کد خبر: ۱۳۶۹۵۸۸
نویسنده دکتر علی حسن حیدری - کارشناس مسائل سیاسی
فناوری هسته‌ای کشور به‌رغم تلاش فراگیر جبهه خارجی و داخلی برای سیاه‌نمایی و سانسور ظرفیت‌های علمی و کاربرد‌های غیرنظامی آن، دستاورد‌های عینی بسیاری داشته است. بی‌تردید حقیقت انرژی هسته‌ای در ایران متناسب با نیازها، اهداف و ضرورت‌های صلح‌جویانه حال و آینده ترسیم شده است.

روند فعالیت‌های هسته‌ای در کشور نیز به گواه اسناد، اکتشافات، اختراعات و اقدامات صورت‌گرفته عقیم و بی‌ثمر نبوده و ابعاد کارکرد، فواید، مزایا و دستاورد‌های انرژی هسته‌ای، وسیع‌تر از آن چیزی است که در اذهان عمومی نقش بسته است. فراگیری این نقش‌آفرینی در پیشرفت کشور در ابعاد سلامت، صنعت، کشاورزی، هوافضا، دانش‌بنیان‌ها و ... در بیرون اتفاق افتاده، اما به‌دلیل روشن‌نشدن ابعاد این رنسانس علمی از یک‌سو و القائات و برجسته‌نمایی بعد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای از طرف بیگانگان و برخی عناصر بدون تعصب و عرق ملی مبتلا به ویروس خودکوچک‌بینی در فضای کلی مساوی با کاربرد نظامی القا شده است. بر همین اساس، جریان تحریف و سانسور با تقلیل انرژی هسته‌ای به حوزه نظامی، هزینه‌کردن برای آن را بی‌فایده و پایداری بر سر حفظ و توسعه آن را خلاف مصالح و منافع ملی معرفی می‌کند. این تلقی ناصواب در حالی است که تاکنون انرژی هسته‌ای در ایران، نزدیک به ۱۴۰دستاورد در حوزه‌های صنعتی، سلامت، کشاورزی و هوافضا ثبت و آن‌ها را وارد چرخه تولید و مصرف کرده است. این القائات و سیاه‌نمایی‌ها که با بهره‌گیری از تکنیک سانسور نقاط‌قوت و دستاور‌های غیر‌نظامی و برجسته‌کردن بعد نظامی انجام می‌پذیرد، در حالی است که کشور‌های پیرامون ما و اروپا ذیل عنوان طرح رنسانس به‌صورت جهشی به سمت توسعه انرژی هسته‌ای در حال حرکت هستند. در مقابل، همزمان با استفاده از ابزار‌ها و ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند پروژه ملی انرژی هسته‌ای را در ایران، محدود و متوقف کنند. برای مخالفان و منتقدان پروژه انرژی هسته‌ای در صورت رعایت انصاف، عقل آینده‌نگری، مراعات مصالح و منافع ملی، آگاهی از دستاورد‌ها و آورده‌های غیرنظامی چندان دشوار نیست. از باب مستندسازی متن، چند نمونه و مصداق عینی را برمی‌شماریم:

تدوین سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن ازسوی جامعه علمی

تدوین دانش فنی و ساخت نخستین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی برای جایگزینی سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران

طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی و ازبین‌بردن آفت آفلاتوکسین
طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان

تولید رادیو‌نوکلوئید تربیوم ــ ۱۶۱
نشان (آرم) دارکردن کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب‌العلاج و تمام متاستاز‌های آن
 

تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشان‌دارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹
کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل‌مصرف در صنایع مختلف
طراحی و ساخت «چشمه لیزر میکروماشین‌کاری» جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا، بخشی از ۱۴۰ دستاورد مربوط به سوخت هسته‌ای می‌شود، اما بالای ۵۰درصد دستاورد‌های هسته‌ای مربوط به حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها، نمونه بذر برنج با بازدهی و مقاومت بالاست که در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

هدف‌گذاری ۱۰هزار مگاوات برق جدید درحوزه برق هسته‌ای و ...
پروژه تترا برای تولید رادیودارو و صادرات به کشور‌های مختلف ازجمله هند و پاکستان، عراق و سوریه و برخی کشور‌های اروپایی.

با توجه به مزایای بسیار چشمگیر انرژی هسته‌ای، امروزه لزوم دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در تأمین امنیت کالا‌ها و صنعت غیرنظامی و پیشرفت کشور‌ها انکارناپذیر است.

امروز دشمن در دوگانه‌سازی‌های مذاکره و موشک، موشک و معیشت، برجام و نابرجام و انرژی هسته‌ای و معیشت، تلاش دارد نظام را مخالف مذاکره و توافق معرفی و با بهره‌گیری از روش‌های جنگ روانی ضرورت نداشتن موشک و برنامه انرژی هسته‌ای را در اذهان عمومی نهادینه و گشایش معیشتی و اقتصادی را در گرو هدایت هزینه‌های این دو بخش استراتژیک به سمت معیشت القا کند.
 
این هکر‌های سیاسی که افکارعمومی را هدف قرار داده‌اند به‌عنوان پادو‌های عملیات روانی دشمن، جنگ در عصر فناوری هسته‌ای و تاثیرات مشهود و محسوس آن در زندگی فردی و اجتماعی هم دست از عصبیت جناحی برنداشته‌اند و در قرن۲۱ استدلال مخالفان ملی‌شدن صنعت ملی نفت را درباره پروژه انرژی هسته‌ای تکرار می‌کنند. این مصداق عینی تحجر سیاسی و ارتجاع فکر است و ذیل عنوان تجددگرایی و دفاع از حقوق مردم صورت می‌گیرد. هدف این قلم‌به‌مزد‌های سیاسی و رسانه‌ای این است که جامعه فهیم و آگاه ایران را با اغواگری و ایجاد دوگانه هسته‌ای معیشت به مواجهه با ظرفیت‌های استراتژیک ملی بکشانند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها