یک کارآزمایی جدید ژاپنی تفاوت معنی داری را بین شرکت کنندگان در مطالعه ای که از مکمل ویتامین D استفاده می کردند و افرادی که دارونما مصرف می کردند، نشان نداد.
کد خبر: ۱۳۶۸۰۹۹

به گزارش جام جم آنلاین، به گفته محققان، اگرچه درمان با الدکلسیتول [شکل فعال ویتامین D که برای درمان پوکی استخوان در ژاپن استفاده می‌شود] به طور قابل توجهی بروز دیابت را در میان افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش نداد، نتایج حاکی از پتانسیل اثر مفید الدکلسیتول بر افراد با ترشح ناکافی انسولین بود.

محققان ارزیابی کردند که آیا الدکلسیتول می‌تواند خطر دیابت نوع ۲ را در ۶۳۰ فرد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز کاهش دهد یا خیر. آنها با ۶۲۶ شرکت کننده که دارونما دریافت کردند مقایسه شدند.

این افراد از سه بیمارستان در ژاپن بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ مورد مطالعه قرار گرفتند. آنها هر سه ماه یک بار در طول سه سال آزمایش دیابت انجام دادند.

نتیجه اینکه، محققان هیچ تفاوت معناداری بین گروه‌ها پیدا نکردند.

حدود ۱۲.۵ درصد از گروه دریافت کننده الدکلسیتول در مقایسه با ۱۴ درصد از گروه دارونما به دیابت مبتلا شدند. یافته‌ها نشان داد که سطح قند خون در حدود ۲۳ درصد از گروه الدکلسیتول و ۲۰ درصد از سایرین به حالت عادی بازگشت.

محققان دریافتند که الدکلسیتول ممکن است از دیابت نوع ۲ در برخی از بیماران پیش دیابتی جلوگیری کند. نویسندگان خاطرنشان کردند که این یافته نامشخص است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

این مطالعه همچنین افزایش قابل توجهی در تراکم استخوان کمر و لگن در افرادی که ویتامین D مصرف می‌کردند، نشان داد.

حدود ۴۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر برسد. حدود نیم میلیارد نفر دچار اختلال در تحمل گلوکز یا پیش دیابت هستند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها