مهندسان دانشگاه نورث‌ وسترن (Northwestern) کوچک‌ترین ربات متحرک یا قابلیت کنترل از راه دور را ساخته اند که به شکل یک خرچنگ کوچک است.
کد خبر: ۱۳۶۸۲۲۵
تعداد بازدید : 100

این خرچنگ‌های کوچک با عرض نیم میلی‌متر می‌توانند خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و حتی بپرند.

محققان همچنین ربات‌هایی با ابعاد میلی‌متری شبیه کرم‌ها، جیرجیرک‌ها و سوسک‌ها ساخته‌اند. این تحقیقات در مراحل نخست خود قرار دارد ولی استفاده از چنین فناوری دارای اهمیت بسیار بالایی در توسعه ربات های بسیار کوچک در آینده است که می‌توانند برای طیف وسیعی از تحقیقات کاربرد داشته باشند.

تصور کنید می‌توانید ربات‌های کوچک را به‌عنوان عواملی برای تعمیر یا مونتاژ سازه‌ها یا ماشین‌های کوچک در صنعت یا به‌عنوان دستیار جراحی برای پاکسازی گرفتگی عروق، توقف خونریزی داخلی یا از بین بردن تومورهای سرطانی استفاده کنید.

این ربات جدید توانایی حرکت در انواع جهت ها و فرم های حرکتی کنترل‌شده را دارد و می‌تواند با سرعت متوسط به اندازه نیمی از طول بدن خود در هر ثانیه راه برود. دستیابی به این امر در مقیاس های کوچک برای ربات های متحرک بسیار چالش برانگیز است.

این خرچنگ که کوچک‌تر از یک کک است، با سخت افزار پیچیده، هیدرولیک یا برق کار نمی کند. در عوض، قدرت آن در انعطاف‌پذیری و کشسانی بدنش نهفته است.

برای ساخت ربات، محققان از یک ماده آلیاژی با حافظه استفاده کردند که با گرم شدن به شکل های مختلف تبدیل می شود.

در این مورد، محققان از یک پرتو لیزر برای گرم کردن سریع ربات استفاده کردند. یک پوشش نازک از شیشه به طور الاستیک آن بخش مربوط به ساختار را پس از خنک‌شدن به شکل تغییر شکل یافته خود باز می‌گرداند.

همانطور که ربات از یک فاز به فاز دیگر تغییر شکل می‌دهد حرکت ایجاد می‌کند. لیزر نه تنها ربات را از راه دور کنترل می‌کند تا آن را فعال کند، جهت اسکن لیزری نیز جهت راه رفتن ربات را تعیین می کند. برای مثال، اسکن از چپ به راست باعث می‌شود ربات از راست به چپ حرکت کند. از آنجایی که این ساختارها بسیار ریز هستند، سرعت خنک شدن آن (برگشت به حالت اولیه) بسیار سریع است.

با این روش ساختی که این گروه استفاده کرده است، تیم محققان دانشگاه نورث‌وسترن می‌تواند ربات‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف را توسعه دهد.

کوچک‌ترین ربات متحرک با قابلیت کنترل از راه دور رونمایی شد

با این تکنیک‌های مونتاژ و استفاده از مواد آلیاژی، می توان گفت آنها می توانند ربات‌های متحرک با قابلیت راه رفتن، خزیدن و... را با هر اندازه یا شکل سه بعدی بسازند.

رباتیک نرم شاخه پیشتازی است که امروزه با ترکیب میکروالکترونیک، دانش مواد و روش های ساخت خلاقانه، امکان ساخت ربات های نوینی را به وجود آورده است که قبلا تصور آن هم ممکن نبود.

آریا صبوری - پژوهشگر مقطع دکتری در دانشگاه مدیترانه شرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها