رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ارائه پیش‌ نویس قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکایی علیه ایران، یک حرکت سیاسی در راستای سیاست فشار حداکثری با پشتوانه فکری رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۱۳۶۹۳۷۴
تعداد بازدید : 17

به گزارش جام جم آنلاین، محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز چهارشنبه هیئت دولت در پاسخ به خبرنگاران درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: موارد اتهامی و ادعایی مطرح را ۲۰ سال است که به ایران نسبت می‌دهند. اساس شکل‌گیری برجام برای رفع این اتهامات بود. اگر جمهوری اسلامی ایران، برجام را پذیرفت، برای این بود تا این اتهامات را رد و اعتمادسازی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: همه موارد ادعایی در قالب pmd بسته شده؛ یعنی مذاکره، بازرسی و بازدید، صورت گرفته و پرونده بسته شده است. در این راستا تفاهمی صورت گرفته است که طرفین متعهد، تکالیفی داشتند. آنها باید تحریم‌ها را لغو می‌کردند و همکاری‌ها و تسهیلاتی را برای توسعه صنعتی کشور انجام می‌دادند و جمهوری اسلامی ایران هم پذیرفت که محدودیتی در پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود داشته باشد تا این اعتمادسازی صورت گیرد.

اسلامی، گفت: ما امروز مجدداً به اول خط بازگشتیم، یعنی دوباره همان حرف‌ها و داستان‌ها مطرح می‌شود. ایران ماه‌ها مذاکره کرده و متن توافق به صورت فنی تمام شده است، اما مجدداً رژیم صهیونیستی با عملیات تروریستی، عملیات روانی و همچنین با زیاده‌گویی همراه با تهدیدهای مکرر، کشور را تهدید می‌کند که اگر دیپلماسی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند، ما خودمان آن را متوقف می‌کنیم؛ مگر قانون جنگل‌ها حاکم است؟ جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته و معرفی نشده ندارد. مردم ما بدانند که این موارد ادعایی، القائات رسانه‌های صهیونیستی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار داشت: مواردی که در قالب این اسناد کذایی و ادعایی وجود دارد، در قالب چهار مکان مطرح است. آنها آمدند و چهار مکان را بازرسی کردند. یکی از این چهار مکان را بستند؛ یعنی گفتند ما درباره آن هیچ سؤالی نداریم. بیست سال است که آنها ادعا می‌کنند ایران در حال ساختن بمب است؛ کدام بمب؟ یک روز می‌گفتند «شیان»، بعد گفتند «پارچین» سپس گفتند در جنوب غرب تهران. هر روز، منافقین، یک نشانی را می گفتند تا کشور ما را متهم کنند و با اخبار و اسناد جعلی، ایران را تحت فشار قرار دهند. همه این موارد، بررسی شده است.

اسلامی، گفت: درباره یکی از این چهار مکان، اعلام کردند که سؤالی درباره آن نداریم، اما دوباره در پیش‌ نویس قطعنامه اخیر درباره آن سؤال می‌کنند. این مکان، یک مکان آزمایشگاهی است که بر روی مجموعه ای از موارد، آزمایش می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: کاملاً مشخص بوده که طرح پیش نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، یک حرکت سیاسی در راستای همان سیاست فشار حداکثری است.

اسلامی، اظهار داشت: ما دو تا سه درصد ظرفیت هسته‌ای دنیا را داریم و حدود ۲۵ درصد بازرسی‌ها را از ما انجام می‌دهند. آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بازرس دارد. این اتهامات، نخ‌نما شده است و مزاحمت‌های بی‌شمار آنها انتها ندارد. جمهوری اسلامی ایران، همکاری کامل را با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: ما دقیقاً بر اساس ضوابط و مقررات آژانس کار می‌کنیم و هیچ‌گونه فعالیتی از ما وجود ندارد که تحت نظارت آژانس نباشد. ما این اتهامات را نمی‌پذیریم و به‌خاطر این عملیات روانی آنها عقب‌نشینی می‌کنیم. ما یک باقی‌مانده‌ای از حسن نیت در برجام داریم که اگر نخواهند به تعهدات خود پایبند باشند، ما نیز نسبت به باقی‌مانده حسن نیت خودمان، تجدید نظر می‌کنیم.

اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که واکنش احتمالی ایران به تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام چه خواهد بود؟ گفت: ما در چهارچوب پادمان حرکت می‌کنیم، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه اضافه‌تر. جریان صنعتی تولید ما برقرار است. ما طبق احساسات حرکت نمی‌کنیم. ما یک برنامه داریم و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، تکالیفی را برای ما تعریف کرده است که بر اساس آن حرکت می‌کنیم؛ این موضوع کاملاً آشکار است و طبق نظارت، انجام می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تأکید کرد: این یک حرکت سیاسی در تداوم فشار حداکثری آنها بوده و ایران، حداکثری همکاری را با آژانس داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها