در حالی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی فراهم نیست، برخی از یارانه‌بگیران نگران حذف از این طرح هستند. گرچه گفته می‌شود تمامی یارانه‌بگیران به طرح جدید دولت اضافه می‌شوند، اما هنوز ابهاماتی در گروه‌های مشمول دریافت کالابرگ وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۷۹۷۸

یارانه نقدی جبرانی فعلا برای مردم قابل برداشت نیست

 

واریز یارانه نقدی از یک دهه پیش به حساب مردم آغاز شد. یارانه نقدی در تمام این مدت با یک مبلغ به مردم ارائه شده است. یارانه نقدی در طی این سال‌ها چندین بار در جهت رعایت عدالت اصلاح و هدفمند شده است. یارانه نقدی برخی افراد طبقات بالاتر جامعه در این سال‌ها حذف شده است. مبلغ یارانه نقدی قرار است که به زودی تغییر کند.

یارانه نقدی جبرانی فعلا برای مردم قابل برداشت نیست

به گزارش جام جم آنلاین در حالی که قرار بود در سال جاری کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی شود، به دلیل آماده‌نیودن زیرساخت‌ها، دولت تصمیم گرفت دو مرحله ابتدایی یارانه جدید را به صورت نقدی به ۹ دهک بپردازد. اکنون اما ابهامات فراوانی در رابطه با طرح کوپن الکترونیکی وجود دارد. به‎‌ویژه آنکه هنوز مشخص نیست کالابرگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در آخرین اظهار نظر، امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد کرد که ۹۰ درصد مردم مستحق دریافت یارانه هستند. اما آیا این سخن به معنای اعطای کالابرگ به این ۹۰ درصد است؟ برای بررسی این موضوع می‌توان یک بررسی زمانی طی چند ماه اخیر انجام داد.

طی طرحی کـه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بـه معاون اول رئیس جمهوری ارائه داد، قرار بود کالابرگ جهت تامین کالای اساسی در اختیار عموم قرار گیرد. همچنین حجت‌ا… عبدالملکی از سیاست‌های این وزارتخانه درباره کالا کارت اعلام کرد: به‌زودی این کارت جهت تامین کالای اساسی بـه تمام مردم اعطا می‌شود.

گرچه وزارت رفاه چندین بار دیگر اعلام کرد که آمادگی دارد تا کالا کارت را برای کل کشور اجرا کند، اما مسئولان این وزارتخانه چند بار گفته‌اند که قرار است دهک‌های پایین‌تر جامعه این کوپن‌های الکترونیکی را دریافت کنند.

برخی معتقدند دهک‌ها پایین منظور همان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و در واقع سه دهک اول هستند که ۱۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

۷٫۵ دهک کالابرگ می‌گیرد؟
اما شاید نزدیک‌ترین اظهارات به واقعیت اجرایی را چندی پیش عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد. بر اساس اعلام او، ۷٫۵ دهک جامعه مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک می‌شوند. یعنی حدود ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه. بانک اطلاعاتی و مرجع شناسایی آن‌ها سازمان هدفمندسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

شنیده‌های غیررسمی نیز حاکی از آن است که به تمام افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی شوند، کالابرگ هم تعلق می‌گیرد. همچنین برخی گمانه‌ها مبنی بر این است که به دلیل آماده‌نبودن زیرساخت‌ها پرداخت نقدی یارانه‌ها ادامه یابد.

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

۱۹ اردیبهشت ماه اولین مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه‌ای که دو روز بعد یعنی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه قابل برداشت شد.

همزمان با واریز کمک معیشتی اردیبهشت ماه، یارانه دوم خرداد هم به حساب برخی از خانوارها واریز شد اما برخی دیگر هنوز پیامک واریز نوبت دوم خرداد ماه را دریافت نکرده‌اند. البته شرایط برای هر دو گروه یکسان است چون یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست و زمان دقیق برداشت یارانه خرداد ماه اعلام نشده است.

در پیامک ارسالی برای خانوارها اعلام شده بود که زمان دقیق برداشت کمک معیشتی توسط سازمان هدفمندی اعلام می‌شود.

زمان دقیق واریز یارانه خرداد

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که زمان دقیق واریز یارانه دوم خرداد هنوز مشخص نشده است.

پاسخی که روابط عمومی این سازمان به تجارت‌نیوز داده این است که امکان برداشت یارانه دوم خرداد در روزهای پیش رو بعید است و احتمالا این مبلغ در نیمه دوم ماه و آخرین روزهای خرداد ماه قابل برداشت می‌شود.

کمک معیشتی اول ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۱۹ اردیبهشت واریز و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت قابل برداشت شد. اما عده بسیاری به دریافت نکردن این کمک معیشتی ماهانه اعتراض داشتند. قرار شد این افراد اعتراض خود را در سامانه اعلام کنند و دولت به این اعتراضات رسیدگی کند.

پس تا زمانی که به این اعتراضات رسیدگی نشود، یارانه نوبت دوم خرداد ماه قابل برداشت نیست.

گفتنی است که در هفته جاری کمک معیشتی جدید برای بخشی از افرادی که از لیست خط خورده بودند،‌ واریز شد. اما این یارانه هم قابلیت برداشت ندارد و سازمان هدفمندی اعلام کرده احتمالا این مبلغ در آخرین روزهای خرداد ماه قابل برداشت است.

برای مشخص شدن زمان دقیق واریز یارانه دوم خرداد باید منتظر اطلاعیه سازمان هدفمندی بود اما بعید است که این یارانه زودتر از ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت باشد.

تصور می‌شد صحبت‌های شب گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه، گره‌ای از کلاف سردرگم یارانه‌‌های جدید باز کند اما در عمل حرف‌های مسعود میرکاظمی چیزی از ابهام موجود کم نکرد.

پرداخت یارانه‌های جدید بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت است. با اجرای این برنامه، مردم به چند گروه تقسیم شدند: یک گروه، خانوارهایی که پولی نگرفتند. گروه بعدی، خانوارهایی که وجهی متناسب با یارانه جدید دریافت کردند و در نهایت گروهی که بیش از مبلغ اعلامی رئیس جمهوری، پول به حسابشان واریز شد.

درحالی که در یک شبانه روز گذشته دغدغه بخشی از مردم به اعلام اعتراضشان نسبت به نحوه تقسیم یارانه‌ اختصاص داشت. مسعود میرکاظمی در برنامه شب گذشته تلویزیون مدعی شد، یارانه واریز شده برای مدت دو ماه است.

با این حرف رئیس سازمان برنامه و بودجه، ابهام جدیدی به وجود می‌آید: چطور دولت به برخی برای یک ماه و به برخی دیگر یارانه دو ماه را داده است؟ مگر نه اینکه رقم واریزی به حساب برخی سرپرستان خانوار نزدیک به رقم یارانه‌های جدید است؟ پس چرا به حساب برخی مبالغی بیشتر تا نزدیک به دوبرابر واریز شده است؟
غیر از این، مهمترین پرسش یک شبانه روز اخیر دریافت کنندگان یارانه جدید، اطلاع از زمان رفع مسدودی و دادن حق برداشت یارانه‌های جدید بود. پرسشی که انتظار می‌رفت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای آن پاسخی داشته باشد.

با این حال میرکاظمی شب گذشته از زمان برداشت یارانه و رفع مسدودی آن حرفی نزد و فقط گفت: برداشت یارانه جدید، تا مشخص شدن قیمت گذاری جدید و فراهم شدن زیر ساخت طول خواهد کشید.

در این رابطه تسنیم به نقل میرکاظمی نوشت: تا آخر این ماه این موضوع پرداخت یارانه تعیین تکلیف می‌شود.

از کنار هم قرار دادن این دو بخش از صحبت‌های میرکاظمی می توان احتمال داد که شاید امکان برداشت یارانه جدید تا دو ماه زمان بگیرد. هرچند در این مدت برخی معادل یک ماه و برخی هم هیچ پولی نگرفته‌اند.

براین اساس چنانچه دولت به خانواری بیش از مقدار تعیین شده یارانه نداده باشد،می‌توان استنباط کرد که حتی آنهایی که معادل یک ماه یارانه گرفتند هم باید به گزینه اعتراض و پیگیری در سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر فکر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها