آیا همه‌گیری کرونا که بیش از دو سال است در سراسر جهان گسترش یافته، با جهش‌ و واکسن، پایان می‌گیرد؟
کد خبر: ۱۳۶۷۵۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، تعداد زیادی مبتلا که تلاش می‌کنند هر طور شده انرژی باقیمانده در بدن خود را جمع کرده و به محل کار بازگردند. آنها درگیر بیمار همه‌گیری شدند که برای حمله به افراد مسن، چاق و دارای بیماری خاص، تمایل دارد. شرایط خیلی شبیه به همه‌گیری کروناست، درست است؟

توصیف بالا، وضعیت همه‌گیری «آنفلوآنزای روسی»، اولین همه‌گیری مستند و ثبت‌شده در جهان است که با برجسته شدن تئوری میکروب مدرن و کنار زدن نظریه میاسما رخ داد و عصر علم پزشکی مدرن و بهداشت عمومی را آغاز کرد.

نگاهی اجمالی به کتب تاریخی-معدود کتاب‌هایی که واقعاً به این موضوع اشاره می‌کنند- به شما اطلاع می‌دهد که این بیماری همه‌گیر، که تخمین زده می‌شود جان یک میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته، از سال ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۰ ادامه داشته است.

برخی معتقدند که قبل از همه‌گیری«آنفولانزای اسپانیایی» در سال ۱۹۱۸ که اکنون اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد و جان حدود ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت، آنفلوآنزای روسی احتمالا اصلاً آنفلوآنزا نبوده است.

در عوض، علائم آن بیشتر شبیه کروناویروس است-دسته ای از ویروس‌ها که به دلیل ظاهر تاج‌مانند آنها در زیر میکروسکوپ نامگذاری شده اند و کووید۱۹ یکی از زیرمجموعه‌های آن است.

کروناویروس‌ها معمولاً باعث عفونت‌های خفیف تا متوسط ​​دستگاه تنفسی فوقانی در انسان می‌شوند و مسئول تعدادی از سرماخوردگی‌های معمولی هستند اما برخی از آنها مرگبار شده اند، از جمله کووید۱۹، سارس (سندرم حاد تنفسی)، یک اپیدمی که در سال ۲۰۰۲ ظهور کرد و صدها نفر را کشت، و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه)، اپیدمی دیگری که در سال ۲۰۱۲ ظهور کرد و جان صدها نفر را در سراسر جهان گرفت.

هارالد بروسو، ویراستار بیوتکنولوژی میکروبی در بلژیک که مطالعات و انتشارات گسترده‌ای در مورد آنفلوآنزا انجام داده، گفت: «اپیدمیولوژی و علائم بالینی آنفلوآنزای روسی بسیار بیشتر از آنچه در مورد همه‌گیری آنفلوآنزا می‌دانیم مطابقت دارد.»

وی در مورد مشابهت‌های آنفولانزای روسی و کووید گفت: شما عفونت تنفسی دارید، اما در عین حال علائم عصبی قوی نیز در شما وجود دارد. همچنین چیزی شبیه کووید طولانی وجود دارد که پس از همه‌گیری آنفلوآنزای روسی مشاهده شد. این افراد برای مدت طولانی ناتوان در بازگشت به ظرفیت کاری کامل و پیش از ابتلا و همچنین افزایش نرخ خودکشی، بودند.

همه این چیزها باعث می‌شود فرد فکر کند که در دهه ۱۸۸۰ با یک عفونت کروناویروس سروکار دارد. بیایید بگوییم که آنفولانزای روسی یک کروناویروس بوده است. آیا در مقایسه با آنفلوآنزای اسپانیایی به عنوان لنز بهتری برای مشاهده و پیش‌بینی همه‌گیری فعلی عمل نمی‌کند؟ چه درس‌هایی می‌توانیم بیاموزیم؟ آیا سرنخ‌هایی درباره نحوه پایان همه‌گیری کووید۱۹ برای ما ارائه می‌دهد؟

آنفلوآنزای فراموش شده

وقتی «هیچ کس واقعا جرات پیش‌بینی مسیر همه‌گیری کووید ۱۹، چگونگی توسعه یا پایان آن را نداشت» -که از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای کوتاه‌مدت با احتمال نادرستی بالا، بدست‌ آمده بود- و به دنبال نگاهی اجمالی به یک توپ کریستالی COVID-19 بود، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی بروسو به این موضوع روی آورد.

کدام بیماری همه‌گیر می‌تواند به عنوان بهترین الگو برای کووید عمل کند؟ او ابتدا آنفلوآنزای اسپانیایی را مورد بررسی قرار داد - اما استدلال کرد که یک ویروس متفاوت بود. سپس به مرحله‌ای عقب‌تر در تاریخ سفر کرد. گزینه‌های او محدود و آنفلوآنزای روسی گزینه زمانی بعدی بود. از قضا این بیماری اولین همه‌گیری بود که داده‌های آن به طور انبوه جمع‌آوری شده بود. همانطور که مشخص است این گزینه مناسبی برای بررسی محسوب می‌شد.

بروسو در مورد این بیماری گفت: آنفلوآنزای روسی در واقع بهترین موردی بود که می‌توانستم از یک بیماری همه‌گیر تنفسی با اندازه مشابه کووید شناسایی کنم که به اندازه کافی مستند شده بود. در آن زمان دانشمندان هنوز درک کاملی از عامل ایجاد بیماری نداشتند و این وضعیت، با تئوری میکروب تقریباً به طور همزمان ایجاد شد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها