معجونی از استعدادهای ناب

آشنایی با تیم ملی فوتبال انگلیس

«کین» در آستانه شكستن دو ركورد استثنايی

خطرناک‌ترین دشمن اسکوچیچ‌!

هنوز سال‌های زیادی در راه است، هرطور شده اجازه نمی‌دهم این شانس از دست برود. حتی خود «وازا» (وین رونی) چند وقت پیش بهم گفت، من رکورد او را خواهم شکست.
کد خبر: ۱۳۶۸۸۶۳

به گزارش جام جم آنلاین، رکورد خیره کننده گل بابي چارلتون از بهترين هافبك‌هاي منچستر يونايتد، انگلستان و جهان در دوران خود، با ۴۹ گل در ١٠٦ بازي براي تیم ملی انگلستان تا ۴۵ سال طولانی دوام آورد.

هم دوره‌اي و مهاجم مشهور هم دوران او، جيمي گريوز در جام جهاني ٦٦ با كم لطفي و صدمه ديدگي تنها تهديد كننده ركورد چارلتون بود كه با ٥٧ بازي فقط به ٤٤ گل رسيد. با نگاهي به تعداد بازي‌ها، بي ترديد گريوز مي‌توانست ركورد چارلتون را به‌راحتي جابه‌جا كند. مستحق هم بود.

در دهه هشتاد و اوايل نود «گری لینه كر» مجري فعلي برنامه MOTD در بي بي سي و گلزن معروف تاتنهام و بارسلونا، تنها كسي بود كه براي شكستن ركورد چارلتون به‌طور جدي خيز برداشت. اما در آخرين بازي خود براي انگلستان با از دست دادن پنالتي مقابل ديدار دوستانه برار برزيل در يك قدمي ركورد متوقف شد؛ ٤٨ گل در ٨٠ بازي، در برابر ٤٩ چارلتون.

با ظهور مايكل اوون جوان در جام جهاني ١٩٩٨ و گل ديدني و تاريخي مقابل آرژانتين ديگر مطمئن بوديم با وجود تعدد تيم‌ها و بازي‌هاي بين المللي، اوون ركورد چارلتون را فرو خواهد ريخت. بار ديگر صدمه ديدگي‌هاي او در دوره پاياني حرفه‌اي دليلي شد تا به ٤٠ گل اكتفا كند.

همبازي جوانتر اوون، وين رونی بود كه در فوريه ٢٠٠٣ با ١٧ سال و ١١١ روز، جوانترين بازيكني شد كه براي انگلستان بازي كرد. در سپتامبر همان سال رکورد ديگري را فرو ريخت؛ جوانترين بازيگري كه براي «سه شير» گل زد.

روني بعد از پل كاسگوين در دهه نود، مستعدترين بازيكن انگليس دوران خود در آن دهه بود كه فوتبال را غريزي ارائه مي‌داد. سرنوشت چنين رقم زده بود. از اورتون به منچستر يونايتد پيوست و در دو جبهه باشگاهي و ملي گلزني خود را آغاز كرد. چارلتون نه‌تنها ركورد گلزني در انگلستان را در دست داشت بلكه بهترين گلزن تاريخ منچستر يونايتد هم بود.

این‌بار می‌دانستیم از راه می‌رسد، مدتی بود که انتظارش را داشتیم. در ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ حدود ساعت 9:25 شب وین رونی پنجاهمین گل ملی خود را به ثمر رساند تا رکورد سر بابی چارلتون را بشکند و بهترین گلزن تاریخ انگلستان شود. این رقم به ۵۳ رسید. رکورد چارلتون منچستری توسط منچستریِ دیگری فرو ریخت.

دو سال بعد از آن وین رونی در ژانویه ۲۰۱۷ رکورد گلزنی سر بابی چارلتون برای منچستریونایتد را با ۲۵۰مین گل خود برای این باشگاه شکست.

گل‌های چارلتون بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۳ در ۷۵۸ بازی به ثمر رسید در حالی‌که گل‌های رونی با ۵۴۶ بازی پس از پیوستن او به باشگاه از اورتون در سال ۲۰۰۴ به‌دست آمد.

هميشه اين احساس را دارم به روني كم لطفي بسياري در انگلستان شد و رکوردهای متعدد او كه ده‌ها صفحه را سياه خواهد كرد به اندازه كافي قدردانی نشد. روزي از او جداگانه حرف خواهم زد. ولی بدون شک با فاصله بهترین بازیکن نسل خود در انگلستان بود.

از ۲۰۱۵ هری کین ۴۹ گل در ۶۸ بازی

رکورد چارلتون ۴۵ سال پابرجا ماند. اما بعد از ۵ سال به‌طور باورنکردنی بحث شکسته شدن رکورد وین رونی است.

سال گذشته با ۴۹ گل و برابری با گلزنی چون گری لنیکر مشترکا در رده بندی گلزنان تاریخ انگلیس، تیتر خبرها شد. اکنون او صعود کرده و در رده دوم قرار دارد و نامش در فهرست مهاجمان برجسته‌ای که پیراهن انگلیس را به تن کرده‌اند، تثبیت شده است.

هیچیک از ما او را جدی نگرفتیم، تعاریف در حد «بد نیست» باقی ماند. شاید او فاقد گیرایی و جذابیت گلزنان اشاره شده است اما رکورد گلزنی او بدون شک قابل تحسین است. با پوچینیو شم گلزنی خود را تقویت کرد و در دوران کوتاهی که با خوزه مورینیو، شروع به‌کار کرد؛ به فرم و استایل کاملاً جدید و کامل‌تری دست یافت. نه‌تنها مهارت در تمام کردن و‌ فتح دروازه را از دست نداد بلکه به پاس دادن و دفاع کردن هم پرداخت و بینش و نگرش بیش از حد در سراسر میدان و روند بازی، او را به بازیکن بسیار خطرناک‌تری تبدیل کرد.

حالا صحبت فقط از این است؛ چه مدت طول خواهد کشید تا او در صدر فهرست بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی فوتبال انگلستان قرار گیرد و رکورد ۵۳ گل وین رونی را فروپاشد.

او تنها با ۶۹ بازی و اختلاف تنها ۴ گل به‌زودی جایگاه خود را ناباورانه در تاریخ ثبت خواهد کرد. با توجه به رکورد خوب او در جام‌ جهانی و تصاحب کفش طلا در سال ۲۰۱۸، دیگر هیچ چیز دور از انتظار نیست. البته بیاییم دعا کنیم که این گلزن بالفطره و احتمالا دشمن شماره یک مدافعان ما در بازی مقابل ایران و دراگان اسکوچیچ آن فرم همیشگی را نداشته باشد.

اگر تیم گرت ساوتگیت سر مربی انگلیس بخواهد بعد از نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ و نایب قهرمانی در یورو ۲۰۲۱، با پتانسیل کامل، نمایش خوبی در جام جهانی داشته باشد، گل‌های او عامل کلیدی خواهد بود.

در عین حال، شاید چند ماه بعد، در جام جهانی آتی قطر در ماه نوامبر ۲۲ یا حتی پیش از آن، این بازیگر ۲۸ ساله انگلیسی به رکوردی خارق العاده دست یابد. هضم ان برای بسیاری در دنیای فوتبال همچنان سخت است و احتمالا خودش فقط خوابش را دیده بود. قابل اشاره و جالب است که بدانید؛ او به جای وین رونی به زمین آمد و فقط ۷۹ ثانیه طول کشید تا اولین گل خود را برای انگلستان به ثمر برساند.

تنها به چند ثانیه نیاز داشت. با نگاهی به گذشته، این نشانه کاملاً آشکاری است؛ سرنوشت پر عظمت مقدر شده بود. روز بعد، عنوان صفحه ورزشی «سان» از آینده می‌گفت: «Coming to get Roo» شايد باورنكردني به‌نظر رسد ولي عنوان مشخصا به شكستن ركورد وين روني اشاره مي‌كند آن هم بعد از اولين گل.

خانم‌ها و آقایان و دوستان فوتبالی؛ آقاي «هری كين» در خدمت شماست.

آنچه می‌خوانید، اگر بخوانيد، خلاصه و برگرفته از متن و گفتوگوی هری کین با فور فور تو Four Four Two در شماره جولای ۲۲ است:

خاطره دوران كودكي و آن پيروزي تاريخي مقابل آلمان

گاهی اوقات، ساده‌ترین چیزها می‌تواند شما را به خاطرات دوران کودکی بازگرداند. زمانی که پیراهن قدیمی تیم ملی انگلستان را می‌بیند و به سمت آن می‌رود: «این یکی» و فوراً آن را با لحظه‌ای پیوند می‌دهد که هرگز فراموش نکرده است. زمانی که انگلیس، آلمان را ۵-۱ در هم کوبید. زمانی که یک عصر سپتامبر مقابل تلویزیون نشست و شاهد دیداری بود که سال‌های آینده الهام‌بخش او بود. «یک بازی باورنکردنی بود، کی بود؟، ۲۰۰۱؟، هشت ساله بودم، از اون سن فقط چیزی‌هایی را به یاد دارید که در ذهن شما به شکلی حک شده است. هت‌تریک مایکل اوون، گل استیون جرارد و امیل هسکی. حقیقتا شگفت انگیز است.»

در حالی‌که او پیروزی انگلیس را تماشا می‌کرد، آن کودک هشت ساله با چشمان گشاد نمی‌دانست، چه آینده‌ای در انتظار است. کفش طلای جام جهانی، لحظه معروف خودش در برابر آلمان در یورو ۲۰۲۰، و در حال حاضر بیشتر از گل‌هایی که اوون در کل دوران حرفه‌ای برجسته‌اش برای انگلستان به ثمر رساند.

«در آن زمان حتی در مورد آن فکر هم نمي‌کردم!، واقعیت در حال حاضر بسیار فراتر از بزرگترين رویاهای آن پسر بچه ٨ ساله است. ٤٩ گل براي انگلیس واقعاً خاصِ. و بايد اقرار كنم تا اینجا، یک سفر شگفت انگیز بوده.»

اولين بازي و اولين گل براي انگليس

«اولين بازي زير پرجم سه شير هم یک روز شگفت انگیز بود. تمام خانواده ام آنجا بودند، یک روز فوق العاده، یک بازی باورنكردني. تمام خانواده، مادر و پدرم، برادرم، همسرم و بقيه خانواده بزرگ ما. همه در آنجا بودند و خیلی هم هیجان زده تا ببینند آیا من اولين بازی ملي را انجام مي دهم يا نه. خوشبختانه به زمين امدم.»

«خاطره همه اینها هنوز برای من زنده است. منتظر آمدن بودم، انگار حدود ١٠ دقیقه كنار زمين منتظر بودم، توپ از بازی خارج نمی شد!، بالخره به جاي وازا وارد زمین شدم و تماشاگران استقبال زيادي كردند، تشويق هواداران حرف نداشت. بعد از ان به اين فكر بودم آیا می تونم گل بزنم؟ آیا می تونم به تیم کمک کنم؟ در كمتر از دو دقیقه، پاسخ‌ها همه مثبت بود. به ثمر رساندن گل در ۷۹ ثانیه، فکر می‌کنم این فقط يك رقم به حساب مياد، اون گل تمام آرزوهایم بود. بازی برای انگلیس در ومبلی، گلزنی در اولین بازی، همه چیز در آن لحظه به حقيقت پيوست. هنوز آن را به وضوح به یاد دارم، آن توپی که از روی خط عبور می کرد و به صورت مخفیانه و ارام به تیرک عقب دروازه خورد.این قطعاً براي هميشه از خاص ترين لحظات زندگي من خواهد بود گلزنی و حضور همه خانواده ام در آنجا. بهتر از این نمی توانست پیش برود. این همیشه یک موفقیت بزرگ در دوران حرفه ای من خواهد بود، زیرا بازی کردن برای كشور آسان نیست. این حقيقتا شروع همه چیز بود و من را در فوتبال جهاني جا انداخت.»

«هر فصل خیلی سریع می گذرد، ما بازی های زیادی انجام می دهیم - تقریباً ٤٩ هفته از سال را یکی پس از دیگری بازی یا تمرین می کنیم، بنابراین واقعاً وقتي برای پردازش همه آن ها در ذهن خود ندارید.»

تماشاگران و هواداران

از آن زمان، كين با ثبات باورنکردنی به درخشش خود ادامه داده است، ثباتی که باعث می‌شود فراموش کنیم حتی پس از اولین گل او مقابل لیتوانی، هنوز تعداد قابل توجهی از مردم در سراسر انگلیس كين را مرد موفق يك فصلي مي‌ديدند. ظهور خارق‌العاده او در تاتنهام حيرت انگيز بود. بعد از یک‌سری دوره‌های قرضی نسبتاً غیرقابل توجه در لیتون اورینت، میلوال، لستر و نوریچ، تا یکی از مرگبارترین گلزنان لیگ برتر. برخی سؤال مي کردند آیا می‌تواند ادامه دهد. تماشاگران اپوزیسیون تاتنهام در طول بازی‌های باشگاهی حتي سرود «یک فصل شگفت انگيز» سر دادند. مردي براي يك فصل و سپس تمام خواهد شد. اکنون می‌دانیم، آن سرودها چقدر پوچ به‌نظر می‌رسد.

«می‌دانم، بله، از اين شعارها ميشه برای رفتن به سوي موفقيت‌هاي بزرگ‌تر بهره برد. مردم طرفدار تيم خودشون هستند، هميشه آهنگ مي‌خوانند و آنچه را که دوست دارند؛ مي‌گويند. من اين را به‌نوعی تعريف و تمجيد قلمداد مي‌كنم. در مورد شما شعار می‌دهند به‌خاطر اينكه شما احتمالاً یکی از بازیکنان برتر تیم مقابل هستید، از اينرو از آن به‌عنوان انگیزه استفاده می‌كنم. اگر آنها در مورد شما آواز می‌خوانند، شما باید کار درستي برای تیم خود انجام داده باشيد. در اوایل کارم کاملاً متمرکز بودم. هنوز هم هستم. كلا کسی بودم که می‌خواستم استوار و دائمي براي سال‌های بسیار طولانی ادامه دهم. الان فقط ٢٨ سال دارم، هنوز زمان زیادی برای پیشرفت در پيش است، بنابراین این کاری است که سعی خواهم کرد تا پايان انجام دهم؛ به اين شكل فکر می‌کنم. وقتی هفته به هفته بازی می‌کنید، گاهی مردم سفر و دوراني را كه پشت سر گذاشته‌ايد؛ فراموش می‌کنند. این یک سفر ساده نبود. باید به‌صورت قرضی می‌رفتم، باید صبور مي‌ماندم، باید منتظر فرصتم مي‌نشستم.

همیشه کسی بوده‌ام که هر لحظه در تمرینات، براي بهتر شدن، بازی قبل را در ذهنم تجزيه و تحليل می‌ كنم تا بهتر شوم، و این به من کمک کرد تا به جایی برسم که امروز در آن قرار دارم. می‌دانم، در جوانی چگونه تلاش می‌کردم تا روزي جای بازيكن ثابت دیگری را در تيم بگیرم، و مطمئنم بازیکنان جوانی وجود دارند که به من نگاه می‌کنند تا همین کار را انجام دهند. بنابراین حتم دارم، پایم را از روی گاز بر نمي‌دارم. تا جایی که ممکن است برای انگلیس بازی خواهم كرد. فكر مي‌كنم کمی احساساتي شدم.»

ديدار با آلمان در يورو ٢٠٢١

هري كين پیروزی مقابل آلمان در مرحله یک‌شانزدهم نهایی در يورو ٢٠٢١ را به‌عنوان يكي از سه لحظه برتر دوران حرفه‌ای خود با پيراهن انگلیس تا اين لحظه توصیف می‌کند.

«فشار زیادی روی آن مسابقه بود، انتظارات زیادی وجود داشت، بازي در خانه و مقابل تیم بسیار خوب آلمان. این یک بازي بسیار ویژه بود. هر کسی که در بازی بود یا آن را از تلویزیون تماشا کرد، خوب می‌داند. جمعیت دیوانه شدند، و ترانهSweet Caroline (ترانه معروف نيل داياموند ١٩٦٩) بعد از بازی، موهاي بدنم را حقيقتا بلند كرد. حتی الآن هم فکر کردن در مورد بازی احساساتي و هيجان زده‌ام مي‌كند. یادم می‌آید در مصاحبه بعد از بازي هم کمی احساساتی شدم، فقط صدای آواز هواداران را مي‌شنیدم. به‌ويژه در دوران سختی برای همه جهان، پس از کووید بود، و دیدن اینکه همه در آن واحد لذت می‌برند شگفت‌انگیز بود. وقتی گل اول و گل دقايق آخر دوم من به ثمر رسيد، شما فقط آدم‌ها را مي‌دیدید که در سراسر استادیوم از شادي به پرواز در آمده بودند. سپس فيلم‌هاي مردم در خیابان‌ها و خانه‌ها. با آگاهي از اينكه پيروزي تمامي مردم، تمامي کشور را گرد هم آورده است، اين احساس واقعاً بي همتايي است. مسابقات و تورنمنت‌هاي بزرگ این کار را انجام می‌دهند. هر زمان در يكي از تورنمنت‌ها حضور داريد، این فرصت هميشه وجود دارد.»

نيمه نهايي يورو و آن پنالتي

هشت روز پس از آن شادی آلمان، کین در ومبلي بزرگترین ضربه زندگی خود را زد. در نیمه اول وقت اضافه مقابل دانمارک، انگلیس صاحب یک پنالتی شد تا آنها را براي اولين بار در آستانه حضور در فینال تورنمنت بزرگ تاریخی قرار دهد.

«بدیهی است کسی هستم که پنالتی‌های زیادی می‌زنم و زیاد هم روي آن تمرین می‌کنم. بنابراین وقتی پنالتی می گيريم، اگرچه اعصاب خردکن است، وقتی توپ را روی نقطه پنالتي می‌گذارم، به روال هميشگي ادامه مي‌دهم. در هر بازی، هر بار که پنالتی مي‌گيريم، همین کار را می کنم. بازی سختی بود، وقت اضافه و بدن خسته، آنطور که می‌خواستم به توپ ضربه نزدم. گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد. همانطور که توپ به سمت گوشه پایین دروازه حرکت کرد؛ دروازه‌بان، کاسپر اشمایکل نیز به آن سو رفت. فکر نمی‌کنم زمان کافی وجود داشته باشد. همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد، به محض اینکه به بالا نگاه می‌کنید و دروازه‌بان توپ را مهار مي‌كند، واکنش غريزي مهاجم است. شما همیشه اميدوارانه به دنبال ریباند یا بازگشت توپ هستید. دیدن بازگشت توپ به سوي من احساس خوبی بود، اينبار معطل نكردم. اینها همه از حواشی ظريف فوتبال است كه برد و باخت را تعيين مي‌كند. اين يكي، اقبال من بود.»

جام جهانی قطر، اميدها و آرزوها

«رسیدن به نیمه نهایی، رسیدن به فینال. ما می‌خواهیم برنده شویم، این هدف نهایی است. ما باید تلاش کنیم از شتابی که طي اين چند ساله ايجاد كرديم استفاده کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم امسال کار خاصی انجام دهیم. هدف نهایی برای ما به‌عنوان یک تیم، پیروزی در بازی‌ها، بردن تورنمنت‌های بزرگ است. من هنوز جوان هستم؛ فقط ٢٨ سال دارم، بنابراین هنوز حس می‌کنم زمان زیادی در دوران حرفه‌ای‌ام باقي مانده است. اهداف زیادی در افق دارم، یک سال بزرگ در پیش است، یک تورنمنت بزرگ دیگر در زمستان. همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد، قبل از اینکه بفهميم خواهد رسيد و برای آن واقعا هیجان‌زده هستم. اميدوارم بتوانم چند گل دیگر هم بزنم.»

«جام جهانی به‌راستي خیلی خاص است و کفش طلای جام جهانی و وارد شدن به فهرست برجسته‌ای از نام‌های تاریخ از جمله رونالدو، گرد مولر، اوزه بيو و لینه‌کر. وقتي به اين بازيكنان فکر می‌کنید، و بازیکنانی که در آن جام جهانی ٢٠١٨ بازی می‌کردند، گرفتن کفش طلا در اولین جام جهاني باورنکردنی بود. این جایگاه ویژه‌ای در قلب من دارد.»

الهام براي نسل جوان

نمایشگاه جدیدی که به کین در موزه لندن اختصاص داده شده است، از ٢١ می آغاز شده و تا دسامبر ادامه دارد. طیف گسترده‌ای از یادگاری‌های او از جمله پیراهن‌ها، جوایز و نشان «ام بي اي» که در سال ٢٠١٩ از اليزابت، ملكه انگلستان دریافت کرد، کین امیدوار است با نمایشگاه خود الهام بخش جوانان باشد.

«موزه لندن از تمامي والدين تقاضا كرد تا پسران و دختران خود را تشویق كنند تا به تماشاي موزه بروند. تمام یادگاری‌های من در آنجا است، جوایز من، کفش‌های طلایی من. این مکانی است که مردم می‌توانند به آنجا بروند و آنچه را که در اين مسير طولاني با كار و تلاش مداوم و فداكاري به دست آورده ببینند. به‌راحتي به اينجا نرسيدم، فقط صعود نبود. بالا و پايين‌هاي بسياري داشتم. البته مدال «ام بي اي» چيزي است که به‌نوعی آن را فراموش نمی‌کنم، اگرچه شايد به این دلیل که به فوتبال مرتبط نیست، شما تقریباً آن را فراموش می‌کنید. شما هرگز در مورد چیزهایی مانند آن خواب نمی‌بینید. رویای گلزنی و کاپیتان شدن را دارید اما دريافت آن، در آن دوران فوق العاده بود. با همسر و خانواده‌ام به کاخ رفتيم و آن لحظه خاص را بار ديگر با هم تقسيم كرديم. تقدیري بود برای گرد آوردن و متحد كردن مردم در دوران جام جهانی.من اکنون سه فرزند دارم و فکر می‌کنم الهام بخشیدن به نسل جوان و کمک به آنها برای درک آنچه برای فوتبالیست شدن لازم است، مهم است. هم فراز و هم نشیب‌ها. همسرم به‌خوبی می‌داند که من موقعیتم را به‌عنوان کاپیتان انگلیس بسیار جدی می‌‌گيرم.


فعاليت‌هاي خيريه

در طول دوران بیماری همه‌گیر كوويد، ‌مشكلات مالي تیم‌های لیگ پایین‌تر را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد، كين با حركتي غيرمعمول به اولین باشگاه خود لیتون اورینت كمك مالی کرد. اهداي پول و مجموعه‌ای از اهداف خوب در سراسر شرق لندن، از جمله بيمه پزشكي (ان اچ اس)، سازمان خیریه سلامت روان ذهن، باشگاه تامی برای جانبازان جنگ و آسایشگاه کودکان.

«وقتی جوان هستید، تمام چیزی که به‌عنوان فوتباليست به آن فکر می‌کنید، فوتبال است، كاملا هم درست است. اما وقتی موفق شدید، متوجه می‌شوید که مسئولیت‌های دیگری نیز در راه است. افرادی هستند که تک تک حرکات شما را زيرذره بين می‌برند، مردم به شما گوش می‌دهند، و شما باید سعی کنید تا جایی که ممکن است از قدرت و تاثير خود استفاده کنید. مطمئناً شما قرار نیست همه چیز را تغییر دهید، غيرممكن است، اما از هر طريقي که ممكن است کمک کنید، این همان کاری است که من سعی در انجام آن دارم. وقتی بزرگ می‌شدم، همیشه به فوتبالیست‌ها نگاه می‌کردم، نه فقط به کارهایی که در زمین انجام می‌دهند، بلکه خارج از آن. این چیزی است که یک الگوی خوب را می‌سازد. به‌عنوان یک شخص، برايم عرضه و نشان دادن آن تصوير مثبت بسیار مهم است.»

درباره آنتونيو كونته

«باز هم همه چيز خیلی سریع پیش رفت، باور نمي‌كنم الان هفت سال یا كمي بیشتر در لیگ برتر بازی می‌کنم. هنوز چیزهایی برای بهتر شدن و پیشرفت وجود دارد. ما هنوز در تاتنهام اهدافی داریم، قصد داريم به آنها دست پيدا كنيم. آنتونیو مربی واقعاً خوبی است و واقعاً از کار کردن با او لذت می‌برم. او یک ذوق واقعی، انرژی و اشتیاق به تمرینات و بازی‌ها می‌آورد و شما را به کار وا مي‌دارد. از اينرو شما می‌خواهید برای او، سخت کار کنید، زحمت بكشيد و بدوید. او هر جا که رفته عناوینی را به‌دست آورده است، بنابراین شما به او احترام زیادی می‌گذارید. من با چند مربي برجسته کار کرده‌ام ولي كونته چيز ديگري است. احساس می‌کنم تحت نظر او بازی‌ام بهتر شده و اميدوارم ادامه پیدا کند.»

ارزيابي فصل گذشته

«بدیهی است بالا و پایین زيادي داشت. من بزرگترین منتقد خودم هستم، می‌دانم چه زمانی خوب بازی می‌کنم، چه زمانی خوب بازی نمی‌کنم، و چه زمانی می‌توانم بهتر بازی کنم. كمي ناامید کننده بود، با انگلیس، رقابت‌ها خوب پیش می‌رفت اما در ليگ برتر خير. ما به‌عنوان یک تیم، خوب کار نمی‌کردیم، ترکیبی از مسائل مختلف در جریان بود. اما با تمركز و كار زياد آن را تغییر دادم و به ارقام مناسبی در لیگ برگشتم که به آن افتخار می‌کنم. همه اینها بخشی از سفر است، همیشه به دنبال این هستم که در سطح بالايي بمانم، اما مواقعی در زندگي همه چیز مطابق میل شما پیش نمی‌رود و باید راهی پیدا کنید که آن را به نفع خود تغییر دهید. احساس می‌کنم این کار را انجام داده‌ام، اما هميشه به گذشته نگاه خواهم کرد، بعد از هر فصل، خوب يا بد، خيلي چيزها را ارزيابي مي‌كنم تا ببينم در چه نقاطي ميتوانم بهترعمل كنم.»


تاتنهام هاتسپرز و ركورد جيمي گريوز

نتایج بدون‌شک عاملی مهمي در موفقيت كين است. تيم ملي انگلستان را بیش از هر زماني در نیم قرن گذشته به شکوه نزدیک کرده است و گلزنی‌های او اسپرز را به سطح دیگری رساند: اولین فینال لیگ قهرمانان اروپا و مقام دوم در لیگ برتر، بالاترین جایگاه اسپرز از سال ١٩٦٣. سه بار کفش طلای لیگ را برده است. پس از آمدن آنتونيو كونته، قاطعانه در نیمه دوم فصل ٢٢-٢٠٢١، به فرم بسياري خوبي بازگشت و موقعیت افسانه‌ای را در تاتنهام به‌دست آورده است. هر بار که کین دروازه حريفان را می‌گشايد، به رکورد باشگاهی جیمی گریوز با ٢٦٦ گل نزدیک‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد فصل آینده ٢ ركورد استثنايي جابه‌جا خواهد شد.

«جیمی بازیکن شگفت‌انگیزی برای باشگاه و کشور بود، تعداد گل‌های باورنکردنی‌ای در مدت کوتاهی به ثمر رساند. اين چیزی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کرد. من هنوز چند فصل ديگر در پیش دارم، عادي خواهد بود اگر روزي رکورددار تاتنهام باشم.»

وين روني و ركورد بهترين گلزن تيم ملي انگلستان

وين رونی بعد از ١٢ سال، بعد از آغاز دوران حرفه‌ای رکورد بهترين گلزن انگلستان را به‌دست آورد. از اولين بازي كين براي انگلستان فقط هفت سال می‌گذرد. بالقوه فقط در نیمه راه حرفه‌ای فوتبال است. و در حال حاضر برای دستیابی به چیزی که بخش مهمی از میراث او را تشکیل خواهد داد، تلاش بي شائبه‌اي می‌كند.

«قرار گرفتن در میان این گلزنان معجزه است و امیدوارم روزی آنها را پشت سر بگذارم. زمانيكه وین رکورد را شکست با او بازی می‌کردم. سوئیس را ٢-٠ شکست دادیم، يك گل را من زدم، و وين یک پنالتی زد. همه می‌دانستیم او شانس شکستن رکورد را دارد و برای آن بسيار هیجان زده بودیم. فكر ميكنم خیلی عجیب بود، آن شب در زمین بودم، گل زدم، و شاهد ركوردشكني وازا بودم. او عالي بود و به محض اینکه به‌عنوان کاپیتان تیم انگلیس انتخاب شدم، کمک و توصيه‌هاي زيادي كرد. روزي خيلي قاطعانه گفت: من رکورد او را خواهم شکست. زماني که وين یک لوح طلا از اتحادیه فوتبال انگلیس به‌عنوان رکوردشکنی حرفه‌ای بین المللی خود دریافت کرد، وازا از من تقاضا كرد که این لوح را به يا گرت (ساوت گيت) اهدا كنيم. خاطرم هست با لحن فروتنانه‌اي گفت؛ چند سال دیگر این را به تو پس خواهم داد. تابستان گذشته بعد از یورو دوباره او را دیدم، در فینال حاضر بود. گفتوگوي خوبي داشتيم. او اکنون سرمربي است و طرز فکری کاملاً متفاوت دارد، و اضافه كرد؛ هري خيلي خوب مشغولي، ادامه بده.»

«برای من دشوار است که روی رکوردها تمرکز کنم، ركوردها شورانگيز هستند و به آنها افتخار می‌کنم، اما همیشه فقط به قدم بعدی، بازی بعدی و دستاورد بعدی فكر مي‌كنم. مطمئنم وقتی ۱۰ سال دیگر بازنشسته شوم، به گذشته نگاه می‌کنم و همه چیز را مزه‌مزه خواهم كرد، اما در حال حاضر فقط اين مشغوليت من است: «آیا می‌توانم پیشرفت کنم، آیا می‌توانم بهتر شوم؟»

حرف آخر

«من هرگز برای تعداد گل‌ها محدودیت یا عدد قائل نمی‌شوم. بدیهی است، شايد كليشه باشد، اما بازي به بازی است، احساس می‌کنم سال‌های بیشتری برای انگلیس در پيش دارم، بنابراین اگر در هفت سال اولم ٤٩ گل زده باشم، پس دلیلی وجود ندارد که موفق نشوم در شش یا هفت سال آینده، كاري مشابه انجام دهم. "

اگر آنچه هري كين مي‌گويد به حقيقت بپيوندد، او به ١٠٠ گل نزدیک می‌شود. چيزي که تنها کریستیانو رونالدو و علی دایی انجام داده‌اند. آیا رسيدن به ١٠٠ گلِ جادوييِ باورنكردني ممکن است؟

«بیایید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. بياييد صبر كنيم بازی به بازی چگونه پيش خواهد رفت»

این همان طرز تفكر و ديدگاهي است که تا کنون در دوران حرفه‌ای‌ به‌خوبی به داد كين رسيده است. او می‌تواند به عددی برسد که برای دهه‌ها بی‌نظیر باقی بماند. مهاجمي نبوده که به سرعت زياد متکی باشد. شايد مانند بسیاری، از جمله رونی، عمر بازيگري طولانی‌تری داشته باشد. تدی شرینگهام، قهرمان دوران کودکی کین، نشان داد به‌طور فزاینده‌ای با فكر و تجربه و قرار گرفتن در موقعیت‌هاي خوب، ميتوان دوران حرفه‌ای را تا ٣٦ سالگی ادامه داد. کین نشانه‌هایی از اين ویژگی مشابه را در پیوند خود با استرلینگ در سطح ملي با انگليس و در سطح باشگاهي با سون هیونگ مین در اسپرز نشان داده است.

٦٩ بازی، ٤٩ گل. كين در راه خروج، از کنار گروهی از بچه‌ها رد می‌شود.«اوه، این هری کین است!» یکی از آن‌ها با هیجان فریاد می‌زند، حيرت زده است از اینکه یکی از مشهورترین افراد انگلستان را در یک بعدازظهر چهارشنبه تصادفی درO2 دیده است. حالا ديگر به‌سختی گوشه‌ای از کشور وجود دارد که هري كين بتواند از آن بازدید کند و به‌عنوان یک قهرمان ملی با او برخورد نشود. به‌زودی، او بهترین گلزن تاريخ انگلستان در تمامي دوران‌ها خواهد بود.

منبع: ورزش سه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها