خطر ابتلا به سرطان پستان در آقایان نابارور می‌تواند بیشتر باشد

مورد عجیب سرطان در مردان

محققان ژاپنی در آخرین یافته‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که گرم شدن بیضه‌ها حتی به صورت جزئی می‌تواند به ناباروری در مردان منجر شود.
کد خبر: ۱۳۶۷۸۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وقتی صحبت از باروری مردان می‌شود دمای سردتر بهتر است چرا که اخیرا محققان ژاپنی دریافته‌اند که حتی تغییرات جزئی در دمای بیضه‌های مردان می‌تواند به سرعت به شکست در تولید اسپرم سالم منجر شود.

اسپرماتوژنز (Spermatogenesis) یا زامه‌زایی فرآیندی است که در آن سلول‌ های اسپرم در بیضه‌های یک مرد رشد می‌کنند.

بیضه‌ها نیز حاوی لوله‌های نازک و محکم پیچیده‌ای هستند که لوله‌های منی ساز (seminiferous tubules) نامیده می‌شوند. سلول‌های اسپرم در داخل دیواره این لوله‌ها رشد می‌کنند.

حال نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد که در دمای ۳۴ درجه سانتیگراد(۹۳.۲ درجه فارنهایت) اسپرماتوژنز قادر است با موفقیت اسپرم سالم تولید کند؛ با این حال، در دمای بین ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی گراد(۹۸.۶ و ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت) این فرآیند به شدت عوض شده و بد عمل می‌کند و طی آن فرآیندی که کروموزوم‌های همتا را به اسپرم‌های هاپلوئید(میوز) تقسیم می‌کند، شروع به عملکرد نادرست می‌کند. سلول‌های آسیب دیده نیز در ادامه مرگ سلولی را آغاز می‌کنند که این امر به ناباروری منجر می‌شود.

محققان ژاپنی اظهار کردند که دیگر دانشمندان نیز در مطالعات قبلی ارتباط بین گرما و اختلال در اسپرماتوژنز در حیوانات را بررسی کرده‌اند. این آزمایش‌ها شامل انتقال بیضه‌ها به شکم حیوان بود چرا که شکم جایی است که دمای بدن بین ۹۸.۶ تا ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت است.

با این حال آن آزمایش‌ها نتوانستند دمای واقعی بیضه را کنترل کنند. محققان در این مطالعه جدید از کشت اندام بیضه برای حمایت کامل از اسپرماتوژنز در داخل یک انکوباتور استفاده کردند. با کشت بیضه‌های موش در دماهای مختلف، محققان کشف کردند که با افزایش دما از ۳۰ درجه سانتی‌گراد(۸۶ درجه فارنهایت) به ۴۰ درجه سانتی گراد(۱۰۴ درجه فارنهایت)، اسپرماتوژنز در چندین مرحله با شکست مواجه می‌شود.

اسپرماتوژنز یا زامه‌زایی روندی است که طی آن اسپرماتوگونیا به اسپرماتوزوآی بالغ(اسپرم) تبدیل می‌شود. انجام صحیح این روند برای باروری مردان بسیار ضروری است.

«شوسی یوشیدا» رهبر این مطالعه از موسسه ملی زیست شناسی پایه ژاپن گفت: ما انتظار نداشتیم که چنین عوامل کوچکی از رویدادهای متعدد وابسته به دما، زمینه ساز این پدیده شناخته شده باشند. این کشف تنها با استفاده از یک سیستم کشت اندام انجام شده است.

از نظر اختلال عملکرد میوز، توانایی ترمیم شکستگی‌های دو رشته‌ای دی.ان.ای و جفت شدن کروموزوم‌های همولوگ/همتا بین دمای ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی گراد از بین می‌رود. این دو توانایی برای جداسازی مناسب کروموزوم ضروری هستند. میوز یا کاستمان، نوعی تقسیم هسته سلول است که در آن شمار کروموزوم‌های سلول به نصف کاهش می‌یابد.

«کودای هیرانو» از محققان این مطالعه گفت: شگفت آور بود که فرآیندهای اساسی مانند میوز، می‌توانند به راحتی در دمای طبیعی بدن آسیب ببینند. با بررسی عملکرد ترکیبی کیسه بیضه و وارسی ایمنی دریافتیم تنها اسپرم تولید شده در دمای پایین، تخمک‌ها را بارور می‌کند. سوالات کلیدی برای مطالعات آینده شامل مکانیسم مولکولی حساسیت حرارتی و اهمیت بیولوژیکی دمای پایین در تولید اسپرم است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها