رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبر داد

افزایش موارد اسهال ویروسی نسبت به سال گذشته

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی دانشجویان خوابگاه‌ها دچار مسمومیت غذایی شده اند و ویروسی نبوده است.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۱۴

به گزارش جام جم آنلاین، کمال حیدری در نشست خبری هفته ملی دخانیات (۴تا ۱۰ خرداد) در محل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاران افزود: شایعه پراکنی نشود، ویروس جدید شیوع نیافته و هر سال با آغاز فصل گرما موارد ابتلا به مسمومیت غذایی زیاد است.

وی با بیان اینکه ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، اظهار داشت: موارد ابتلا به دیابت در کشور ۲۸ درصد بود که طی یکسال اخیر به ۳۰ درصد و فشار خون بالا در افراد بالای ۲۵ سال از ۱۰.۹ به ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته حیدری، در دوران کرونایی مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا، کمتر به مراکز درمانی مراجعه کردند، به همین دلیل این بیماری‌ها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت غربالگری بیماری‌های غیر واگیر را در اولویت قرار داده تا عارضه‌های ابتلا به این بیماری به سلامت افراد و سیستم بهداشت و درمان کمتر آسیب بزند.

وی همچنین تصریح کرد: ۳۲٠ مورد در کل دنیا که بیشتر در اسپانیا و پرتغال بوده به بیماری هپاتیت کودکان مبتلا شدند که خود به خود درمان شده اند.

آبله میمونی را بزرگ نمایی کنید

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۹ مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور گزارش شده که پنج مورد آن منفی بوده و مابقی در مرحله آزمایش است و مورد ثابت شده نداریم.

به گفته حیدری، تب، سردرد، بی حالی و ... از علائم آبله میمونی است و کشنده نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه آبله میمون آموزش داده شده اند، گفت: ۸۵ درصد از افرادی که واکسن زده اند در برابر این بیماری ایمن هستند.

سن مصرف سیگار در کشور پایین آمده است

وی در ادامه به بحث دخانیات اشاره کرد و افزود: سن مصرف سیگار در کشور پایین آمده و با توجه به مضرات آن باید مالیات بر این ماده دخانی ۸۰ درصد افزایش یابد از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در این زمینه اقدامات اساسی را اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: ایران جزو آخرین کشور‌هایی است که مالیات کمتری برای سیگار اتخاذ کرده و ۳۰ هزار میلیارد تومان سالانه مالیات بر این ماده دخانی حاصل می‌شود در حالیکه ۱۰ برابر این مبلغ برای تبعات و عوارض آن در نظام سلامت هزینه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: قوانین بازدارنده مصرف دخانیات به درستی در کشور اجرا نمی‌شود چرا باید مجوز فروش سیگار در نزدیکی مدارس، باشگاه‌های ورزشی و ... داده شود. افزایش مالیات بر سیگار از قاچاق آن نیز جلوگیری می‌کند.

به گفته حیدری، سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر دخانیات در کشور فوت می‌کنند و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و ... نیز بروز می‌یابد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف برای کنترل مصرف دخانیات در کشور باید پای کار بیایند، کشیدن قلیان در خانواده‌ها افزایش یافته در حالیکه به آن‌ها مواد مخدر نیز آغشته می‌شود.

معاون بهداشت افزود: باید در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات حمایت‌های بیشتری شود مدیریت چند جانبه نیاز است در حالیکه در بسیاری از استان‌ها این قانون بدرستی اجرا نمی‌شود.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها