عضو انجمن متخصصین پوست ایران در خصوص شرایط بوتاکس و جایگزین مناسب آن بیان کرد: برخی ورزش ها و ماساژهای صورت هم هستند که مقداری روی عادت های غلط ما مفیدند و در پیشگیری از ایجاد چروک های صورت مؤثرند و به عضلات یاد می دهند که افتاده نشوند، اما در کل چین و چروک را نمی توان به طور کامل از بین برد.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۳۳

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مجتبی قمری در گفتگو با بهداشت نیوز ضمن اینکه بوتاکس را یکی از شناخته شده ترین روش های زیبایی در دنیا عنوان کرد گفت: بوتاکس از نظر ساختاری از یک پروتئینی تشکیل شده که این پروتئین از یک باکتری بی هوازی تولید می شود و اصطلاحا به آن توکسین می گویند که روی عضلات اثر فلج کننده دارد.

عملکرد بوتاکس روی صورت چیست؟

وی افزود: پزشکان به وسیله ی بوتاکس این فلج کنندگی موقت را ایجاد می کنند تا چروک هایی که بیشتر در عضلات بالای صورت مانند پیشانی و خط اخم هستند را اصلاح کنند.

این متخصص پوست و زیبایی اشاره کرد: در طول روز وقتی آفتاب به صورت می خورد چشم ها را جمع می کنیم یا اینکه برای تمرکز روی چیزی، یا هنگام صحبت کردن و خندیدن، عضلات تغییر شکل می دهند البته اول خطوط دائمی نیستند و فقط تشکیل می شوند و به حالت طبیعی بر می گردند.

قمری خاطرنشان کرد: کم کم خطوط روی پوست علائم دائمی ایجاد می کنند که به آن ها چروک می گوییم. برای اینکه نگذاریم چروک ها ایجاد شود و اگر تشکیل شده سرعت پیشرفت آن را کم کنیم و گاهی معکوس کنیم، از بوتاکس استفاده می کنیم.

محدوده سنی بوتاکس معمولا 30 تا 50 سال است

وی گفت: البته بوتاکس سالهای زیادی قبل از موارد زیبایی، برای استفاده های دیگر در پزشکی بوده است و بعدا وارد حوزه زیبایی شده، مثلا هر جا اسپاسم و انقباض اضافی عضلات هست می توانیم از بوتاکس استفاده کنیم مانند اسپاسم مثانه، اسپاسم عضلات گردن و غیره.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران ادامه داد: سازمان غذا و داروی آمریکا زدن بوتاکس برای زیبایی را از سن 16 سالگی مجاز می داند اما معمولا مثلا یک فرد 18 ساله صورتش خیلی چروک ندارد و بیشترین دوره ی سنی مراجعین ما برای بوتاکس، بین 30 تا 50 سال است اما موارد بسیار کمی هم داریم که از سنین زیر 30 سال شروع به زدن بوتاکس می کنند.

قمری تصریح کرد: نمی توان گفت فرد در سنین سالمندی نمی تواند بوتاکس انجام دهد و افراد تا زمانی که عضله داشته باشند می توانند بوتاکس تزریق کنند. البته میزان افتادگی ها و چروک ها نیز در زدن بوتاکس موثر است چون امکان دارد میزان چروک ها به قدری باشد که دیگر نتوان با بوتاکس به فرد کمک کرد.

قعلا بوتاکس جایگزینی ندارد!

وی با بیان اینکه بوتاکس با توجه به عملکردی که روی عضله می کند فعلا جایگزینی ندارد، گفت: البته در آمریکا در یک پروژه ی تحقیقاتی در حال بررسی و تولید یک پمادی هستند که جایگزین بوتاکس کنند اما هنوز به طور گسترده نیامده اما متاسفانه برخی افراد با سوء استفاده از این نوع تحقیقات و برای جذب مشتری محصولات فیک را وارد بازار می کنند.

این متخصص پوست عنوان کرد: چین و چروک یک پروسه ی طبیعی پوست زنده است و نمی توان به طور کامل جلوی ایجاد آن را گرفت ولی مثلا اگر فردی شغلی دارد که بیشتر در معرض آفتاب و طبیعت است باید عینک آفتابی استفاده کند تا کمتر چشمهایش را جمع کند، یا مثلا اگر فردی شغلی دارد که باید در معرض کامپیوتر باشد باید نور سیستم را تنظیم کند.

قمری اضافه کرد: برخی ورزش ها و ماساژهای صورت هم هستند که مقداری روی عادت های غلط ما مفیدند و در پیشگیری از ایجاد چروک های صورت مؤثرند و به عضلات یاد می دهند که افتاده نشوند، اما در کل چین و چروک را نمی توان به طور کامل از بین برد.

عوارض بوتاکس نامرغوب توسط افراد غیرحرفه ای

وی تأکید کرد: بوتاکس یک پروتئین است و چون از یک باکتری گرفته می شود برای بدن یک مهاجم محسوب می شود، اینکه چه کمپانی و شرکتی این محصول را تولید کند مهم است زیرا شرکت های معتبر موادی را وارد این محصول می کنند که حداقل اثر مهاجم را برای بدن داشته باشد.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران گفت: بوتاکس های نامرغوب که معلوم نیست در کدام شرکت تولید می شوند، می توانند عوارض مهمی داشته باشند. هر چه بوتاکس خالص تر و جنس حرفه ای تری داشته باشد، عارضه ی کمتری دارد.

وی با اشاره به اینکه تکنیک تزریق، محل مناسب تزریق و میزان تزریق نیز در بروز عوارض بسیار موثر است، بیان داشت: مثلا می توانید یک نقطه ای از پیشانی تزریق کنید که پیشانی بالا برود و فرد زیبا شود و یا نقطه ای دیگر بزنید و عضله چشم فلج شود و فرد ممکن است چشمش حتی تا 4 ماه بسته بماند، یا اینکه نزدیک چشم زده شود و عضلات چشم قدرت تطابق خود را از دست بدهند و دوبینی ایجاد شود.

قمری افزود: البته عوارض گفته شده دائمی نیست چون اثر بوتاکس دائمی نیست یعنی وقتی اثر بوتاکس از بین می رود، عوارض ایجاد شده هم می رود اما به هر صورت ناخوشایند است.
مدت ماندگاری بوتاکس در هر فردی متفاوت است

این متخصص پوست و زیبایی در خصوص مدت ماندگاری بوتاکس گفت: اینگه بگوییم همه ی افراد باید هر 6 ماه یکبار برای تزریق بوتاکس مراجعه کنند، عدد ثابتی نیست چون در برخی افراد دیده شده که تا 2 سال هم اثرات بوتاکسشان مانده است.

وی اظهار داشت: توقع مردم از بوتاکس این است که وقتی بوتاکس دارند، هیچ نیرویی نباید در صورتشان کوچکترین تغییری ایجاد کند در صورتیکه اینطور نیست. اثر بوتاکس این هست که شما در حالت ریلکس و بدون فشار صورتتان صاف و بدون چروک باشد، چون محدوده ی تزریق بوتاکس صورت محدود است و پزشک همه عضلات سر را بی حرکت نکرده است.

قمری مطرح کرد: بنابراین اینکه فرد به عضلات صورتش فشار می آورد و یک چروکی وسط پیشانی اش ایجاد می شود، نشانه ی رفتن کامل اثر بوتاکس نیست، این تصور اشتباه است و همکاران مراجعین را درست توجیه نمی کنند.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران ادامه داد: اشخاصی هستند که تا دو سال اثرات بوتاکس را دارند و اشخاصی هستند که خیلی کمتر اثر بوتاکس روی صورتشان می ماند و این بستگی دارد که از چه محصولی استفاده کرده اند و اینکه آیا با محصولات نامرغوب در بدنشان آنتی بادی ایجاد کرده اند که اثر بوتاکسشان کمتر یا بی اثر شده است.

برخی مراجعین خواسته های عجیب از پزشکان دارند/ محصول مرغوب و پزشک خوب در نتیجه ی بوتاکس موثر است

وی یادآور شد: اینکه ظرف مدت چند ماه یا چند سال باید برای زدن بوتاکس اقدام کرد، به نظر پزشک و درخواست خود بیمار مربوط است اما گاهی نمی توان برخی چروک های عمیق را با بوتاکس کنترل و باید روش های دیگر را امتحان کرد.

مجتبی قمری اضافه کرد: افرادی که به متخصصان پوست مراجعه می کنند و سن و وضعیت چروک صورتشان بررسی می شود و به موقع بوتاکس می زنند و محصول درست استفاده می کنند، هیچ وقت به آن حالت پیری که بقیه میرسند، نمی رسند.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران گفت: انتخاب ماده ی مرغوب و پزشک حاذق برای زدن بوتاکس بسیار مهم است، البته اینطور نیست که پزشک حاذق به هر خواسته عجیب بیمار توجه کند و افراد غیرحرفه ای که کارهای خارج از قاعده انجام می دهند و درخواست های غیرعادی مراجعین را می پذیرند، از استاندارد خارج می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها