پتاسیم نقش حیاتی در سلامت دارد زیرا به تنظیم مایعات بدن کمک می‌کند و در عملکرد عضلات و اعصاب و قلب نقش دارد. همچنین، فشار خون را در مبتلایان به پرفشاری خون کاهش می‌دهد و خطر سکته‌های مغزی را کم می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۷۲۳۳

به گزارش جام جم آنلاین، موز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع پتاسیم شناخته می‌شود زیرا هر موز متوسط 420 میلی‌گرم پتاسیم دارد اما خوراکی‌های دیگری با مقدار پتاسیم بالا را نیز می‌توان در رژیم غذایی گنجاند که به ترتیب عبارتند از:

پودر گوجه‌ فرنگی

گوجه‌فرنگی که در معرض آفتاب خشک شود، مقدار فراوان پتاسیم دارد به‌ طوری‌که نصف فنجان آن 925 میلی‌گرم پتاسیم دارد و می‌تواند حدود 35 درصد نیاز روزانه بزرگسالان را تامین کند. پودر گوجه‌فرنگی همچنین منبع غنی از فیبرها، ویتامینC و حتی پروتئین است.

لوبیا قرمز

لوبیا جزء خوراکی‌های مفید در رژیم غذایی است زیرا منبع مناسب پروتئین‌های گیاهی و فیبرها محسوب می‌شوند. یک فنجان لوبیا قرمز تقریبا 700 میلی‌گرم پتاسیم دارد.

کیوی

کیوی علاوه بر مقدار فراوان ویتامینC یکی از منابع پتاسیم شناخته می‌شود و 2 عدد کیوی کوچک به اندازه یک موز حاوی این ماده‌ معدنی است. البته کیوی به‌خاطر آب فراوان انتخاب خوبی برای تامین رطوبت بدن نیز محسوب می‌شود.

ماهی

ماهی معمولا به‌دلیل وجود اسیدهای چرب امگا3 و پروتئین‌های کم چرب شهرت دارد اما بهتر است آن را در لیست خوراکی‌های غنی از پتاسیم نیز جای داد. البته در کنار ماهی، دیگر گوشت‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ و بوقلمون نیز تا حدی پتاسیم دارند.

سیب‌ زمینی

سیب‌ زمینی برخلاف تصور یکی از خوراکی‌های مفید است زیرا منبع غنی از فیبرها، ویتامینC و آهن محسوب می‌شود البته مقدار فراوانی پتاسیم دارد و حتی هر عدد از بعضی انواع سیب‌زمینی موسوم به زنگارگون حدود 900 میلی‌گرم پتاسیم دارد. البته در تهیه سیب‌‌زمینی باید به روش پخت نیز اهمیت داد و آب‌پزکردن و کبابی‌کردن سیب‌زمینی بهترین روش است.

لبنیات

در کنار انواع سبزیجات باید به تاثیر لبنیات در تامین موادمعدنی از جمله پتاسیم اشاره کرد. به‌عنوان مثال یک فنجان شیر کم چرب بیش از 400 میلی‌گرم پتاسیم دارد. یک فنجان ماست یونانی بدون چربی نیز حاوی حدود 350 میلی‌گرم پتاسیم است.

اسفناج

از جمله بهترین خوراکی‌های غنی از پتاسیم باید به اسفناج اشاره کرد چنانچه هر فنجان اسفناج پخته حدود 1200 میلی‌گرم پتاسیم دارد. البته دیگر سبزیجات با رنگ سبزتیره نیز حاوی پتاسیم هستند که پس از پخت دسترسی به این ماده ‌معدنی افزایش پیدا می کند.

میوه‌های خشک

طی روند تبخیر آب میوه، سطح ریزمغذی‌ها از جمله پتاسیم نیز نسبت به حجم میوه افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، نصف فنجان برگه زردآلو 750 میلی‌گرم پتاسیم دارد.

کشمش و آلوخشک نیز انتخاب‌های خوبی در این زمینه هستند. البته به خاطر مقدار قند زیاد میوه‌های خشک نباید در مصرف آنها افراط کرد.

منبع: سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها