شهرها و جذابیت‌هایشان در کنار فرصت‌های شغلی موجود در آنها در مقابل روستاها و خشکسالی‌هایی که آنها را از رمق انداخته و مشاغل معمول را هم از بین برده، دلایلی هستند که موجب شده طی دهه‌های اخیر مهاجرت روستاییان به سمت شهرها قوت بگیرد.
کد خبر: ۱۳۶۸۲۸۱

با این‌که دولت‌های مختلف ادعا می‌کنند با اتخاذ راهبردهای توسعه روستایی نظیر برق، گاز، آب و تسهیلات اشتغال‌زایی و همچنین اجرای طرح‌های تاثیرگذار و نوسازی خانه‌های روستایی به‌دنبال تحقق شعار توسعه پایدار و مهاجرت معکوس بوده‌اند اما آمارها نشان می‌دهند هرگز اقدامی جامع در این راستا صورت نگرفته و عزمی جدی برای رسیدن به این هدف وجود نداشته است.

با نگاهی به عملکرد دولت‌ها، مشخص می‌شود در ادوار گذشته اعتبارات و بودجه قابل‌توجهی برای انجام کارهای مختلف ازجمله ایجاد شرایط مناسب و به‌خصوص اشتغال‌زایی در روستاها به منظور بازگشت مهاجران اختصاص یافته اما با صرف این مبالغ هم اتفاق خاصی رخ نداده و بازی همچنان به ضرر روستاها در جریان است.

به عنوان مثال در دولت تدبیر و امید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستاییان برداشت شد و مسؤولان وقت اعلام می‌کردند این مهم در کنار سایر اقدامات و امکانات رفاهی می‌تواند مسیر مهاجرت معکوس را بیش از گذشته همواره کند اما هرگز گزارشی از تعداد افرادی که شهرها را به مقصد روستاها ترک کردند، ‌ارائه نشد.

اگر دولت‌ها با ایجاد شرایط و تامین امکانات به‌‌دنبال مهاجرت معکوس هستند، خوب است بدانند توسعه زیرساخت‌های روستایی، تامین مسکن و فراهم کردن بستر اشتغال سه عامل مهم و تعیین‌کننده برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به سمت شهرهاست.

جدای از مهاجرت روستاییان به سمت شهرها باید توجه داشت که بر اساس پیش‌بینی‌ها در 35 سال آینده میزان شهرنشینی کشور از مقدار ۷۴‌درصد کنونی به حدود 83‌درصد در سال ۱۴۳۵ شمسی می‌رسد که ازجمله دلایل چنین رشدی، اثرات رشد طبیعی جمعیت و جذب مهاجران از مناطق روستایی و نیز تغییر و تحول تغییرات سیاسی در محدوده‌های شهری کشور است. پس اگر قرار است فکری برای تامین نیازهای شهرنشینان آن روز شود، باید از امروز به فکر تقویت روستاها بود.

محمدرضا هادیلو - سردبیر استانها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها