شناخت مبانی فکری حضرت روح الله و تکرار و تبلیغ آن، تنها راه جلوگیری از تحریف خط امام توسط غرض ورزان است.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، عبارت «تحریف امام» برای اولین بار از سوی مقام معظم رهبری به کار برده شد. با دقت در بیانات ایشان درمی‌یابیم که منظور از تحریف امام، تحریف خط فکری و شخصیت امام است. هنگامی که ارکان فکری شخصیتی بزرگ همچون امام خمینی (ره) مجهول بماند یا غلط معنا شود، قطعاً تحریف صورت گرفته است.

از سوی دیگر تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است تا پایه‌های اعتقادی مردم یک جامعه را سست کنند. اگر ابعاد مختلف یک اندیشه باز نشود، مورد مداقه قرار نگیرد، سپس تکرار و مرور نشود و مدام به جامعه گفته نشود، بیم تحریف جدی آن اندیشه می‌رود.

صیانت از انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها هشدارهای لازم برای مقابله با تحریف اندیشه‌های امام (ره) را داده‌اند. ایشان در سخنرانی مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد سال ۱۳۸۹ فرمودند: «چالش اصلی همه تحولات بزرگ اجتماعی - از جمله انقلاب‌ها - صیانت از جهت‌گیری‌های اصلی این انقلاب یا این تحول است. این مهم‌ترین چالش هر تحول عظیم اجتماعی است که هدف‌هایی دارد و به سمت آن هدف‌ها حرکت و دعوت می‌کند. این جهت‌گیری باید حفظ شود. اگر جهت‌گیری به سمت هدف‌ها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد.

تغییر جهت‌گیری‌ها و منحرف شدن از راه اصلی - که هویت اصلی هر انقلابی به آن جهت‌گیری‌ها است و در واقع، سیرت انقلاب‌ها همین جهت‌گیری‌های اصلی است - به‌کلی راه را عوض می‌کند و این انقلاب به هدف‌های خود نمی‌رسد. اهمیت این قضیه از این باب است که تغییر جهت‌گیری‌ها تدریجی است، نامحسوس است.

جهت دیگر این است که آن کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب برمی‌آیند، معمولًا با پرچم رسمی و با تابلو جلو نمی‌آیند؛ حتّی گاهی به‌عنوان طرف‌داری از حرکت انقلاب، یک اقدامی می‌کنند، یک اظهاری می‌کنند، کاری می‌کنند، زاویه ایجاد می‌کنند؛ انقلاب از جهت‌گیری خود به‌کلی دور می‌افتد، برکنار می‌شود.»

تحریف شخصیت

همچنین مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) در سال ۱۳۹۴ نیز به موضوع تحریف اشاره کرده و فرمودند: «آیا شخصیت‌ها هم قابل تحریفند؟ معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را درباره تحریف متون به‌کار می‌بریم؛ آیا شخصیت‌ها را هم می‌شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه این‌ها برمی‌گردد به تحریف شخصیت. شخصیتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل‌های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود، زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.»

خطر تحریف امام‌

ایشان تاکید فرمودند: «همه باید بدانند که هاضمه سیری‌ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ، یک کشور ثروتمند، یک کشور واقع شده در یک چهارراه حسّاس جهانی، برای قدرتمندان دغل‌باز عالم خیلی مهم است. این‌ها دست از طمع خود برنداشته‌اند، چشم برنداشته‌اند؛ فقط آن وقتی عقب خواهند نشست که شما ملّت ایران آن‌چنان قدرتی پیدا کنید، آن‌چنان پیشرفتی پیدا کنید که امید آن‌ها قطع بشود.

اینجا است که خطر تحریف امام (ره) اهمّیت پیدا می‌کند؛ اگر شخصیت امام (ره) تحریف شد، بد معرّفی شد، غلط معرّفی شد، همه این خطرات بزرگ متوجّه ملّت ایران خواهد شد؛ اینجا است که خطر تحریف امام (ره) به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام (ره)، کسانی که علاقه به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود.

امام (ره) را نباید به عنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور می‌خواهند: امام (ره) یک شخصیت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش می‌کنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی می‌خواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است.»

امام را طبق سلیقه خود معرفی نکنید!

یکی از آفت‌های دیگری که وجود دارد، این است که برخی افراد از دریچه نگاه خود امام خمینی (ره) را معرفی می‌کنند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به این افراد، می‌گویند: «ما اگر بخواهیم شخصیت امام (ره) را به معنای واقعی کلمه پیدا کنیم، این راه دارد؛ اگر ما آن راه را رفتیم - که عرض می‌کنم - مطلب حل خواهد شد والّا امروز کسانی می‌آیند طبق میل خود و سلیقه خود، یک‌جور امام (ره) را معرّفی می‌کنند، ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند و بر طبق سلایق دیگری، بر طبق حوادث دیگری که در دنیا پیش می‌آید، مصلحت بدانند که امام (ره) را جور دیگری معرّفی کنند؛ این نمی‌شود. محبوبیت امام (ره) در بین مردم یک چیز ماندگار است؛ این را نتوانست دشمن از بین ببرد؛ برای همین، مسئله تحریف شخصیت امامِ نافذ در دل‌های مردمان زیادی - در کشور و بیرون از کشور - خطر بزرگی محسوب می‌شود.»

اصول امام قابل انکار نیست

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، چنین می‌توان نتیجه گرفت که مرور و تکرار اندیشه امام، مهمترین راه جلوگیری از تحریف امام است. به بیان دیگر، شناخت شاکله اصلی فکر و اندیشه امام و استخراج نقشه راه انقلاب اسلامی از فکر امام، موجب بهره برداری حداکثری از این مکتب فکری می‌شود و راه تحریف را سد می‌کند.

مفسر امام نه بیت امام است و نه شاگردان و مبارزان انقلاب. مفسر امام، ولی فقیه زمان است و مستند ایشان هم، بیانات امام است. اصول و مبانی فکری امام را باید در کتاب‌ها و بیانات ایشان جستجو کرد. اصول امام قابل انکار نیست و امام این اصول را در طول سال‌های متمادی یعنی چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی و چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی بارها در بیانات خود تکرار کرده است.

راهکارهای مقابله با تحریف

مقام معظم رهبری در یکی دیگر از سخنرانی‌هایشان در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)، راهکارهای مقابله با تحریف امام را ذکر کرده و فرمودند: «آن راهی که می‌تواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام (ره) است. امام (ره) یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام (ره) را در این بیانات می‌شود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام (ره) بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیت امام (ره) این است. نمی‌گویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام (ره) مثل زندگی همه انسان‌های دیگر فرازونشیب‌هایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثه‌ای اقتضایی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض می‌کنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جز بینات امام (ره) است. (البته) این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد.»

مکتب امام

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه بیاناتشان، فرمودند: من امروز همه اصول قابل استخراج از بیانات امام (ره) را نمی‌توانم عرض بکنم، پنج، شش مورد را امروز عرض می‌کنم، نمی‌خواهم گزینشی باشد، لذا می‌گویم افراد بروند نگاه کنند، مواردی را پیدا کنند، امّا آنچه را عرض می‌کنم، جز مسلّماتِ منطق امام (ره) و مکتب امام (ره) و راه امام (ره) و خطّ امام (ره) است:

۱. اثباتِ اسلام ناب و نفی اسلام آمریکایی‌

«اوّلین مطلبی که در (مکتب) امام (ره) وجود دارد، اثباتِ اسلام ناب محمدّی و نفی اسلام آمریکایی است. امام (ره)، اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد. اسلام ناب از نظر امام (ره) بزرگوار، آن اسلام متّکی به کتاب و سنّت است که با فکر روشن، با آشنایی با زمان و مکان، با شیوه و مِتُد علمی جاافتاده و تکمیل‌شده در حوزه‌های علمیه، استنباط می‌شود و به دست می‌آید. پیرو امام (ره)، آن کسی که دنباله‌رو امام (ره) است، باید مرزبندی داشته باشد؛ هم با اسلام متحجّر، هم با اسلام سکولار؛ اسلام ناب را شناسایی کند و دنبال کند.»

۲. اتکال به خدا و بی‌اعتمادی به دشمن‌

«یکی از اصول امام (ره) اتکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده الهی و نقطه مقابل، بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی است. خدای متعال وعده داده است به مؤمنین و کسانی که این وعده را باور ندارند در کلام خودِ خداوند لعن شده‌اند. اعتقاد به وعده الهی، به صدق وعده الهی که فرموده است «اِن تَنصُروا اللهَ ینصُرکُم»، یکی از ارکان تفکّر امام (ره) بزرگوار ما است. نقطه مقابل، به دل‌خوش‌کُنَک‌های دشمنان، مستکبران، قدرت‌های جهانی، مطلقاً نباید اعتماد کرد.»

۳. اعتقاد به اراده و نیروی مردم‌

«سوّم؛ اعتقاد به اراده مردم و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی؛ این از جمله خطوط اصلی حرکت امام (ره) است. در آن روزها سعی می‌شد به خاطر یک برداشت نادرست، همه کارهای اقتصادی کشور به دولت موکول و وابسته شود؛ امام (ره) بارها و بارها هشدار می‌داد که این مسائل را به مردم بسپارید؛ اعتماد به مردم داشت در مسائل اقتصادی، اعتماد به مردم داشت در مسائل نظامی.»

۴. طرفدار جدی حمایت از محرومان‌

«نکته چهارم در بُعد مسائل داخلی کشور؛ امام (ره) طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام (ره) نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد می‌کرد؛ اشرافی‌گری را با تلخی رد می‌کرد؛ به معنای واقعی کلمه امام (ره) طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پرتکرارترین مطالبی است که امام (ره) بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند. از آن‌طرف به مسئولان کشور هشدار می‌داد درباره خوی کاخ‌نشینی و همه را از خوی کاخ‌نشینی برحذر می‌داشت.»

۵. سر آشتی نداشتن با مستکبرین‌

«امام (ره) صریحاً در جبهه مخالف قلدران بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کرد. این است که امام (ره) در مقابله میان قلدران و مستکبران و قدرت‌های زورگوی عالم با مظلومان، در جبهه مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی تقیه این را بیان می‌کرد. امام (ره) با مستکبرین سرِ آشتی نداشت. واژه «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام (ره) بود. امام (ره) تا روز آخر، نسبت به آمریکا همین احساس را داشت.»

۶. استقلال کشور و رد سلطه‌پذیری‌

«یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام (ره)، مسئله استقلال کشور، رد سلطه‌پذیری است. استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملّت. اینکه بعضی در زبان یا در شعار دنبال آزادی‌های فردی باشند، اما علیه استقلال کشور حرف بزنند، این یک تناقض است.»

۷. وحدت ملی‌

«یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام (ره) و راه امام (ره) و خطّ امام (ره)، مسئله وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه بر اساس مذهب؛ شیعه و سنّی؛ چه تفرقه بر اساس قومیت‌ها؛ فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال این‌ها. تفرقه‌افکنی یکی از سیاست‌های قطعی دشمن بود و امام (ره) بزرگوار ما از اوّل بر روی وحدت ملّی و اتّحاد آحاد ملّت، یک تکیه کم‌نظیر داشت که این یکی از خطوط است. امروز ما این خط را هم باید دنبال بکنیم.»

به هرحال باید به این نکته اذعان داشت که شناخت مبانی فکری امام و تکرار و تبلیغ آن، تنها راه جلوگیری از تحریف خط امام توسط غرض ورزان است. همچنین نگاه منظومه‌ای به اندیشه امام، نه نگاه تک ساحتی مانع از تحریف می‌شود.

شناخت شاکله اصلی فکر و اندیشه امام و استخراج نقشه راه انقلاب اسلامی از فکر امام موجب بهره برداری حداکثری از این مکتب فکری می‌شود و راه تحریف را سد می‌کند. باید با شناخت این اصول مانع از تحریف آن شد. در غیر این صورت برداشت از امام، یک برداشت سلیقه‌ای می‌شود. برداشت سلیقه‌ای از امام ممنوع است؛ اگر هر کسی به میل خود هرچه بخواهد از امام برداشت کند باب تحریف باز می‌شود.

شناسایی خط امام

حجت الاسلام حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در خصوص اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، گفت: راه امام خمینی (ره)، راه قرآن و مکتب تشیع است. وقتی اندیشه‌ای در راه مردم و منافع آن‌ها باشد و برای خدا و برای آسایش سعادت گروه‌های محروم و مستضعف باشد، هیچ وقت از بین نخواهد رفت و روز به روز گسترش می‌یابد.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی متذکر شد: هنگامی که امام نهضت را آغاز کرد، مسلماً با معادلات جهانی هم‌خوانی نداشت. آنچه امام مطرح و بیان می‌کردند، با آنچه استکبار جهانی در دنیا به عنوان یک باور عمومی به وجود آورده بود، مغایرت داشت و مردم جهان احساس کردند که در کلام امام و در پیام و حرکت ایشان نکات تازه و ناشنیده‌ای است که جاذبه و گیرایی دارد.

روحانی تاکید کرد: برای جلوگیری از تحریف اندیشه امام، ابتدا باید خط امام را به درستی بشناسیم. اگر خط امام به درستی شناخته شود، این توطئه‌ها راه به جایی نخواهد برد اما اگر خط امام را به درستی نشناسیم و نتوانیم آن را بشناسانیم، خطر جدی وجود دارد. هر چند این توطئه‌ها یک جولانی است که به زودی پایان می‌یابد، اما مهم است که ما بتوانیم خط امام را به درستی بشناسیم و به مردم بشناسانیم.

مراقب راه امام باشیم

حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه نباید اندیشه‌های امام خمینی (ره) تحریف شود، گفت: راه و اندیشه امام بزرگوار (ره) نباید دستخوش تحریف قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، بازخوانی اصول و مبانی فکری امام (ره) مانع از تحریف ایشان می‌شود. همه ما باید مراقب باشیم تا تحت هیچ شرایطی شخصیت امام خمینی (ره) و راه ایشان تحریف نشود.

راهبرد جهاد تبیین

«جهاد تبیین» موضوعی است که در ماه‌های اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده و فرمودند که «جهاد تبیین» یک فریضه است. در شرایطی که دشمنان به دنبال تحریف اندیشه‌های امام خمینی (ره) و ارزش‌های ناب انقلاب اسلامی هستند، همه ما باید جهادگونه وارد صحنه شویم و به سهم خودمان و به درستی، در اشاعه افکار و اندیشه‌های امام راحل و ارزش‌های انقلاب اسلامی گام برداریم و راه تحریف را ببندیم.

علاوه بر این و با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، باید به این مسئله توجه شود که ملت ایران باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول ایشان را درست بشناسد، نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملت ایران است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها