رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ساخت بارانداز تجاری و پشتیبانی مشترک با مناطق ویژه قزاقستان در دستور کار منطقه ویژه سرخس قرار داشته و در آینده‌ای نزدیک این بارانداز به بهره برداری می رسد.
رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ساخت بارانداز تجاری و پشتیبانی مشترک با مناطق ویژه قزاقستان در دستور کار منطقه ویژه سرخس قرار داشته و در آینده‌ای نزدیک این بارانداز به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۷۴
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، محمد رضا برهمند  افزود: در حال راه‌اندازی نخستین مرکز تجاری و لجستیکی مشترک منطقه ویژه سرخس با قزاقستان هستیم که خدمات تخلیه بارگیری و پشتیبانی را در اختیار فعالان اقتصادی و صاحبان کالا قرار دهد و ابزاری برای توسعه تجارت و بازار هدف باشد.او ادامه داد: این برنامه بیشتر روی حمل و نقل ریلی و زنجیره تأمین نهاده، توسعه بازار، تنوع‌بخشی محصولات و بازارهای هدف استوار است که در تمام موارد متناسب با موقعیت جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی سرخس این سیاست‌گذاری انجام شده است.
وی اضافه کرد: موقعیت راهبردی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان دروازه ورودی حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی.آی.اس) می‌تواند در ارتقای شاخصه های ترانزیتی و افزایش صادرات به این حوزه ها به خصوص قزاقستان مهم و اثر بخش باشد.  
رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس ضمن تاکید بر اهمیت بازار قزاقستان و جایگاه آن در حوزه آسیای میانه گفت:در سیاستهای اجرایی ما قزاقستان نقشی تعیین کننده دارد و برنامه ریزی ما در این حوزه بر حضور قدرتمند در این کشور و افزایش تعاملات با بازرگانان و سرمایه گذاران کشور قزاقستان است.
برهمند افزود: در نظر است طی یک سال آینده زمینی چند هکتاری در سایت ریلی منطقه ویژه برای ایجاد انبار و ذخیره سازی کالا به سرمایه گذاران کشور قزاقستان واگذار نماییم و از این طریق یک بازار بزرگ  را برای مراودات اقتصادی ایجاد کنیم.
به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز عصر دیروز در دیدار با مسوولان منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه ویژه اقتصادی تنها مکانی در کشور است که مشخصات منحصرا صادرات محور داشته و دروازه  ترانزیت کشور به شمار می‌رود.
امیر عابدی افزود: قزاقستان کشوری قدرتمند با زیرساخت قوی در حوزه کشاورزی و انرژی و دارای ظرفیتهای ارزشمند پشتیبانی به خصوصا در خطوط ریلی است از این رو  با توجه به موقعیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس این منطقه اولویت اصلی برای بازرگانان و صاحبان کالا و شرکتهای مهم حمل و نقلی کشور قزاقستان است.
وی حجم تجارت ایران با قزاقستان را ۳۸۰میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: با فعال سازی بیشتر باراندازهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس و استفاده از امکانات منحصر به فرد آن می‌توان این آمار را تا یک میلیارد دلار افزایش داد.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.  
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق، ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.  
۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.
کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در یک پیمان همکاریهای امنیتی و اقتصادی تشکیل شده اند و در حال حاضر جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی عضو این اتحادیه باقی مانده اند و ترکمنستان از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو همکار به مشارکت خود با کشورهای مستقل مشترک المنافع ادامه داده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها