ترافیک و بزرگ‌تر شدن شهرها، رانندگی را برای بیشتر شهروندان به کاری طاقت‌فرسا تبدیل کرده است. با این حال فناوری‌های نو راهکاری برای عبور از ترافیک را هم ارائه کرده و آن استفاده از خودروهای خودران است.
کد خبر: ۱۳۶۷۹۲۱

خودروهای بدون راننده‌ ای که با وجود انتقادهای فراوان به این فناوری، موافقانش بر این باورند که می‌تواند باعث کاهش تصادفات و خطاهای انسانی در زمان رانندگی شود.

تا به امروز شرکت‌هایی همچون تسلا، گوگل و بایدو در زمین تولید خودروهای خودران و سامانه‌های راه‌انداز آن، گام‌های بزرگی برداشته‌اند.

خبر خوب حالا این است که مهندسان ایرانی نیز در این زمینه دست به کار شده‌اند و بومی‌ سازی این سامانه‌ها را در کشور آغاز کرده‌اند.

مهندس امین اباذری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیانی است که توانسته سیستم سطح دو خودران را در کشور تولید کند.

او با اشاره به این نکته که سخت‌افزار و نرم‌افزار این سیستم متخصصان داخلی توسعه داده‌‌اند به جام‌جم گفت: «سیستمی که ما توسعه ‌داده‌ایم، یک سیستم کمک‌راننده پیشرفته و یک سیستم خودروی خودران سطح دو است. هرچند برای تولید آن از نمونه خارجی الهام گرفته‌ایم اما کپی‌برداری نکرده‌ایم.»

مهندس اباذری با اشاره به این‌که تمام داده‌های مربوط به رانندگی و دوربین‌ها در این سیستم ذخیره می‌شود و به‌عنوان یک جعبه‌ سیاه خودرو برای شرکت‌های بیمه‌گذار می‌تواند عمل کند، مواردی از جمله اعلام هشدار برخورد و انجام ترمز اضطراری، تشخیص خروج از خط جاده و هشدار به راننده، بررسی خواب‌آلودگی راننده و بررسی زاویه سر راننده، پایش سلامت خودرو، انجام دیاگ آن و مسیریابی را از ویژگی‌های این این سیستم کمک‌راننده اعلام کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد ویژگی‌های دیگر این سیستم خودرانی، اضافه کرد: «اگر خودرو گاز، ترمز و فرمان برقی داشته باشد، مانند دناپلاس، تارا و کوئیک، این سیستم قابلیت نگه داشتن خودرو مابین خطوط و تنظیم سرعت خودرو را باتوجه به فاصله خودروی جلویی دارد و چنانچه خودروی جلویی توقف کند، این سیستم به صورت خودکار ترمز اضطراری را فعال می‌کند. حال چنانچه خودرو فاقد گاز، ترمز و فرمان برقی باشد، این فرامین به صورت هشدار به راننده اعلام می‌شود. البته خودرویی که فرمان برقی دارد به صورت اتومات باید گاز و ترمز برقی نیز داشته باشد، چراکه از نظر سطح تکنولوژی فرمان برقی از گاز و ترمز برقی بالاتر است.»

وی در مورد مزایای رقابتی این محصول بیان کرد: «سیستم ما ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار از ارزان‌ترین نمونه خارجی ارزان‌تر است. ارزان‌ترین نمونه خارجی ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ دلار است، در حالی که قیمت سیستم ما بسته به آپشن‌هایی که دارد، از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. ضمن این‌که نرم‌افزار صددرصد بومی است، در سخت‌افزار هم فقط تراشه‌ها به صورت وارداتی است و حتی طراحی برد آن بومی بومی حساب می‌شود. باکس را هم خودمان داخل ایران تولید کرده‌ایم و تقریبا بالای ۸۰ درصد داخلی‌سازی انجام شده است.

از مهندس اباذری در مورد استانداردهای کسب شده در این محصول و همین‌طور استقبال شرکت‌های خودروسازی پرسیدیم که وی با بیان این‌که با خودروسازها صحبت‌ کرده‌ایم اما هنوز به عقد قرارداد نرسیده‌ایم، گفت: «مشکلی که برای گرفتن استاندارد وجود دارد این است که ما استاندارد ضربه، استاندارد ارتعاش و استاندارد الکترومغناطیس که برای خود دستگاه هستند را گرفته‌ایم اما استانداردهای عملکردی به گونه‌ای است که باید سیستم روی خودرو نصب شود و با خودرو تست شود. به طور مثال اگر روی خودروی دناپلاس این استاندارد اخذ شود، فقط برای خودروی دناپلاس این استاندارد معتبر است. برای همین دریافت استاندارد، جدا از این‌که چون آزمایش‌ها در اروپا انجام می‌شود و به خاطر قرار داشتن در شرایط تحریم بسیار کار سختی است، هزینه‌ سنگینی نیز دارد که از عهده شرکت ما خارج است و باید خود خودرساز این قسمت را تقبل کند.»

وی در پایان با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این محصول استقبال کرده و قول حمایت داده است، گفت: «در صورت عقد قرارداد می‌توانیم سریعا این محصول را به تولید انبوه برسانیم.»

مهدی یکه‌ سادات - گروه دانش و سلامت روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها