با وجود افزایش انتقادات از یک نمایش موهن صورت گرفت

دفاع عجیب ارشاد از بی‌اخلاقی «مخاطب»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد

برخورد با عوامل نمایش «مخاطب» | لزوم جلوگیری از هنجارشکنی و قبح زدایی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به نمایش مبتذلی که اخیراً روی صحنه رفته است واکنش نشان داد و تاکید کرد که این موضوع با مستندات پیگیری خواهد شد و در این رابطه برخی از مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخگو باشند.
کد خبر: ۱۳۶۹۷۸۷

به گزارش جام جم آنلاین ، نمایش «مخاطب» به کارگردانی جابر رمضانی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر بر روی صحنه رفته است. این نمایش که پیش از این با ممانعت از اجرا روبرو شده بود مجدداً بر روی صحنه به نمایش درآمد.  

نمایش مخاطب دارای مفاهیم ضداخلاقی است که در صدر آن مسئله مشمئزکننده ارتباط و تجاوز به محارم قرار دارد که باعث اعتراض و انتقادات زیادی شده است. نمایش «مخاطب» مصداق بارز ترویج بی‌اخلاقی، معرفی شده است چرا که با کلمات و پیوند آن با یک‌دیگر موضوعاتی نظیر تجاوز پدر به دختر و یا تجاوز برادر به خواهر را شرح داده است و به نوعی قداست برخی از موضوعات حساسیت برانگیز را از بین برده است.

سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: موضوعات فرهنگی و هنری به شکل‌های گوناگون در حوزه فکر و اندیشه در جامعه مطرح می‌شود. زبان هنر، زبان گویایی است و برای ماندگار کردن هر چیزی از زبان هنر استفاده می‌شود تا ماندگاری آن صدها و هزاران برابر شود.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوعات اساسی در فرهنگ و هنر باید متناسب با ارزش‌های ملی و مذهبی باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با ماهیت نمایشی که به تازگی بر روی صحنه رفته است، افزود: بحث ارتباط با محارم مطرود همه ادیان ابراهیمی علی‌الخصوص اسلام است و ما این موضوع را در هیچ یک از آموزه‌های اسلامی و دینی نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: این موضوع که یک موسسه فرهنگی ورشکسته و معلول‌الحال برخی از نمایشنامه‌ها را بر روی صحنه می‌برد، قداست‌زدایی از ارزش‌های دینی و تلاش برای عادی‌انگاری از چنین برنامه‌هایی است و از برخی ارتباطات رونمایی می‌کند.

یزدی‌خواه اذعان داشت: ما نمی‌خواهیم بگوییم که چنین موضوعاتی اصلاً در دنیا وجود ندارد. بالاخره وسوسه‌های شیطانی همه جا وجود دارد اما بیان آن نباید باعث هنجارشکنی و قبح‌زدایی شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: با این مسئله قطعاً برخورد می‌کنیم؛ به یقیه مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند که با چه انگیزه‌هایی و چه استدلال‌هایی چنین مسائلی را ترویج می‌کنند.

یزدی‌خواه در پایان گفت: این نمایش در تهران برگزار می‌شود و این یعنی این‌که زیر گوش مسئولان ستادی و استانی ارشاد چنین مسائلی مطرح شده است. به هر جهت هر اقدامی علیه این موضوع مطلوب است. ما این موضوع را از مدیرکل ارشاد و مسئولان ارشاد کشور پیگیری خواهیم کرد و تقاضای برخورد هم خواهیم داشت. باید تدابیری اتخاد شود تا از اجرای هرگونه نمایش قبح زدا و مروج بی اخلاقی جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها