3علت اصلی طلاق از زبان زوج‌ها | زندگی بدون آموزش
بی‌توجهی به آموزش مهارت‌های زندگی به آتش طلاق می‌دمد

3علت اصلی طلاق از زبان زوج‌ها | زندگی بدون آموزش

رئیس انجمن روان‌شناسی سلامت ایران درگفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

اسامی هزاران روان‌شناس‌نما باقی است‌ | بهانه‌های عجیب روان‌شناس‌نمای‌ معروف

انتشار فهرست اسامی 144روان‌شناس‌نما ‌ واکنش‌های زیادی را به همراه داشت از واکنش‌های مسؤولان و شهروندان گرفته تا افراد مشهوری که نام‌شان دراین فهرست دیده می‌شود. جالب اینکه تعدادی از آنها هنوز به اشتباه خود اعتراف نکرده‌اند و بهانه‌های عجیبی را مطرح می‌کنند. در ادامه درباره‌آشفته بازار روان‌شناسی و مشاوره ‌با دکتر حمید پورشریفی، رئیس انجمن روان‌شناسی سلامت ایران، نایب رئیس انجمن روانشناسان و دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۶۷۸۴۹

اسامی هزاران روان‌شناس‌نما باقی است‌ | بهانه‌های عجیب روان‌شناس‌نمای‌ معروف

تعدادی از روانشناس‌نما که بتازگی اسامی‌شان منتشر شده‌ ادعا‌هایی را مطرح کرده‌اند. برای نمونه یکی از چهره‌های شناخته شده در این فهرست گفته چون به مباحث مذهبی ورود کرده است، نام او منتشر شده این ادعا را چقدر درست می‌‌دانید؟

ایشان از فن سخنوری استفاده می‌کند و می‌گوید چون به مفاهیم قرآنی می‌پردازم، مرا نقد کرده‌اند. اما او می‌خواهد به این شکل موضوع را به حاشیه ببرد. ایشان فراموش کرده‌ که هیچ‌کس دراین‌باره از ایشان نپرسیده بلکه گفته‌اند اگر روانشناس هستید مدرک خود را ارائه کنید.

تعدادی نیز گفته‌اند از خارج از کشور مدرک گرفته‌اند و مدرک‌شان معتبر است.

البته تعدادی از آنها دوره‌هایی دیده‌اند که در کشورمان مورد تائید نیست، چون براساس قانون وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید‌‌ مدارک ‌این افراد را تایید کنند.

برخی دیگر نیز ادعا کرده‌اند که جرم‌شان این بوده است که خدمات ارزان مشاوره به مردم ارائه می‌کنند.

نکته اینجاست که برخی بهبود شرایط روحی را در کوتاه مدت ‌ می‌بینند. ‌اما این شرایط‌ پس از مدتی کوتاه از بین می‌رود. علاوه بر این روان‌شناس‌نماها به بیماران فقط توصیه می‌کنند. این درحالی است که نباید بیمار را با توصیه هدایت کرد، چون توصیه در بلند مدت زیان‌های بیشتری به افراد تحمیل می‌کند.اسامی هزاران روان‌شناس‌نما باقی است‌ | بهانه‌های عجیب روان‌شناس‌نمای‌ معروف

بیشتر درباره این زیان‌ها توضیح بدهید.

روان‌شناس‌نماها در جلسات جملات محکمی را مطرح می‌کنند. برای نمونه به مراجعه کننده‌ای که برای ازدواج یا مشکلات خانوادگی پیش آنها می‌آیند می‌گویند، ‌کاری را انجام بدهند یا ندهید. مثلا با فرد مورد نظرشان ازدواج نکنند. این درحالی است که توصیه‌های کلی و غیر انعطاف پذیر سبب می‌شود افراد تصمیم‌های اشتباهی بگیرند که ‌در آینده زندگی‌شان را دستخوش مشکلات بیشتری می‌کند.

روان‌شناس‌نماها مدت‌هاست در کشورمان فعالیت می‌کنند، چرا فهرست اسامی آنها این‌قدر دیر اعلام شد؟

درست است، انتشاراسامی باید قبل این ‌انجام می‌گرفت، چون ما معتقدیم ‌روانشنا‌سی حرفه بسیار حساسی است و‌ یکی از پایه‌های صلاحیت، دارا بودن مدرک رسمی دانشگاهی و مورد تایید است. افرادی که در حوزه روان‌شنا‌سی فعالیت می‌کنند‌ اگر صلاحیت لازم را نداشته باشند به شهروندان آسیب می‌رسانند. این درحالی است که مشهور شدن این افراد سبب می‌شود، شهروندان بیشتری آسیب ‌ببینند.

در این فهرست نام شخصی بود که ‌شما را متعجب کند؟

پس از دیدن فهرست تعجب نکردم، چون تعدادی از آنها را می‌شناختم. البته برخی از این افراد وجهه مثبت‌تری داشتند و کمتر می‌شد احتمال داد که مدرک تحصیلی مرتبط نداشته باشند. ‌‌

می‌گویید از انتشار اسامی تعجب نکرده‌اید و می‌دانستید که این تخلف صورت می‌گیرد، چرا انجمن برای برخورد با این افراد بموقع اقدام نکرده است؟

انجمن نمی‌تواند در این خصوص اقدام کند، چون انجمن محلی علمی است و قانونا نمی‌تواند اسامی این متخلفان را منتشر کند.

‌ به این ترتیب شهروندان چگونه می‌توانند‌ روان‌شناسان واقعی را بشناسند؟

در قدم اول شهروندان حق دارند که از میزان تحصیلات روان‌شناس خود مطلع شوند و مدرک تحصیلی او را ببیند، توجه داشته باشید که مدرک باید مورد تایید وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ‌ باشد. ‌

چرا بازار مشاوره و روان‌شناسی در کشورمان این‌قدر آشفته است؟

چون سازمان نظام مشاوره و روانشناسی وظایف خود را به موقع انجام نمی‌دهد و انتشار اسامی قدم ابتدایی است. در واقع سازمان ‌ درگیر بحث‌های دیگری بوده و روی این موضوع تمرکز نداشته است. شرایط در حرفه روان‌شناسی به گونه‌ای شده که برخی تصور می‌کنند با خواندن یک کتاب می‌توانند به عنوان روان‌شناس فعالیت کنند. علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی نیز بستر لازم را ایجاد کرده است و روانشناس نماها مانند قارچ رشد می‌کنند.

‌‌برآوردی از تعداد روانشناس نماها دارید؟

هزاران نفر ازاین روان‌شناس‌نماها درحال فعالیت هستند. سلامت روان انسان‌ها بسیار حساس است و این مهم باید خط قرمز همه مسؤولان باشد. ‌

برای انتشار اسامی دیگر روان‌شناس‌نماها چه برنامه‌ای دارید؟

‌ اصلی‌ترین مساله مطالبه‌گری ‌و آگاه شدن شهروندان نسبت به حقوق خود است. توجه داشته باشید سازمان نظام مشاوره با انتشار اسامی به شهروندان لطف نکرده است و در واقع وظیفه‌اش را انجام داده ، البته این وظیفه را نیز به موقع انجام نداده است. به این‌ترتیب شهروندان باید چنین روشنگری‌هایی را مطالبه کنند و ما نیز در انجمن بارها نسبت به انتشار چنین فهرستی درخواست داده‌ بودیم.

مهدی‌آیینی | خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها