همیشه برای آدم‌ها جالب است که بدانند افراد موفق، مسیر زندگی خود را چگونه طی کرد‌ه‌اند و آیا در این راه، با مشکلات و معضلات روبه‌رو شده‌اند؟ واقعا جایی بوده که تصور کنند دیگر نمی‌توانند ادامه دهند و کنار کشیده باشند؟ آیا در همین لحظات بوده که به ناامیدی نه گفته‌اند و در مسیر خدمت به مردم کشورشان ایستادگی کرده و موفقیتی را حاصل کرده‌اند؟
کد خبر: ۱۳۶۷۳۵۷
به گزارش جام جم آنلاین، اگر می‌خواهید به پاسخ این پرسش‌ها برسید کافی است یکشنبه‌ها سری به برنامه رادیویی «با نخبگان» بزنید. افراد موفق و نخبه حوزه پزشکی در این برنامه که سابقه‌ای ۱۱ساله دارد مهمان می‌شوند و برای شما از راز‌های موفقیت و فرازوفرود‌های زندگی خود پرده برمی‌دارند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این برنامه پای صحبت‌های مجری و تهیه‌کننده آن نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

کافی است موج رادیو را یکشنبه‌شب‌ها ساعت۲۰ روی اف‌ام ۱۰۲رادیوسلامت تنظیم کنید تا شنونده برنامه «با نخبگان» باشید. این برنامه به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی روی آنتن می‌رود و زهرا حاجی‌زاده، مجری ــ کارشناس برنامه است. این مجری ــ کارشناس با اشاره به ساختار برنامه که گفت‌وگومحور است به جام‌جم توضیح می‌دهد: یکی از قالب‌های برنامه‌سازی گفت‌وگوست، اما برنامه‌سازان باید به دنبال نوآوری در این قالب از برنامه باشند تا بتوانیم برنامه را برای مخاطب جذاب کنیم. گرچه قالب برنامه رادیویی با نخبگان هم گفت‌وگومحور است، اما تلاش کرده‌ایم گفتگو با نخبگان به‌گونه‌ای باشد تا برای شنوندگان شنیدنی شود. وی ادامه می‌دهد: این برنامه، تاریخ شفاهی نخبگان عرصه پزشکی و سلامت است که به زبان خودشان روایت می‌شود. همه در زندگی برای خودشان اهدافی دارند و در مسیر آن حرکت می‌کنند.

حال گاهی تلاش برخی‌ها بیشتر است و بعضی دیگر کمتر، اما آنچه اهمیت دارد این است که مسیر را در ابتدا درست شناسایی کنیم تا بتوانیم بر مبنای استعدادی که داریم در کارمان موفق باشیم. رادیوسلامت هم ماموریت و اهدافی را دنبال می‌کند. به‌همین‌دلیل ما در برنامه با نخبگان از تلاش‌های کسانی می‌گوییم که در دنیای سلامت فعال هستند.

این مجری رادیویی با اشاره به دیگر اهداف برنامه می‌گوید: هدف ما این است در گفتگو با اساتید، نقشه‌راه را برای نسل جوان مشخص کنیم.

به‌طور خاص از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و اعضای فرهنگستان‌های علوم‌پزشکی برای حضور در این برنامه دعوت می‌کنیم؛ درعین‌حال از نسل جوان نیز در این برنامه حضور دارند. در واقع نباید از نسل جوان غفلت کرد و باید فرصت‌ها را در اختیار این دوستان هم گذاشت. به‌همین‌دلیل ما هم در برنامه به این موضوع توجه می‌کنیم.

وقایع زندگی اساتید

حاجی‌زاده تاکید می‌کند: گفتگو‌های ما هدفمند است تا از وقایع زندگی اساتید مطلع شویم و از فرازونشیب مسیری که طی شده و عبور از دشواری‌ها و مسؤولیت‌ها حرف بزنند. به اتفاقات روز نیز سری می‌زنیم و مشکلات فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را نیز بررسی می‌کنیم. وی با اشاره به این‌که این برنامه به‌ظاهر ساده و گفتگومحور است، اما اهداف بزرگی را دنبال می‌کند، ادامه می‌دهد: تلاش ما بر این است افرادی را در این برنامه معرفی کنیم که موفق و بنام هستند. افرادی که نه‌تن‌ها در مسیر زندگی موفق بودند بلکه موفقیت آنان در موفقیت و سرنوشت مردم تاثیر داشته است. مجری برنامه بانخبگان یادآور می‌شود: مدت گفتگو با هر مهمان حدود ۲۲ دقیقه است. گاه درباره مسائل روز نیز حرف می‌زنیم و مسائل جامعه را مطرح می‌کنیم و درباره راهکار‌های برون‌رفت از معضلات نیز حرف می‌زنیم. راز موفقیت مهمانان را بررسی می‌کنیم و به نقش خانواده در موفقیت افراد و تغییر مسیر‌ها اشاره می‌شود. هدف ما این است تا بدانیم چگونه شوق یادگیری در نوجوانان احیا شود، از این‌رو به سراغ خاطرات مهمانان می‌رویم.

میزبانی از ۱۰۰ نخبه

حاجی‌زاده عنوان می‌کند: مهمانان ما در کنار جایگاه علمی، خیر هستند و برای ما این فرهنگ‌سازی مهم است که می‌تواند دراین راه قدم گذاشت. با حدود ۱۰۰ نفر از نخبگان حوزه سلامت حرف زدم و هر یک زندگی‌شان فصل خاصی داشته و هر کدام درس‌های زیادی برای ما داشته و زندگی هیچ‌کدام شبیه هم نبوده است. مهمانان ما از مدیریت کشور در شرایط بحرانی و جلوگیری از فرار مغز‌ها حرف می‌زنند و این موضوعات مسائلی است که با مهمانان در میان گذاشته می‌شود.

دعوت به یک برنامه ویژه

مرتضی میلانی، تهیه‌کننده برنامه «با نخبگان» در این‌باره توضیح می‌دهد: برنامه با نخبگان فقط محدود به معرفی پیشکسوتان عرصه سلامت نمی‌شود و جوانانی که رتبه‌های اول و دوم در عرصه‌های مختلف سلامت را کسب کرده‌اند، هم معرفی خواهیم کرد. وی درباره این‌که چگونه طراوت برنامه را در طول ۱۱ سال برای مخاطبان حفظ کرده‌اید تا برای شنوندگان شنیدنی باشد؟ ادامه می‌دهد: مرتب رویکرد سؤال‌هایی که از نخبگان می‌پرسیم را تغییر داده‌ایم و از زوایای مختلف به موفقیت‌های آن‌ها نگاه کرده‌ایم.
 
از سوی دیگر هر فردی، قصه و داستان خودش را دارد، بنابراین شنیدن قصه زندگی نخبگان حتما برای شنوندگان جذاب خواهد بود. همچنین گاهی بدون آن‌که در جریان باشند با خانواده‌های آن‌ها تماس می‌گیریم و هنگام برنامه، آن‌ها را روی خط می‌آوریم که برای مهمانان نخبه هم جالب است. این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: در این برنامه با دعوت از نخبگان در تلاش هستیم تا الگو‌های درست را به شنوندگان معرفی کنیم و این‌که بدانند هر نخبه‌ای هم برای رسیدن به موفقیت، سختی‌های زیادی را تحمل کرده و این‌گونه آگاهی به شنوندگان می‌دهیم. در برنامه با نخبگان با اساتید مختلف حوزه سلامت گفت‌وگوی خودمانی داریم و با زندگی خصوصی این نخبگان آشنا می‌شویم و در عین ایجاد فضای سرگرمی برای مخاطبان، آموزش را نیز مد‌نظر داریم تا به کسانی که می‌خواهند وارد رشته پزشکی شوند، آموزش داشته باشیم.

نخبگان و اخلاق‌مداری

میلانی درباره برنامه با نخبگان می‌گوید: اخلاق در پزشکی یکی از محور‌های گفت‌وگوی مااست و خانواده و اخلاق‌مداری در اجتماع از دیگر موضوعاتی است که به آن پرداخته می‌شود.
امیدوارم مخاطبان به این برنامه گوش بدهند و از آن لذت ببرند. در مجموع سعی می‌کنیم برنامه به لحاظ محتوایی برای شنوندگان کاربردی باشد و در مسیر اهدافی که دنبال می‌کنند، کمک‌کننده باشد.

قصه‌های شنیدنی

زهرا حاجی‌زاده، کارشناس- مجری در پاسخ به این سؤال که داستان زندگی این افراد تا چه میزان شنیدنی است، توضیح می‌دهد: هرچند داستان زندگی این افراد با هم متفاوت است و هریک قصه خود را دارند، اما وجه مشترک آنان دنبال کردن هدف در زندگی است و این هدف به‌قدری بزرگ است که موجب شده آنان بزرگ شوند و به اهداف بزرگ برسند و مردم و کشورشان را جلوتر از خود دیدند و از منافع شخصی خود گذشتند و کم به جنبه‌های مادی پرداختند و سلامت مردم دغدغه آنان بوده و هست و از خود گذشته‌اند.

فاطمه عودباشی - گروه رسانه/ روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها