رئیس سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما در طول سال‌های گذشته بردار کمیت و پر شدن آنتن را در نظر گرفته بود. ما در تحول کنونی کیفیت را می بینیم.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما در طول سال‌های گذشته بردار کمیت و پر شدن آنتن را در نظر گرفته بود. ما در تحول کنونی کیفیت را می بینیم.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، پیمان جبلی گفت: دانشگاه شریف نماد علم و پیشرفت در کشور است. این دانشگاه دارای بالاترین اعتبار و رتبه کشوری در دانشگاه‌های کشور از سال ٢٠١۴، رتبه اول در دانشمندان برتر و بیش از ۵٠ هزار دانش آموخته با بیش از ۵٠ درصد سهم مقاله است.

به گفته وی، بیش از ١١٠ شتاب دهنده از جمله افتخارات دانشگاه شریف هستند.

جبلی گفت: در سال‌های بعد از انقلاب با جنگ نرم و هدفمند رو به رو هستیم که قصد آن انکار پیشرفت‌های افتخارآمیز کشور است. حتی تصور دانشجویان دانشگاه شریف کمتر از پیشرفت‌های کشور بوده و این نتیجه جنگ نرم است. صدا و سیما ، کتاب و فرهنگ تحت تاثیر جنگ نرم قرار گرفته اند.

او گفت: ما بدهکار مردم و نخبگان هستیم؛ زیرا نخبگان از بدنه توده مردم برخواسته اند. پارسال خبر ٢٢ بهمن را از راهپیمایی تراکتوری آغاز کردیم؛ گفتند چه شده که در روستا‌ها راهپیمایی تراکتوری راه افتاده است؛ در حالی که در همه سال‌ها این راهپیمایی‌ها بوده اند.

جبلی گفت: حضرت آقا مدام تاکید دارند که ما کشور پیشرفته هستیم و جوانان نخبه و دانشمند داریم. در پوشش دادن و ضریب دادن به موفقیت جوانان نخبه، اساتید علمی و شرکت‌های دانش بنیان وظیفه سنگینی داریم.

او گفت: یکی از مصادیق عدالت گستری این است که سهم هر بخش مساوی پرداخته شود. ما خود را امانت دار هویت، ارزش‌ها و افتخارات مردم می‌دانیم و سهم اقشار مردم، نظام جمهوری اسلامی و حتی دولت را باید پرداخت کنیم؛ زیرا ما رسانه عدالت گستر هستیم.

قبلا در ۱۶ آذر برنامه را خدمت شما عنوان کرده بودم. برنامه‌ای را در خرداد ماه منتشر خواهیم کرد که سند تحول است. علت کندی این امر این است می‌خواستیم از نظرات متخصصان و پیشکسوتان استفاده کنیم. در این چند ماه به اندازه‌ای که لازم بوده در معرض نظرات پیشکسوتان قرار گرفتیم. در جلسات دانشجویی هم از همه خواهش می‌کنم به هم کمک کنیم. اینکه هم را ببینیم و کف و سوت بزنیم مشکل را حل می‌کند؟ بیایید مسائلمان را با هم در میان بگذاریم و ما به شما توضیح دهیم که کدامش را می‌توانیم عمل کنیم.

جبلی افزود: سه تحول اساسی برای اینکه صداوسیما از مرحله بیست و چهار سال گذشته بخواهد عبور کند، در نظر گرفتیم. اول دنبال تبدیل کردن خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم. یعنی به جای محدود کردن خود به باید و نبایدها، به عرصه هایی که فکر نکرده بودیم بپردازیم. آنتن صداوسیما متاسفانه این نمودار را تقویت کرده که اول کمیت، بعد جذابیت و سپس محتوا مهم بوده است. آنتن پر شود، بعد جذاب باشد و بعد به محتوا می‌پردازیم. آخرین مرحله محتوا است. قصد ما این است که در تحول رویکردی این را برعکس کنیم. اول محتوا، سپس جذابیت و بعد کمیت. البته تحقق این امر زمان می‌خواهد. خواهش می کنیم به ما زمان بدهید باید بتواینم در این چرخه تحول ایجاد کنیم. دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه باید مشکلات را با رسانه ملی در میان بگذارد.

جبلی گفت: صدا و سیما در طول سال‌های گذشته کمیت و پر شدن آنتن را در نظر گرفته بود. ما در تحول کنونی کیفیت را می بینیم. به جای آن که دنبال آنتن بدوید، آنتن باید دنبال ما بدود. تاثیری گذاری از ابتدای زنجیره باید مد نظر باشد. در سال‌های گذشته ما مصرف کننده ایده‌های واصله شده ایم و آنتن در این صورت دست تهیه کننده و آورنده طرح است. ما در ابتدای زنجیره تولید ننشسته ایم. هر کسی از راه برسد، طرح و پیشنهاد می‌دهد و ما خط‌کشی از هنجارها کنارش می گذاریم و می‌گوییم شروع کن. آنتن دست کسی است که طرح را داده. اگرچه ممکن است ایده‌های خوبی هم باشد اما در ابتدا ما ننشستیم و می‌خواهیم این شرایط تغییر کند. اینکه ما سفارش‌دهنده باشیم. باید یکپارچگی مدیریت مد نظر قرار گیرد و اگر قرار است متلک یا انتقادی از طرف مجری یا خبرنگار گفته شود، باید فکر شده باشد؛ نه این که نظر شخصی خبرنگار یا مجری.

او گفت: ما باید تولیدکننده محتوا و سفارش دهنده باشیم و مثلا بگوییم دانشجویان دانشگاه شریف، ما درباره فلان موضوع برنامه نداریم شما به ما برنامه بدهید. ما افت نظرسنجی داریم و گاهی نظرسنجی افت می‌شود و ملاک پیشرفت و برنامه سازی نظرسنجی‌ها می‌شود. این که برنامه ها چه تاثیری در رفتار مخاطب داشته اند از اهداف تحولی ما است. ما برای این که پویش واقعی را به نتیجه برسانیم، فرماندهی واحد و در ابتدای زنجیره نشستن را باید مد نظر قرار دهیم.

او گفت: ارزیابی وضعیت فعلی درباره تاثیر و نفوذ مخاطب، این است که ما در پایین‌ترین سطح آمار مخاطبان قرار داریم. دیروز نمودار مخاطب شبکه‌های انگلیس مانند بی بی سی را می‌دیدیم، روند آمار مخاطبان این شبکه‌ها از ٢٠١٢ نزولی است؛ زیرا با تکنولوژی‌های جدید و سلایق جوانان آمار مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی کم شده است؛ اما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

جبلی گفت: ما سوپرمن نیستیم که به سرعت بتوانیم همه توقعات که درست هم هستند را پاسخگو باشیم. توان ما محدود است و در بین گزینه‌های زودبازده و تحول بنیادین، نمی‌توانیم به یکی بپردازیم و درخواست می کنیم که یک هیئت مشترک دانشجویی برای بررسی عملکرد صدا و سیما و درصد پیشرفت سند تحول صدا و سیما تشکیل دهیم. باید هر ماه جلسه‌ای داشته باشیم. رهنمود دادن خوب است؛ اما کافی نیست. شانه خود را زیر بار مسئولیت قرار دهید.

رئیس رسانه ملی گفت: در طول ٨ ماه گذشته سعی کردیم صدای مردم را برسانیم. در ماجرای اصفهان و سواحل دیدید چگونه عمل کردیم و هر جا حق مردم بود آن را مطرح کردیم. حق مردم است که قوانین و اسناد بالادستی پیگیری شوند و روی زمین نمانند. مجوز‌های الکترونیک، ساحل خواری، نسخه الکترونیک و افزایش ظرفیت پزشکی از جمله آن ها هستند. شفافیت درخواست درستی است و ما ذیل قانون شفافیت قرار داریم و اگر جایی شفافیت نداریم؛ دانشجویان ما را بازخواست کنند. شفافیت موجب سلامت رسانه و دستگاه‌ها خواهد بود.

جبلی در واکنش به درخواست این که رسانه ملی به همه اندیشه ها فرصت بدهد، گفت: فرصت برابر به اندیشه ها مطالبه درستی است و باید در آنتن اتفاقاتی بیفتد و سلیقه مدیریتی آنتن تغییر کند. اگر چه انتخابات کند بود؛ اما سعی کردیم تا دقت نظر را سرلوحه قرار دهیم. ملاک برای انتخاب مدیران شبکه تحول گرایی، مسئله شناسی، پایبندی به انقلاب و مردم و سابقه فعالیت در این حوزه بوده است. روز اول قول دادیم اولین برنامه ما انتقاد در صدا و سیما باشد و گاهی حتی دست من به آنتن نمی‌رسد. تصمیمات آنی را نمی‌توان به لحظه اجرایی کرد و حضور آقای رحیم پور در آنتن صدا و سیما هیچ اشکالی ندارد.

جبلی گفت: ما پیچیده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور هستیم. نزدیک ۵٠ هزار نفر همکار و حدود ١٨ هزار بازنشسته که حقوق بگیر هستند و با بیش از ٢٠ شبکه و لایه‌های متعدد ساختار گسترده در صدا و سیما داریم. هر سال به ساختار این سازمان اضافه شده است. تصمیم گرفتیم تا تحولات مدیریتی بدون دستکاری ساختار باشد؛ وقتمان را صرف تغییر ساختار نکنیم و فعلا ذهنمان را مشغول تغییر ساختار نکرده‌ایم.

او گفت: ما نه خصوصی هستیم، نه دولتی و نه عمومی. ما رسانه حاکمیتی هستیم و الگوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دنیا مثل و مانند ندارد. زیرا حاکمیت ما بی نظیر است و نمی‌توانیم الگوی رادیو و تلویزیون دولتی یا خصوصی را مد نظر قرار دهیم. باید شیوه متفاوتی را از نظر مالی مدنظر قرار دهیم و نمی‌توانیم تمام بودجه را از دولت بگیریم؛ زیرا دولت‌های ٢٠ سال گذشته همه به نوعی از صدا و سیمای ایران ناراضی بوده اند. زیرا صدا و سیما دولتی نیست و ما همیشه با چالش تامین بودجه از سوی دولت مواجه بوده ایم. تامین بودجه از طریق بودجه دولتی و تامین بودجه سالم از طریق آنتن و بودجه از طریق کار‌های اقتصادی باید مد نظر قرار گیرد. درخواست داریم که اتاق فکر دانشجویی در این زمینه به ما کمک کند.

او گفت: ما همان صدا و سیمای تجمع مردم اصفهان و هک جایگاه های بنزین هستیم. ما تحت فشار هستیم و تمام نهاد‌ها و جریان‌های مسئول به صدا و سیما نیاز دارند و فکر می‌کنند که تمام نیاز‌های آن‌ها باید از طریق ما رفع شوند. زمانی برای پلاسکو شبکه خبر را به خط کردیم. دیروز برای آبادان آنتن را به خط کردیم چون تصور می‌شد دیگر کسی زیر آوار نمانده ادامه پخش زنده ضرورتی نداشت اما بعد از اینکه مشخص شد هنوز مصدومینی زیر آوار هستند دوباره پوشش زنده شروع شد. ما تا جایی که بتوانیم مسئولانه عمل می‌کنیم. ما وقتی به مردم اصفهان برای تجمع و اعتراض می‌دهیم، باید همین حق را به چهار استان دیگر هم بدهیم که حق آب مسلم آن هاست. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که حق مردم به کف خیابان کشیده نشود و گره‌های ذهنی روی آنتن گفته شوند؛ زیرا وقتی اعتراضات کف خیابانی می‌شوند وظیفه ما سنگین می‌شود. چگونه به اعتراضات کف خیابانی که ثروت مردم را آسیب می‌زند و شیشه‌های ماشین‌ها و بانک‌ها را می‌شکند، بپردازیم؟

رئیس رسانه ملی گفت: ۴٠ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در صدا و سیما مشغول به کار هستند و این دانشگاه مورد توجه ما است. موضوع استفاده از نخبه‌ها مد نظر قرار دارد.

او گفت: تصور غلطی وجود دارد که فکر می کنند صدا و سیما رقیب پلتفرم‌هاست. قانون اساسی در اصل ۴۴ می گوید برون سپاری مد نظر قرار گیرد. از شورای نگهبان سوال شد که صدا و سیما امکان واگذاری به غیر حاکمیت را ندارد، آیا امکان واگذاری دارد؟ که پاسخ منفی بود و نظارت بر تولید محتوا مطابق قانون بر عهده صدا و سیما است. ٩۵ درصد ار افراد فعال در پلتفرم‌ها همکاران صدا و سیما هستند. ما خود را رقیب و دشمن پلتفرم‌ها نمی‌دانیم. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت پلتفرم‌ها برای ارتقای صدا و سیما استفاده کنیم. نمی‌توانیم بر نظارت بر محتوای صوت و تصویر کوتاهی کنیم. در فضای پلتفرم‌ها شیطان پرستی، محتوای ضد دین، امنیتی و مستهجن نباید پخش شود. ادعای نظارت ما سلیقه ای نیست و وظیفه قانونی ما است. ما موظف به حفظ حریم فرهنگی جامعه هستیم. اگر قانون تغییر کرد، مسئول نظارت بر تولید محتوای صوت و تصویر تغییر خواهد کرد.

جبلی گفت: آقای حیاتی از دوستان من است و ٣٠ سال با او همکاری کرده ام. اکنون بازنشسته است و هیچ مانعی برای فعالیت او نیست. اگر تمایل دارد از همین تریبون درخواست می کنم در صورت تمایل با ما همکاری کند. ممنوعیتی برای فعالیت آقای طهماسب هم در تلویزیون وجود ندارد. کلاه قرمزی ثبت شده صدا و سیما است. ما امسال قرار بود که در خدمت آقای طهماسب باشیم و مسئله‌ای برای ایشان پیش آمد. هیچ منعی برای فعالیت آقای عطاران، طهماسب و حیاتی نیست.

او گفت: مدیران شبکه سه، پنج، سلامت و چند شبکه دیگر تغییر نکرده اند. ملاک عزل و نصب اتفاقاتی مانند موضوع آقای فردوسی پور نیست. هر مدیری در معرض تغییر است، حتی خود من. با هیچ مدیری عقد اخوت نبسته ایم و عزل و نصب مطابق عملکرد مدیران است.

جبلی گفت: علت نصب آقای باطنی به عنوان فارغ التحصیل شریف این بود که در حوزه کودک و نوجوان شاهد تحول باشیم.

او گفت: مگر اشکالی دارد که سلام فرمانده ایدئولوژیک باشد؟ دیروز اسکار بیانیه داد که هر کسی در اسکار می‌خواهد شرکت کند، همجنس گرایی را قبول داشته باشد. این ایدئولوژی نیست؟ مگر اسلام ایدئولوژی نیست؟

جبلی گفت: ما روابط عمومی هیچ دستگاهی نیستیم. ما تریبون نظام جمهوری اسلامی و امت هستیم و ابایی نداریم که بگوییم تریبون مردم و دولت هستیم؛ زیرا مطالبات مردم را به گوش دولت می‌رسانیم و تریبون دولت هستیم تا صدای دولت را به گوش مردم برسانیم.

او گفت: سند تحول صدا و سیما در خرداد منتشر می‌شود. قرارداد‌ها نیز مطابق شفافیت منتشر می‌شوند. اجازه نمی‌دهیم که شفافیت نادیده گرفته شود.

جبلی گفت: دل ما خون است. تبلیغات بازرگانی از بابت معرفی صنعت و محصول خوب هستند؛ اما آن جا که تبلیغات منبع درآمدی می‌شوند، بد است. صدا و سیما مجبور است برای آن که حقوق کارکنان و بودجه را تامین کند، برخی محتوای تبلیغات بازرگانی که سوهان روح مردم هستند را تحمل کند. باید این قالب را تغییر دهیم. یک کارگروه تشکیل داده ایم.

او گفت: درخواست می کنم دیدار ما با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به ۶ ماه و یک سال دیگر نرود و کارگروه‌های دانشجویی شکل گیرند.

او گفت: همه اذعان داشته اند که ارز جهانگیری یا ترجیحی باید حذف شود. قانون بودجه دولت قبل را موظف کرده بود که این قانون اجرا شود و دولت سیزدهم این قانون را می‌خواهد اجرا کند. در یک مقطعی فشار روی جامعه خواهد آمد، اما اگر این کار را نکنیم در آینده به اقتصاد کشور فشار خواهد آمد. ما بررسی کردیم که در برخی کالا‌ها ارز نه در جیب دولت رفته نه جیب مردم.

جبلی گفت: دولت باید قدرت اجرای قانون را داشته باشد و دیدگاه‌های اقتصادی دولت قبلی هم حذف ارز ترجیحی بود. ما باید به عنوان رسانه این حذف ارز ترجیحی را تبیین کنیم. اگر اجرای برنامه، مصوبه دولت و تصمیم نظام است و مقام معظم رهبری فرمودند به دولت در تصمیمات مهم کمک کنید؛ برداشت ما این بود که این طرح حذف ارز ترجیحی بسیار بسیار حساس و بسیار بسیار سخت از نظر اجرا را کمک کنیم. این طرح به سه دهک پایین و افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد کمک می‌کند. البته برخی گزارش‌ها باید بهتر تولید می‌شدند. هدف ما این بود که بگوییم این طرح برای اقشار کم درآمد مفید بوده است و دهک‌های بالا فایده ملموس را نمی‌بینند.

او گفت: مدل پوشش ما در اعتراضاتی که به آشوب منجر می‌شوند؛ با اعتراضات مسالمت آمیز فرق دارد. نحوه اعتراض و شکل آن در پوشش آن تاثیر دارد.

جبلی گفت: در موضوع حذف ارز ترجیحی باید سهم انتقادات بیشتر می‌شد. ما نمی‌خواستیم اجازه دهیم که مقام مسئول بگوید که ما صبح جمعه فهمیده ایم و سعی کردیم که شباهتی که از مسئولان می‌پرسیدیم، شبهات مردم باشند. اگر همراهی رسانه ملی با دولت نبود به دلیل حساسیت موضوع این طرح به سرانجام نمی‌رسید؛ زیرا اجرای این طرح قانون است. البته در ادامه اجرای طرح از نظرات مخالف بیشتر استفاده خواهیم کرد.

او گفت: ما وقتی به پر کردن آنتن روی آورده ایم، نتیجه طبیعی این فرآیند ١٠ ساله این بوده که مخاطب به صدا و سیما کم توجه شده است و مرجعیت و مخاطب را نتوانسته ایم حفظ کنیم. باید عمل جراحی انجام شود. مرجعیت و ذائقه به چه قیمتی باید حفظ شود؟ مرجعیتی که محتوای غیر صحیح را به جامعه القا کند؛ مطلوب نیست. دوستانی که اظهار نگرانی درباره ریزش مخاطب کرده اند، نباید بگویم نتیجه اقدامات در ١٠ سال گذشته است. اصلاح محتوا نیاز به عمل جراحی و صبر دارد. حتی گاهی ممکن است جایی احساس کنید که آنتن خالی شد. البته ما سعی می‌کنیم این اتفاق نیفتد.

جبلی گفت: من این جلسه را جلسه درد دل می‌دانم و برای دفاع کورکورانه نیامده ام. از اصلاح فرآیند‌ها استقبال می‌کنم. باید بگویم که بار فرهنگی جامعه فقط روی یک دستگاه مثل صدا و سیما نیست و صدا و سیما در این دوره نقش شتاب دهندگی و تسهیل گری دارد.

او گفت: اگر موضوع عادل فردوسی پور در دوران من اتفاق می‌افتاد؛ تلاش می کردم که از تلویزیون نرود، ضمانت نمی دهم اما تمام تلاشم را می کردم که از ظرفیت آقای فردوسی پور استفاده شود، از آن زمان سه سال گذشته است و من میراث دار یک اتفاق هستم و همه فکر می کنند که با یک امضای طلایی آقای جبلی مشکل آقای فردوسی حل می شود اما این طور نیست و من بارها تاکید کرده ام که باید قدر سرمایه هایمان را بدانیم اما این مسئله دو طرفه است و فردی که می خواهد با ما کار کند باید بخواهد و بازی تیمی و قواعد بازی را بپذیرد و سر مربی قدر ارزش داشته هایش را بداند زیرا بازیکن که سرمایه شده؛ به راحتی به دست نیامده است.

جبلی گفت: آقای فردوسی پور نظرات خاص خود را دارد و اصول مدیریتی افتضا می کند که با تدبیر تصمیم گیری شود تا شیرازه مدیریتی بهم نخورد و باید طوری عمل کنیم که در آینده این قبیل اتفاقات رخ ندهد. نمی خواهم پاسخ دیپلماتیک و سر بسته بدهم، خود شخصاً با آقای فردوسی پور صحبت کردم و تلاش می کنم هیچ سرمایه ای را از دست ندهیم و سرمایه های گذشته را با تمام ملاحظات حال حفظ کنیم.

او گفت: گاهی آنتن وقتی در اختیار یک هنرمند قرار می‌گیرد؛ فکر می‌کند که چه شخصی است و از صدا و سیما درخواست ١٠ برابر دریافتی دارد تا در صدا و سیما فعالیت کند، اگر بفهمید یک سلبریتی از ما چند ١٠ تا چند صد میلیون برای یک برنامه مطالبه می‌کند؛ چه قضاوتی می‌کنید که چرا به فلان سلبریتی پول ملت را می‌دهید و در نهایت این پول را می گیرد زیرا اگر ندهیم می گذارد می رود و بعد تابلو دست می گیرند که چرا فلانی به صدا و سیما نمی آید. باید بگویم مدیریت چهره ها دشوار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها