گفت‌وگوی «جام‌جم» با محمد مختاری، بازیگر

در «گاندو» پوست‌اندازی کردم

گفتگو با علیرام نورایی درباره مسابقه «شهروند و مافیا»

راوی هستم نه مجری!

مسابقه تلویزیونی «شهروند و مافیا» به کارگردانی محمد رجایی و تهیه‌کنندگی علیرضا سلطانی هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.
کد خبر: ۱۳۶۹۸۴۳
نویسنده زهرا صلواتی - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، اجرای این مسابقه را علیرام نورایی برعهده دارد و در حال حاضر از جمله برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون به‌شمار می‌رود. محتوای مسابقه «شهروند و مافیا» بر اساس همان بازی معروف مافیا است که تغییراتی در سیاست‌ها و قوانینش به وجود آمده تا برای پخش تلویزیون مناسب باشد. علیرام نورایی از فصل دوم «شهروند و مافیا» به این مسابقه اضافه شده و نقش مجری - راوی را در آن برعهده دارد. علیرام نورایی، بازیگر فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری است که تاکنون در آثاری چون: روز‌های ابدی، گاندو، از یاد‌ها رفته، سارق روح و ماتادور ایفای نقش کرده است. وی تنها بازیگری است که در زمینه ورزش پارکور حرفه‌ای، فعالیت می‌کند و از این توانایی در آثار بسیاری استفاده کرده است. البته این نخستین بار است که او اجرای یک مسابقه تلویزیونی را برعهده دارد. آن هم مسابقه‌ای که با وجود این‌که از شبکه سلامت پخش می‌شود، اما نگاه مخاطبان بسیاری را به خود معطوف کرده و جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون محسوب می‌شود. نورایی ضمن اشاره به استقبال فوق‌العاده مخاطبان تلویزیون از مسابقه «شهروند و مافیا» تاکید می‌کند که نگاه جدی به کار اجرا ندارد و دغدغه اصلی‌اش همچنان بازیگری است. با او در این زمینه گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ماموریت و رسالت شبکه سلامت، نگاه تخصصی به مسائل مرتبط به علم پزشکی، سلامت جامعه و خانواده و بهداشت فردی تعریف شده است. به نظرتان ساخت و پخش شهروند و مافیا که یک مسابقه سرگرمی است، با روح و ساختار این شبکه انطباق دارد؟

شبکه سلامت دارای اتاق فکر است و مدیران شبکه بر تمام برنامه‌ها نظارت دائم و کافی دارند. در این مورد، طبیعتا مدیران شبکه بهتر می‌توانند پاسخ دهند، اما تا جایی که من اطلاع دارم، بازی شهروند و مافیا می‌تواند کمک شایانی به سلامت روح و روان داشته باشد و در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی تاثیر بگذارد.

خودتان نگران نبودید که ممکن است پخش چنین مسابقه‌ای از شبکه سلامت آنچنان که باید و شاید مورد استقبال قرار نگیرد و بیننده قابل‌توجهی نداشته باشد؟ به هر حال این شبکه جزو شبکه‌های سراسری محسوب نمی‌شود و مخاطبان خاصی دارد.

نه، نگرانی چندانی نداشتم، چراکه یک فصل از برنامه پخش شده، مورد استقبال قرار گرفته بود و اطمینان داشتم اتفاقات خوبی می‌افتد. نگرانی‌ام فقط برای این بود که بازیگر هستم و حالا قرار است کار اجرا کنم که این نگرانی هم با ضبط اولین قسمت مسابقه برطرف شد. البته من در شهروند و مافیا راوی هستم و خودم را مجری نمی‌دانم.

شهروند و مافیا جزو مسابقاتی است که برنامه مجری‌محور محسوب نمی‌شود و نقش اصلی را شرکت‌کنندگان مسابقه دارند؛ بنابراین وظیفه شما به عنوان مجری در این مسابقه چیست؟

دقیقا به همین صورت است. مسابقه مافیا یک‌سری استاندارد‌های تعریف‌شده دارد و استاندارد‌های دیگری را هم ما برای ارائه در تلویزیون به آن اضافه کردیم. من فقط نظارت دارم که این استاندارد‌ها و قوانین رعایت شود و اصل کار به شرکت‌کنندگان و اتفاقاتی که میان‌شان رخ می‌دهد، بازمی‌گردد.

مدتی است که در شبکه نمایش خانگی هم برنامه‌ای به نام «شب‌های مافیا» در حال پخش است. وجود این برنامه را برای مسابقه شهروند و مافیا یک تهدید می‌بینید یا فرصت؟ تهدید از این لحاظ که با توجه به شرکت چهره‌های مشهور در آن مسابقه شاید از شهروند و مافیا استقبال چندانی نشود و فرصت از این بابت که مخاطب با ساختار چنین مسابقه‌ای آشنا شده و برای دیدن ورژن جدیدش در شبکه سلامت تشویق شود؟

این مسابقه‌ها دو مقوله کاملا متفاوت هستند. در آن مسابقه دوستان و همکاران شناخته‌شده من می‌آیند و فکر می‌کنم یک دوره آموزشی می‌بینند و بعد شرکت می‌کنند، اما مسابقه شهروند و مافیا، قدیمی‌تر است و شرکت‌کنندگان از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند و حرفه‌ای‌های مسابقه مافیا هستند. پس از انتشار فراخوان شرکت در برنامه، بین داوطلبان چند دوره مسابقه برگزار می‌شود و منتخبان به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند و برنامه با حضور آن‌ها ضبط می‌شود. این برنامه‌ها نه‌تن‌ها نمی‌توانند تهدیدی برای هم باشند که حتی می‌توانند در جذب مخاطب نیز به یکدیگر کمک کنند.

همان‌طور که خودتان هم گفتید مسابقه شهروند و مافیا برنامه مجری‌محوری نیست و نقش اصلی را شرکت‌کنندگان ایفا می‌کنند. چه می‌کنید که نقش مجری یا راوی در مسابقه پررنگ باشد و به چشم بیاید؟

خودم دنبال این اتفاق نیستم. خدا را شکر مسابقه توانسته مخاطبان خیلی خوبی را طی این سه فصل جذب کند. مردم هم به بنده لطف دارند و از این‌که در کنار این تیم جوان و خوش‌فکر هستم بسیار خوشحالم. خوش می‌گذرد. اصولا حضور در مسابقه شهروند و مافیا، برایم اتفاق خوشایندی است.

پس از میزان استقبال مردم از شهروند و مافیا راضی هستید.

استقبال فوق‌العاده بوده است. در یکی از فراخوان‌های ما نزدیک به ۱۴ هزار نفر شرکت کردند. همین نشان می‌دهد که مسابقه توانسته مخاطب خوبی را جذب کند. مهم‌تر این‌که شرکت‌کنندگان مسابقه از سراسر کشور هستند.

در این مدت با چه بازخورد‌ها و واکنش‌هایی در قبال اجرای خودتان در مسابقه مواجه بوده‌اید؟

واکنش‌ها خوب بوده، لااقل غیر‌قابل قبول نبوده است. دوست دارم که اگر قرار باشد سری جدید مسابقه ساخته شود، همچنان در کنار دوستان باشم.

چه شد که به حوزه اجرا ورود پیدا کردید؟ فکر می‌کنم مسابقه شهروند و مافیا اولین تجربه شما در مجری‌گری باشد.

من به سمت کار اجرا نیامده‌ام و قصد هم ندارم بروم. مملکت ما مجریان بسیار توانمندی دارد که از علم و تجربه این کار بهره‌مند هستند. خودم را اصلا مجری نمی‌دانم، بلکه راوی مسابقه هستم.

با این حال اصولا خودتان علاقه‌ای به کار اجرا دارید؟

نه، قبل و بعد از مسابقه شهروند و مافیا پیشنهاد‌هایی برای کار اجرا داشته‌ام که خدا را شکر توانستم مقاومت کنم. نگاه جدی به مجری‌گری ندارم و دغدغه اصلی‌ام بازیگری است.

اصلا موافق حضور بازیگران در عرصه اجرا و بالعکس، فعالیت مجریان در حوزه بازیگری هستید؟

این اتفاق در سطح گسترده در رشته‌های هنری می‌افتد. من مخالفش نیستم. اگر کسی توانایی‌اش را دارد و می‌تواند در سرگرم کردن و آموزش مردم فعالیت کند، چه ایرادی دارد؟

از بازیگری‌تان چه خبر؟ فعالیت جدیدی داشته‌اید؟

بله، سال گذشته درگیر یکی دو سریال بودم که امسال روی آنتن می‌روند. یکی سریال «دوبل» به کارگردانی آقای محمود معظمی است. کار دیگر را هم آقای ابوالقاسم طالبی کارگردانی کرده که هنوز اسم نهایی‌اش مشخص نشده است.

مثبت و منفی بودن نقش برایم مهم نیست

علیرام نورایی که بیشتر در نقش‌های منفی ایفای نقش کرده در این باره می‌گوید: شاید به این دلیل است که نقش‌های منفی‌ام بیشتر دیده شده است و گرنه نقش مثبت هم زیاد بازی کرده‌ام. اصولا ژانر‌های اکشن و تاریخی را خیلی دوست دارم و ترجیحم فعالیت در این دو ژانر است. مثبت و منفی بودن نقش برایم اهمیت چندانی ندارد. نقش که تاثیرگذار باشد، کوتاهی و بلندی‌اش هم مهم نیست.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها