سفارت روسیه در واشنگتن، تحریمهای آمریکا و اقمارش علیه روسیه را عامل اصلی تشدید بحران غذایی جهان خواند.
کد خبر: ۱۳۶۷۹۱۶
به گزارش جام جم آنلاین، «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن تاکید کرد که بحران غذایی که طی سال‌های گذشته آشکار شده به خاطر تحریم‌های آمریکا و اقمارش علیه روسیه بدتر شده است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در بیانیه‌ای در این زمینه گفت، این بحران به دلیل اعمال تحریم‌های غیرقانونی توسط واشنگتن و دولت‌های اقماری آن آن علیه روسیه تشدید شده است.

به نوشته رویترز، روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

در این بیانیه آمده است، علی‌رغم اشاره مقامات آمریکایی به معافیت‌ها از محدودیت‌ها که ظاهراً فرصت تجارت کالا‌های کشاورزی را برای روسیه فراهم می‌کند، صادرکنندگان داخلی اغلب فرصتی برای ارسال محموله و کالا‌های خود ندارند. آن‌ها با مسدود شدن دارایی‌ها، جلوگیری از بیمه و وام، مشکلات بانکی رزرو کشتی‌های باری، خرید تجهیزات کشاورزی و حتی خرید بذر مواجه هستند. علاوه بر این، ایالات متحده به افزایش مالیات بر واردات کود‌های شیمیایی ادامه می‌دهد.

آنتونوف در ادامه بیانیه چنین اقداماتی را «بی نهایت ریاکاری» توصیف کرد و تلاش‌های ایالات متحده برای مقصر دانستن روسیه برای بحران غذایی را کاملاً بی اساس خواند.

آنتونوف تاکید کرد، ما از آن‌ها (غرب) می‌خواهیم که دست از مقصر قلمداد کردن روسیه بردارند. روسیه به تعهدات خود پایبند و برای مذاکره درباره حل مسائل مهم از طریق سازمان ملل آماده است.

این دیپلمات همچنین گفت، مشکلات در بازار مواد غذایی برای مدت طولانی، یا حداقل در دو سال گذشته، افزایش یافته است. وی گفت: آن‌ها با محاسبات اشتباه و خطا‌های فاحش و سیستمی در سیاست‌های کلان اقتصادی، در درجه اول سیاست‌های مالی و تجارت خارجی، و سیاست‌های انرژی و غذایی کشور‌های غربی همراه هستند. در عین حال، همه گیری COVID-۱۹ منجر به اختلالات قابل توجهی در زنجیره تامین کالا شده است.

وی ادامه داد: هزینه حمل و نقل تقریبا دو برابر شده است. به طور طبیعی، همه این‌ها به تنهایی منجر به شکست نمی‌شود، اما منجر به افزایش شدید قیمت مواد غذایی شده است. قیمت گندم نسبت به سال ۲۰۲۱ یک چهارم افزایش یافت.

وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داده بود که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در حال مذاکره با روسیه و اوکراین برای رفع انسداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه در ازای لغو برخی از تحریم‌ها است که مانع از صادرات کود‌های شیمیایی روسیه می‌شود. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل و «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده دائم ایالات متحده تایید کردند که مذاکراتی برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراینی و کود‌های کود روسی به بازار جهانی وجود دارد.

سخنگوی کاخ کرملین نیز روز پنج شنبه با مقصر دانستن غرب به دلیل بحران غذایی و کمبود غلات در جهان، گفت برای از سرگیری حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی باید تحریم‌های غیرقانونی غرب لغو شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازار‌های جهانی با دشواری مواجه کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پسکوف ضمن رد اتهامات علیه روسیه، تاکید کرد که برای حل بحران کمبود غلات در جهان باید تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو لغو شود.
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها