوع بیش از پیش هم اهمیت پیدا می کند. زیرا برخی از دارندگان سهام عدالت به دلایل مختلف جان خود را از دست داده و سهام آن ها به بازماندگان خواهد رسید. پس در این قسمت به نحوه انتقال این سهام می پردازیم تا کسانی که در این شرایط قرار دارند، به راحتی بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. جهت انتقال سهام عدالت متوفیان 1401 هم قوانینی مانند سایر سهام اعمال می شود. پس با اطلاع از قوانین موجود در این رابطه می توانید انتقال را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

در سال ۱۳۸۴ دولت نهم اقدام به واگذاری سهام عدالت به ۴۹ میلیون نفر کرد، این واگذاری ابتدا برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام گرفته و در ادامه به کارمندان و کارکنان نهادهای و ارگان های مختلف هم تعلق گرفت.

با گذشت زمان، تعدادی از دارندگان سهام عدالت به دلایل مختلف دار فانی را وداع گفته‌اند و اکنون دیگر امکان مدیریت سهام توسط خود این افراد وجود ندارد؛ انتقال سهام متوفی به وراث موضوعی است که در سال‌های اخیر توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

بازماندگان این افراد به دنبال مشخص شدن تکلیف این سهام هستند، در واقع سؤالشان این است که آیا امکان انتقال سهام متوفی به یکی از وراث یا همه آنها وجود دارد یا خیر؟

طبق گفته مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، امکان انتقال این سهام به وراث وجود داشته و بعد از فوت فرد متوفی، بازماندگان می‌توانند از این سهام استفاده کنند.

طبق قوانین موجود، سهام عدالت یکی از دارایی‌های فرد فوت شده محسوب شده و مانند سایر دارایی باید میان وارثین تقسیم شود. قوانین مربوط به آن هم همان قوانین تقسیم ارث و میراث است. البته با توجه به آزادسازی سهام عدالت، انتقال سهام متوفی نیاز به طی کردن برخی مراحل خاص دارد.

زمان آغاز به کار سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در زمینه سهام عدالت متوفیان می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بررسی‌های خبرنگار نشان می‌دهد از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند؛ اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

بر این اساس پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد سهام عدالت متوفیان می‌گوید: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشته‌اند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند، زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگزار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

طبق بررسی ها، پرداخت سود سالانه سهام عدالت افراد فوت شده که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است، برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.
طبق آخرین گفته مسئولان قرار است فرایند تعیین تکلیف و نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث این افراد تا شهریور ماه انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها