بررسی دلایل محبوبیت و چالش‌های ساخت رئالیتی‌شو در گفتگو با امین کفاش‌زاده

قاب‌کردن واقعیت با چاشنی سرگرمی

گفتگو با سید وحید حسینی، کارگردان، تهیه‌کننده و مجری:

«دستپخت» آموزش آشپزی نیست!

علاقه‌مندان به آشپزی، مسلما آشپز‌های تلویزیونی را به‌خوبی می‌شناسند و برنامه‌های آن‌ها را دنبال می‌کنند. البته وقتی اولین بار از رسانه، آشپزی برای مردم آموزش داده شد برایشان این قالب از برنامه‌سازی جالب بود و مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، در طول این سال‌ها این قالب از برنامه‌سازی با تغییرات بسیاری همراه شد حتی تبدیل به رقابت سالم شد و پای مردم هم برای آموزش آشپزی به تلویزیون باز شد. حالا شاهد برنامه‌های متفاوتی با این محوریت از شبکه‌های مختلف سیما هستیم. یکی از همین برنامه‌های پرمخاطب «دستپخت» است که با اجرا، تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدوحید حسینی از شبکه یک پخش می‌شود. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینماست که فعالیت هنری خود را با کارگردانی و تهیه‌کنندگی آغاز کرده‌است. وی همچنین نویسندگی، مجری طرح، مستندسازی، فیلمبرداری و ساخت چند سریال و فیلم تلویزیونی را در کارنامه هنری خود دارد. این هنرمند جوایزی هم در برخی جشنواره‌ها ازجمله: جشنواره پکن (ABU)، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، جشنواره جام‌جم و جشنواره سین سیما دریافت کرده‌است. یکی از برجسته‌ترین فعالیت هنری حسینی تهیه‌کنندگی، کارگردانی و اجرای مسابقه دستپخت، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که از سال ۹۴ آغاز شده و تاکنون پخش آن ادامه دارد. با سیدوحید حسینی درباره این برنامه به گپ‌وگفت نشستیم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

با گذشت چند فصل از برگزاری مسابقه دستپخت، آیا هدف از طراحی این برنامه در سال ۹۴ برگزاری یک مسابقه آشپزی حرفه‌ای در ایران بود؟

در سال ۹۴ برنامه دستپخت را با حضور سرآشپزان و آشپز‌ها طراحی کردیم تا یک مسابقه حرفه‌ای در ایران برگزار کنیم، اما با توجه به سیاست سازمان، تغییراتی در برنامه شکل گرفت و ما هم تلاش کردیم با خلاقیت و کار‌های جدید اهداف خود را دنبال کنیم. رسانه ملی فارغ از وظایف برنامه‌سازی خود، کار خوبی انجام داد و آن تربیت نیروی انسانی متخصص بود. ما ۴۸ نفر از جوانان در سنین بین ۲۵ تا ۱۹ سال در مدت حدود دو سال به صورت رایگان و حرفه‌ای آموزش دادیم که در حال حاضر در هتل‌ها و رستوران‌های درجه یک مشغول به کار هستند. یکی از افتخارات برنامه دستپخت این است که طی دو سال طلایی تولید این برنامه تلویزیونی، اشتغال‌زایی کرده‌است که این بخش را بسیار دوست دارم و احساس می‌کنم دینم را ادا کرده‌ام.

شما در طول این سال‌ها تغییراتی در تولید برنامه داشته‌اید، حتی مشاغل مختلف هم معرفی کردید و جوانان فعال در مشاغل مختلف در این برنامه حاضر شدند و با هم رقابت کردند. آیا هدف‌تان کمک به جوانان است؟

در ادامه ساخت برنامه تلاش کردیم با خلاقیت و کار‌های جدید خود را تکرار نکنیم به همین دلیل سراغ کمک فکری و اقتصادی جوان‌ها رفتیم تا با هدف معرفی آشپزی به‌عنوان حرفه‌ای مهم، مشاغل کم‌هزینه را معرفی کنیم. به‌عنوان مثال در برنامه به جوان‌ها گفتیم با چه امکانات و شرایطی می‌توانند پرورش ماهی یا قارچ راه بیندازند. بخشی از تغییرات شکل گرفته طی این سال‌ها، طراحی اتاق فکر در راستای اهداف‌مان بوده و بخشی هم، سیاست سازمان و رسانه ملی.

اخیرا در برنامه شما شرکت‌کنندگان از کشور‌های افغانستان، سوریه، نیجریه و... حضور داشتند. آیا تلاش دارید برنامه را به سمت بین‌المللی‌شدن پیش ببرید؟

سال‌های اول از حضور شرکت‌کنندگان و داوران خارجی استفاده کردیم و در ویژه‌برنامه عید فطر امسال هم از مسلمانان کشور‌های مختلف مانند: (پاکستان، نیجریه، افغانستان و سوریه) دعوت کردیم، اما قصدی جهت بردن برنامه به سمت بین‌المللی‌شدن نداریم. فعلا سازمان در این زمینه دستوری ندارد و خودمان هم با توجه به شرایط، قصد و آمادگی اجرای چنین ایده‌ای را نداریم.

شما در برنامه، تاکید زیادی به معرفی غذا‌های مختلف ایرانی دارید. هدف چیست؟

طی چهار سال گذشته در برنامه دستپخت، تاکید فراوان به احیای غذا‌های سنتی ایرانی، جغرافیای غذایی و معرفی غذا‌های فراموش شده داشتیم. در فصل جدید برنامه و نوروز ۱۴۰۱ هم به فرهنگ و غذا، لباس، آداب و گویش اقوام مختلف پرداختیم. می‌توان گفت برنامه دستپخت پرچم‌دار احیای غذای سنتی ایرانی است.

آیا شما در مسابقه دستپخت، هدف‌تان آموزش آشپزی است؟

برنامه دستپخت برنامه آموزش آشپزی نیست و اگر در برنامه آیتمی به‌عنوان آموزش دستورغذایی داریم به‌دلیل درخواست مردم است. در اصل این برنامه یک رئالیتی‌شو و مسابقه در ارتباط با غذا و آشپزی است که اهداف بلندتری را دنبال می‌کند.

به‌هر حال آشپزی سلیقه‌ای هم است و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. تا چه میزان سلیقه در داوری شرکت‌کنندگان برنامه دخیل است؟

با این‌که در مورد غذا بحث سلیقه مطرح است، اما ما تلاش کردیم تا شرکت‌کنندگان براساس واقعیت، شناسنامه و دستور غذایی و مزه‌ای که غذا باید داشته باشد داوری شوند. البته ممکن است جایی هم سلیقه وارد شده باشد، اما به داوران برنامه تاکید داشتیم که سلیقه شخصی شان را در داوری لحاظ نکنند. داور‌های مجموعه، همگی از استادان شناخته‌شده در حوزه آشپزی هستند و تلاش کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. هر چند معتقدم افراد زیادی در ایران هستند که ممکن است بدرخشند؛ دستپخت از حضور همه افراد استقبال می‌کنند.

شما چند فصل از مسابقه دستپخت را پشت سر گذاشتید درباره دلیل توجه به مسائل زیست‌محیطی در برنامه بگویید؟

مجموعه دستپخت در بیش از هزار قسمت برنامه‌ای که تولید کرده همواره تلاش داشته به مسائل زیست‌محیطی توجه کند. ما به صورت خودجوش و بدون حمایت مرکز و سازمانی مانند: سازمان آب و فاضلاب، شهرداری و... به فرهنگ‌سازی مسائلی همچون تفکیک زباله، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی تاکید می‌کنیم و خانواده دستپخت در این زمینه قاعده و قوانینی دارد.

شما و برنامه دستپخت هرازگاهی هم درگیر حاشیه‌هایی شدید، حاشیه‌هایی که به عذرخواهی شما در برنامه منجر شد. فکر می‌کردید روزی درگیر چنین حاشیه‌هایی شوید؟

جمله و اصطلاحی هست که می‌گویند: دیکته نانوشته غلط ندارد. به‌هر حال در سال‌هایی که برنامه دستپخت را ساختیم حاشیه‌هایی به‌دلیل اشتباه ما یا بد برداشت‌شدن موضوع ایجاد شده که گاهی مردم کم‌لطفی کردند و گاهی هم از ما حمایت. در هر صورت سال‌هاست تمام تلاش‌مان را کردیم تا از حاشیه دور باشیم، اما مبرا از این ماجرا نیستیم، ولی همیشه سعی‌مان بر این بوده که بهترین برنامه را روی آنتن ببریم.

شما جزو آن دسته از برنامه‌ها بودید که در دوران کرونا متوقف نشدید.

در دو سال گذشته که درگیر بیماری کرونا بودیم قطار دستپخت متوقف نشد و با وجود تمامی مشکلات نظیر ترس شرکت‌کنندگان، ابتلا و حذف افراد و محدودیت حضور تماشاگران ادامه پیدا کرد. چرا که من برنامه‌ساز وقتی متعهد می‌شوم که برنامه تولید کنم در شرایط کرونا هم باید برنامه را روی آنتن ببرم تا مردم در منزل سرگرم شوند.

اهداف فصل جدید مسابقه دستپخت

از سال ۱۴۰۰ و در فصل جدید، تلاش برنامه دستپخت بالا بردن سطح خلاقیت خانواده‌ها و ایجاد تنوع غذایی در سفره غذای مردم است. با توجه به شرایط اقتصادی تلاش داریم با ایجاد خلاقیت و معرفی غذا‌های کم‌هزینه تنوع غذایی ایجاد کنیم تا اگر مثلا گوشت و مرغ نداشتیم با ترکیب مواد موجود در منزل، غذا درست کنیم. در برنامه با نمایش مواد اولیه در نمایشگری که در سالن داریم، شرکت‌کنندگان را در محدودیت قرار می‌دهیم تا با مواد غذایی که انتخاب کردند ملزم به درست کردن غذا باشند که بعضا غذا‌های بسیار لذیذی هم خلق شده‌است.

در فصل جدید دستپخت همچنین، تحکیم بنیان خانواده و معرفی فرهنگ و غذا‌های مردم استان و اقوام مختلف کشور را محور اصلی برنامه قرار دادیم. اگر برنامه بیننده دارد لطف مردم است. وظیفه من تولید برنامه خوب و در شأن مخاطب است. ساخت برنامه و مسابقه آشپزی با شرکت‌کنندگان عادی و پر‌مخاطب شدن آن، کار من به تنهایی نبوده و با حمایت عوامل و خانواده بزرگ دستپخت شکل گرفته است. اینجا جا دارد از مردم ایران که حامی برنامه بودند تشکر کنم.

سحر صمدزاده - گروه رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها