مرد انگلیسی تبار به اتهام قاچاق آثار تاریخی کشور عراق به اروپا محاکمه و به 15 سال حبس محکوم شد.
کد خبر: ۱۳۶۹۱۲۳

به گزارش جام جم آنلاین از یورونیوز، جیم فیتون، ولکر والدمن با اسکورت پلیس به دادگاه در بغداد برای محاکمه منتقل شدند.

این شهروند انگلیسی دوشنبه از سوی دادگاه عراق به اتهام تلاش برای قاچاق آثار باستانی به خارج از کشور به ۱۵ سال زندان محکوم شد، پرونده ای که توجه بین المللی را به خود جلب کرده است.

حکم صادر شده برای جیم فیتون زمین شناس بازنشسته دادگاه بغداد از جمله وکیل مدافع او را شوکه کرد. او و خانواده اش مدعی بدندکه فیتون، 66 ساله، هیچ قصد در این کار نداشته است.

این در حالی بود که یک تبعه آلمانی که با فیتون محاکمه شده بود، بیگناه شناخته شده و به زودی آزاد خواهدشد. آنها از چند ماه قبل در بازداشت پلیس عراق بودند.

اما قاضی جابر عبد جابر متوجه شد که فیتون با برداشتن اقلامی که طبق تحقیقات فنی دولت، اشیایی با قدمت بیش از 200 سال کشف شده بود و قصد داشت آنها را به خارج از کشور منتقل کند، قصد مجرمانه ای برای قاچاق آنها داشته است.

این محاکمه دردادگاه بخش کرخ بغداد در زمانی که عراق به دنبال باز کردن بخش گردشگری نوپای خود است، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است.

فیتون متهم پرونده گفت: «مشکوک بودم» اقلامی که او جمع آوری کرده بود قطعات باستانی باشد، اما در آن زمان من از قوانین عراق اطلاعی نداشتم یا گرفتن خرده ها مجاز نبود. من به عنوان یک زمین شناس عادت به جمع‌آوری این قطعات به عنوان سرگرمی داشته و قصد فروش آنها را نداشتم.

با این حال، قاضی استدلال های او را که نشان دهنده ناآگاهی فیتون از قوانین عراق و ارزش اقلامی بود که برداشت کرده بود، در نظر نگرفت. فیتون و ولکر والدمن، شهروند آلمانی، در 20 مارس پس از کشف اقلام موجود در چمدان آنها توسط نیروهای امنیتی فرودگاه، در فرودگاه بغداد دستگیر شدند. آنها بخشی از یک سفر گردشگری در اطراف مکان های باستانی کشور بودند.

کنسول انگلیس در عراق که در جلسه دادگاه شرکت کرده بود، پس از صدور حکم بدون اظهار نظر، آنجا را ترک کرد.

خانواده فیتون می گویند که در یک سفر گروهی گردشگری به اریدو، یک مکان باستانی بین النهرین در استان ذی قار کنونی، در مجموع، 12 تکه سفال و خرده های دیگر در اختیار فیتون توسط مقامات عراقی پیدا شد که همه آنها به عنوان سوغات جمع آوری شده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها