یافته‌ های تحقیقی نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است مکمل مفیدی برای درمان سرطان تخمدان باشد.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، سرطان تخمدان بالاترین میزان مرگ و میر را در بین همه سرطان‌ها دارد. یکی از دلایل این است که سرطان، سیستم دفاعی بدن را در مقابل خود قرار می‌دهد.

با این حال، نتایج تحقیقات جدید از دانشگاه ناگویای ژاپن نشان می‌دهد که ویتامین D می‌تواند به‌طور موثر یکی از مسیرهای کلیدی مورد استفاده این سرطان را مسدود کند.

سرطان تخمدان اغلب تحت فرآیندی به‌نام متاستاز صفاقی قرار می‌گیرد. در این فرآیند، سلول‌های آن از محل اولیه خود در تخمدان جدا می‌شوند و به محل لانه‌گزینی ثانویه مانند دیواره صفاق یا دیافراگم می‌روند.

صفاق با استفاده از سدی متشکل از سلول‌های مزوتلیال که از چسبندگی سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و گسترش آنها را محدود می‌کند، در برابر این فرآیند دفاع می‌کند.

با این حال، سرطان تخمدان با تبدیل سلول‌های مزوتلیال محافظ به سلول‌های مزوتلیال مرتبط با سرطان، این سد دفاعی را دور می‌زند. این امر محیطی ایجاد می‌کند که به متاستاز و گسترش سرطان در سراسر بدن کمک می‌کند.

این گروه به سرپرستی دکتر ماساتو یوشیهارا از دپارتمان زنان و زایمان با همکاری همکاران خود در مرکز تحقیقات بل و گروه آسیب‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا دریافتند که ویتامین D نه تنها با این فرآیند مقابله می‌کند بلکه باعث بازسازی سلول‌های مزوتلیال مرتبط با سرطان به حالت اولیه خود می‌شود.

فرآیند ذکر شده اثر دفاعی سلول‌های مزوتلیال را تقویت کرد و گسترش بیشتر سرطان را کاهش داد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است مکمل مفیدی برای درمان سرطان تخمدان باشد.

دکتر کازوهیسا کیتامی، محقق اول این تحقیق می‌گوید: ما پتانسیل ویتامین D را برای طبیعی‌سازی سلول‌های مزوتلیال مرتبط با سرطان نشان دادیم که اولین تحقیق از این نوع است.

جالب‌ترین نکته تحقیق کنونی این است، در شرایطی که تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان هنوز بسیار دشوار است، نشان دادیم که محیط صفاقی را می‌توان به حالت طبیعی خود بازگرداند که از چسبندگی و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. ویتامین D به‌دلیل شیوه پیچیده گسترش سرطان می‌تواند این کار را انجام دهد.

نتایج مطالعات قبلی نشان داده بود که سلول‌های سرطانی پروتئینی به‌نام فاکتور رشد تغییردهنده بتا(TGF-β۱) ترشح می‌کنند که با رشد سلولی مرتبط است همچنین مقدار پروتئین دیگری به‌نام ترومبوسپوندین-۱ را از طریق مسیر TGF-β/Smad افزایش می‌دهد. ترومبوسپوندین-۱ مدتهاست که مورد توجه محققان سرطان تخمدان بوده است زیرا در مراحل بعدی و مرگبارتر سرطان به مقدار بیشتری یافت می‌شود.

در سرطان تخمدان، ترومبوسپوندین-۱ پروتئینی کلیدی است که چسبندگی و تکثیر سلول‌های سرطانی تخمدان را به صفاق افزایش می‌دهد. از آنجایی که ویتامین D مسیر TGF-β/Smad را مختل می‌کند، ممکن است از سرطان جلوگیری کند.

دکتر کیتامی توضیح می‌دهد: تجویز ویتامین D به طبیعی شدن محیط صفاقی کمک می‌کند. این نشان می‌دهد که ترکیب ویتامین D و داروهای معمولی می‌تواند اثربخشی درمانی آنها را برای سرطان تخمدان افزایش دهد. ما فکر می‌کنیم این کار به جلوگیری از چسبندگی سلول‌های سرطانی به صفاق کمک می‌کند که ممکن است از عود سرطان تخمدان پیشگیری کند.

پتانسیل یک ویتامین برای مبارزه با سرطانی که از هر ۷۵ زن یک زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنان چشم‌اندازی مهیج است، به‌خصوص که این کار را با بازگرداندن دفاع طبیعی بدن انجام می‌دهد. ایجاد روش‌های درمانی با استفاده از این تحقیق می‌تواند راه‌های جدیدی را برای مبارزه با میزان بالای مرگ و میر سرطان تخمدان ارائه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها