گزارش جام‌جم از دستاوردها و کمبودهای نمایشگاه سی‌و سوم کتاب

حکایت روز آخر

گزارش «جام‌جم» از غرفه یمن در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب

محبوب اما مهجور

سی‌ و ‌سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال در بخش بین‌الملل میزبان ۲۵ کشور خارجی بود. از جمله کشورهای حاضر در این دوره کشور یمن است.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۳۵

یمن برای اولین بار در تمام سال‌های برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به این دوره، فرصت حضور پیدا نکرده بود و این اولین تجربه حضور او در این رویداد است. سهم یمن اما از اولین حضورش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه‌ای در لاین کناری، کوچک با یک میز و چند صندلی و دو قفسه از کتاب‌های ترجمه شده درباره تاریخ مقاومت یمن است.

درون غرفه اما تعداد قابل‌توجهی از تصاویر طبیعت و تمدن تاریخی یمن و البته پوستر بزرگی از رهبر شیعیان یمن یعنی سیدعبدالملک حوثی نصب شده‌است.

سه جوان یمنی در غرفه حضور دارند که یکی از آنها لباسی یمنی پوشیده و همان چفیه معروف‌شان را به سر دارد و خنجری را هم که نشانه شجاعت مردم آن منطقه است به کمر بسته. می‌گوید نامش اسامه سامعی است و چهار سالی می‌شود در ایران دانشجوی پزشکی است.

درباره کتاب‌های غرفه عنوان می‌کند:« بخشی از کتاب‌ها را سیدحسین بدرالدین حوثی، رهبر متوفای شیعیان یمن درباره مقاومت در یمن نوشته‌است.همچنین در برخی کتاب‌ها سیدحسین مسیر مشترک خود با امام‌خمینی(ره) را تشریح کرده و جریان فکری‌شان را به همدیگر گره می‌زند. تعدادی دیگر از کتاب‌ها درباره تاریخ یمن است. به دلیل تحریم، عناوین و تعداد کمی از کتاب‌هایمان را توانستیم به نمایشگاه برسانیم و بیشتر کتاب‌هایمان را در قالب پی‌دی‌اف داریم. متاسفانه به این دلیل که یک روز قبل از برگزاری نمایشگاه، متوجه شدیم غرفه داریم نتوانستیم کتابی را چاپ کنیم.»

او می‌گوید:« پرسش بیشتر بازدیدکنندگان ایرانی و حتی خارجی درباره جنگ یمن، علت شکل‌گیری، زمان پایان و حتی وضعیت خانواده‌هایمان در آنجاست. ما هم تا جایی که می‌توانیم به پرسش‌هایشان پاسخ می‌دهیم.»

در پایان کمی گفت‌وگو را نرم می‌کنیم و می‌گوییم ملت ایران به شجاعت شما و شهامت‌تان برای ایستادگی در برابر متجاوز سعودی افتخار می‌کند و ارادت ویژه‌ای به ملت یمن دارد. یکی از بازدیدکنندگان هم از راه می‌رسد و از اسامه می‌خواهد با او عکس بگیرد. اسامه که دست و پا شکسته فارسی می‌داند، با لهجه غلیظ یمنی پاسخش را می‌دهد.

پسر جوان هم قبل از رفتن، به ملت یمن ابراز ارادت می‌کند و اسامه دست و پا شکسته پاسخ محبتش را می‌دهد. آنچه در چند دقیقه حضور کنار غرفه یمن متوجه می‌شویم، محبوبیت یمن و غرفه یمن در سی‌و سومین دوره از نمایشگاه کتاب توسط مردم است اما آن‌سوی این محبوبیت، مهجوریت این غرفه از نگاه مسؤولان برگزارکننده سی‌و سومین دوره از نمایشگاه کتاب است.

غرفه یمن در کنار غرفه دو ناشر کشور دیگر قرار دارد و پرچم بزرگی از آن کشور در کنار این دو غرفه قرار دارد. یعنی بازدیدکننده در وهله اول شاید اصلا متوجه حضور یمن در غرفه نباشد و با خودش فکر کند این غرفه کوچک، غرفه دوم این دو انتشارات است.

بیشتر کشورهای همسایه، غرفه‌ای در وسط نمایشگاه و آن هم با عرض و اندازه‌ای مناسب و در شان آن قرار دارد و سهم یمن تنها غرفه‌ای کوچک بود. هرچند این اولین حضور یمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بود و مسؤولان غرفه تجربه‌ای در اداره غرفه ندارند اما وزارت ارشاد و البته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانستند برای مدیریت این غرفه به مسؤولان غرفه برنامه‌هایی پیشنهاد کنند و حداقل با دعوت چند کارشناس و تحلیلگر مسائل یمن، محور مقاومت، وضعیت یمن، تشابهات فرهنگی و گزارشی از وضعیت این روزهای یمن را برای بازدیدکنندگان مشتاق به این غرفه در قالب میزگرد و سخنرانی توضیح دهند. البته جای این نقد جدی هم وجود دارد که چرا وزیر ارشاد در این غرفه حضور پیدا نکرده است.

زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها