معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت:

مصرف آب کشاورزی در استان اردبیل بیشتر از میانگین کشوری

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه گفت: بنا بر اعلام وزارت نیرو میزان آب مجاز به برداشت در زرندیه ۸۰ میلیون مترمکعب است در حالی که سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی این شهرستان برداشت می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۹۸۵۶

ساوه و زرندیه به گزارش جام جم آنلاین : جمال محمدی افزود: با توجه به کاهش بارندگی، ورودی آب از خرقان به سمت بند خاکی شهرستان زرندیه صفر است و این بند خاکی ذخیره آب ندارد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی در حوزه تامین آب شهرستان زرندیه کسری مخزن به میزان ۳۷ میلیون مترمکعب در هر سال است که در مدت ۳۰ سال گذشته این کسری مخزن به رقمی برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه ادامه داد: براساس برآورد وزارت نیرو، توان سالانه آبخوان و میزان آب مجاز به برداشت از منابع آب زیرزمینی در زرندیه ۸۰ میلیون مترمکعب است در حالی که هر سال ۱۴۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود و به عبارتی ۶۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی زرندیه صورت می‌گیرد.

محمدی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی شهرستان زرندیه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها ضرورت استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اجرای سیاست‌های تشویقی در این زمینه دوچندان شده است.

وی بیان کرد: به منظور تامین آب در بخش صنعتی و رفع مشکلات این حوزه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته که مشارکت و همراهی صنعتگران در این زمینه نقش بسزایی دارد.

به گفته مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه، به منظور تامین آب شرب مامونیه سال گذشته یک حلقه چاه حفر شده و یک حلقه چاه نیز در اراضی ستاد اجرایی با اخذ مجوز و استقرار دستگاه‌ها در حال حفر است.

محمدی ادامه داد: به طور میانگین سالانه سطح آب زیرزمینی در زرندیه ۸۰ سانتی متر افت پیدا می‌کند که این اتفاق خطر جدی فرونشست زمین و کاهش کمی و کیفی منابع آبی را به دنبال دارد.

وی افزود: در حال حاضر آب از نظر کمی و کیفی دچار بحران شده و کیفیت آب به علت برداشت بی‌رویه به شدت کاهش یافته، به طوری که در چند سال آینده آب شرب نیاز به تصفیه خواهد داشت؛ در حاشیه دشت زرندیه بسیاری از چاه‌ها خشک شدند یا با کاهش آبدهی شدید روبرو شده‌اند.

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه تصریح کرد: در راستای تعادل بخشی در منابع آب زیرزمینی، چاه‌های کشاورزی باید در حد مجاز استفاده کنند و با توجه به نظارت بازرسان در صورت اضافه برداشت، کشاورزان متخلف جریمه خواهند شد.

محمدی گفت: بنا بر اطلاعات ایستگاه‌های پیک و کریم‌آباد در شهرستان زرندیه میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته و زنگ خطر بحران آب در زرندیه به صدا درآمده است؛ نکته قابل توجه در بارش‌ها شدت، مدت و زمان بارندگی است به طوری که هر چه شدت بارندگی کمتر باشد نفوذپذیری بیشتر و تغذیه آبخوان صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها