کد خبر: ۱۳۶۷۰۰۹

منطقه غرب آسیا، تحولات مختلفی را تاکنون به خود دیده و برخی از اتفاقات و رویداد‌ها هم، باعث بروز ناامنی در منطقه شده است. طبعا برای حل مشکلات و برون‌رفت از بحران و اختلاف‌نظر، دو شیوه برخورد وجود دارد. رویکرد اول، استفاده از زور است که البته تجربه نشان می‌دهد، نه‌تن‌ها باعث بهبود شرایط در منطقه نمی‌شود و مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه آسیب‌های فراوانی را به کشور‌های درگیر جنگ و همچنین محیط‌های پیرامونی وارد می‌کند.

نمونه روشن آن، ورود عربستان به یمن و درگیر شدن در جنگی بی‌حاصل است. اکنون حکام سعودی به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه این وضعیت به سود آن‌ها نخواهد بود و استمرار آن باعث خسارت هر چه بیشتر خواهد شد. از این رو به فکر چاره افتاده‌اند و تمایل دارند میانجیگرانی را برای حل این بحران وارد عرصه کنند.

شیوه دوم، رویکرد مبتنی بر گفتگو و تعامل دوجانبه یا چندجانبه است. دولت‌ها و ملت‌های غرب آسیا، اشتراکات فراوانی در حوزه‌های فرهنگی و اعتقادی دارند و همچنین می‌توانند در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی، اهداف مشترکی را دنبال کنند. طبعا روی آوردن به رویکرد گفتگو می‌تواند باعث برداشتن گام بزرگی برای تفاهم میان دولت‌ها و ملت‌ها باشد.


رویداد‌های سیاسی چند روز اخیری که در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی شاهد بودیم و سفر‌های مقامات برخی دولت‌های همسایه و همجوار به تهران حاکی از این است که موضوع گفتگو و بسط روابط سیاسی و فرهنگی به عنوان یک راهکار مطمئن و کم‌هزینه برای حل مشکلات موجود در منطقه غرب آسیا مورد توجه جدی قرار گرفته است.

علاوه بر اهداف و نیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی -که زمینه پیوند و نزدیکی میان کشور‌های منطقه را فراهم می‌کند- توجه به موضوع فلسطین هم می‌تواند به عنوان یکی از عوامل جدی همگرایی، همراهی و همکاری میان کشور‌های اسلامی مطرح باشد. طی روز‌ها و ماه‌های گذشته، شاهد تشدید خشونت رژیم‌صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ساکنان اصلی اراضی اشغالی بودیم و نمونه اخیر آن به شهادت رساندن خبرنگار زن فلسطینی بود.

این رفتار خشن نشان می‌دهد به هیچ‌وجه نمی‌توان به رژیم جعلی اسرائیل برای رسیدن به یک تفاهم مشترک که حافظ منافع مردم فلسطین و همچنین مردم منطقه باشد، اعتماد کرد. اکنون برخی از کشور‌هایی که چندی پیش روند عادی‌سازی روابط با رژیم‌اشغالگر قدس را در پیش گرفتند، باید از خود بپرسند با وجود برگزاری ده‌ها کنفرانس صلح و انعقاد برخی قرارداد‌ها چرا تا امروز منافع مردم فلسطین تامین نشده و از طرف دیگر رژیم‌صهیونیستی با نگاه نژادپرستانه خود همچنان به روند توسعه‌طلبی ادامه می‌دهد. با توجه به تحولات جاری در منطقه به نظر می‌رسد همگرایی کشور‌های منطقه با یکدیگر و اتفاق‌نظر آن‌ها به منظور دفاع از مردم فلسطین باعث تقویت جریان مقاومت برای رژیم انسان‌کش صهیونیستی خواهد بود.

صباح زنگنه - تحلیلگر مسائل جهان عرب / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها