سکانس ماندگار ؛ به بهانه 9 خرداد، زادروز محمد صادقی

ببینید | خویشاوند تردید و پدر ایمان

منوچهر اسماعیلی دو بار صداپیشه نقش حضرت ابراهیم شد؛ بار اول به جای جرج سی اسکات در فیلم کتاب آفرینش و بار دوم به جای محمد صادقی در فیلم ابراهیم خلیل‌ الله.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۱۹
تعداد بازدید : 171

این از هنر استاد است که با وجود شخصیتی مشترک، جهان متفاوت دو اثر را به‌خوبی درک می‌کند و به‌جای دو ابراهیم با دو شیوه متفاوت حرف می‌زند.

در فیلم هالیوودی، صداپیشگی‌اش منطبق بر چهره خشن اسکات است و در فیلم ایرانی، ضمن حفظ صلابت پیامبری از لحن مهربانانه‌ای استفاده می‌کند که کاملا با چهره زیبای صادقی و البته فضای معنوی و قرآنی اثر سنخیت دارد.

فارغ از صدای مناسب اسماعیلی برای تقویت حس و حال ابراهیم، بار اصلی انتقال قصه و همذات‌پنداری مخاطب با اثر روی دوش محمد صادقی است که به‌خوبی جلوه‌های غلبه ایمان و اعتقاد بر تردید را به نمایش می‌گذارد، به‌ویژه در آن سکانس سخت به قربانگاه بردن پسرش اسماعیل.

صادقی قبلا گونه‌ای دیگر از این تردید جانکاه را بازی کرده بود، آن هم در جبهه شر و به نقش مامون عباسی در سریال ولایت عشق. مرور دوباره سکانس‌های ذبح فرزند در راه خدا و شهادت حضرت امام رضا (ع) و مقایسه آنها، دشواری کار صادقی را نمایان می‌کند.

بار اصلی سکانس مسموم‌کردن امام، روی دوش صادقی بود و باتوجه به محدودیت‌های نمایش چهره معصوم، او هم باید حس تنفر از مامون را در تماشاگر ایجاد می‌کرد و هم حس همدلی نسبت به قهرمان مقابلش را در کلیت قصه و فضا به‌وجود می‌آورد.

دکتر محمد صادقی به‌خوبی از پس این آزمون دشوار بازیگری برآمد، همانطور که در ابراهیم خلیل‌الله وقتی خنجر را بر گلوی فرزند دلبندش گذاشت.

خویشاوند تردید و پدر ایمان

 

منبع: علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها