یکی از پژوهشگران حوزه روانشناسی اجتماعی به نقش امام خمینی(ره) در تربیت جوانان خلاق اشاره و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را الگوی حسنه توصیف کرد.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، نسرین نجم، متخصص روانشناسی اجتماعی با اشاره به توجه امام خمینی (ره) به قشر جوان گفت: قشر جوان ستون فقرات و رکن مهمی برای ساختن جوامع و توسعه و پویایی دائمی آنها به شمار می‌رود. از این رو انبیا و ائمه (ع) و پیشوایان اهمیت زیادی به آنها داشته اند.

وی با اشاره به هجمه‌هایی که در برهه کنونی علیه جوانان وجود دارد و تهاجم فرهنگی، فکری و ارزشی و یا آنچه جنگ نرم نامیده می‌شود، هدف آنرا رخنه در منظومه دینی و ارزشی با هدف جا انداختن افکار و رویکردهای خاص در میان جوانان دانست و از آن به عنوان ریختن سم در عسل نام برد و اینکه در جریان جنگ نرم علیه جوانان تلاش می‌شود جوانان در جوامع اسلامی به سوی فرهنگ مصرف گرایی سوق داده شوند.

این متخصص روانشناسی اجتماعی ادامه داد: این موضوعی است که امام خمینی (ره) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و حتی قبل از آن به مقابله با آن پرداختند.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) به جوانان توجهی خاص داشتند و به آنها برای بروز خلاقیت و ابداعاتشان در همه زمینه‌ها، اعتماد کرده و به آنها اهتمام خاصی داشتند.

شاید اولین آزمون در زمینه ترسیم و جهت دهی جوانان به مسیر درست، مشارکت آنها در آزادسازی ایران از نظام شاه بود.

نسرین نجم افزود: انقلاب مبتنی بر اعتقاد جوانان به اندیشه‌ها و رهنمودهای امام خمینی (ره) بود و ایشان به الگو و رهبری معنوی و دینی آنها تبدیل شد و امام آنها را پذیرفتند و فرمودند: «این عزیزان کسانی هستند که استقلال و آزادی و پیشرفت و ترقی امتها مرهون تلاش آنهاست». ایشان به اینکه جوانان از سوی قدرتهای استکباری و استعماری مورد سو استفاده قرار نگیرند تا به سمت نابودی و تباهی کشیده نشوند، توجه خاصی داشتند و فرمودند: «اگر خودتان را ساختید و فضائل انسانی را در خود تقویت کردید، آنگاه در همه مراحل بارز خواهید بود».

این متخصص روانشناسی اجتماعی در ادامه با اشاره به واکنش بنیانگذار جمهوری اسلامی به ایمان قوی جوانانی که نزد ایشان آمده و از حضرت امام می‌خواستند که برای آنها دعا کند که به فیض شهادت نائل آیند اشاره کرد که فرمودند: این قدرت خداوند متعال است که جوانان ما را عاشق شهادت کرده است که به اینجا بیایند و در بین آنها افرادی هستند که اصرار دارند برای آنها دعا کنم که شهید شوند. خطاب به آنها می گویم که پیروز باشید. انشاالله ثواب آنرا خواهید داشت.

نسرین نجم گفت: روح الله موسوی خمینی موفق شد فرهنگ سربلندی و عزت یعنی فرهنگ مقاومت را تقویت و ترویج کند. به این خلاقیت فکری، فرهنگی، علمی و انسانی را هم باید اضافه کرد.

آنچه بیش از چهار دهه کاشت، تا به امروز ما نتایج آنرا درو می‌کنیم. آنها جوانان هستند که فوج فوج در زمینه جهاد برای حمایت از کشورشان و استقلال آن و ایستادگی در برابر شیطان بزرگ و اعوان آن تا رسیدن به شهادت گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و اسلام را به پیروزی رساندند و اسلام را از شر قدرت‌های بزرگ و کج اندیشان در داخل کشورهای اسلامی، رهانیدند.

این متخصص روانشناسی اجتماعی به نقش امام خمینی (ره) در پرورش اندیشه جوانان و خلاق کردن آنها اشاره کرد و اینکه پیشرفت و دستاوردها، اختراعات و ابتکارهای در زمینه‌های پزشکی، علمی، تکنولوزی، نظامی و هسته‌ای به دست جوانان رقم خورد.

وی گفت: امام خمینی (ره) الهام بخش رزمندگان نه تنها در ایران بلکه در کل کشورهای محور مقاومت و فراتر از آن همه کشورها و نیز ملت‌های آزاده ای بوده اند که به دنبال آزادی از یوغ استکبار جهانی هستند. ایشان راهبری زاهد و عارف و الگوی حسنه بود و از این رو است که امام خامنه ای دام ظله الشریف درباره این شخصیت بزرگ فرمودند: «یکی از ویژگی‌های بارز امام عزیز ما، همین است که از یک فرد عادی، انسان بزرگی بسازند».

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها