پرسپولیس و ضعف‌هایش به مقصد نرسیدند

پرسپولیس، بمب ساعتی

دم‎دستی‎ترین بهانه برای قهرمان نشدن پرسپولیس این است: «پنج فصل پشت سر هم قهرمان شدند و حالا اشکالی ندارد بعد از این مدت جام را به تیم دیگری واگذار کنند.»
کد خبر: ۱۳۶۶۶۹۷

این را از زبان برخی از پیشکسوتان پرسپولیس هم شنیده‎ایم. انگار قهرمان نشدن سرخ‎ها در این فصل با آنچه که در گذشته رقم خورده یعنی همان پنج قهرمانی پشت سر هم توجیه می‌شود. باید به این واقعیت توجه کنیم که پرسپولیس ضعف زیاد داشت و رقابت قهرمانی را به استقلال واگذار کرد.

این تیم با کلی مشکل دست و پنجه نرم کرد‌، از ضعف‌های متعدد خط دفاع گرفته تا قدرت پایین گلزنی در مواقع حساس و البته مشکلات مربوط به نیمکت.

خارجی‌های بی‎‌‌‌‌فرجام

امان از خارجی‌های بی‌کیفیت و ناکارآمد پرسپولیس. هم آن دو مدافع تاجیکستانی و هم مهاجم ازبکستانی. در روزهای اخیر پیشکسوتان و کارشناسان نیز بارها بر بی‎کیفیت بودن بازیکنان خارجی پرسپولیس صحه گذاشتند.

حالا سوال از مسؤولان باشگاه پرسپولیس این است که آمدنشان بهر چه بود و رفتنشان بهر چه؟ البته بهره که زیاد داشته است، آنها درآمدی در ایران داشتند که در لیگ‎ کشورهای خودشان خوابش را هم نمی‎دیدند. بعید است که این خارجی‎های ناکارآمد فصل آینده هم در پرسپولیس حضور داشته باشند. اگر قراردادشان تمدید شود آنگاه شبهات زیادی در رابطه با این اتفاق به وجود می‎آید که جای گفتن آنها اینجا نیست...

آقای قهر، آقای آشتی

در طول این فصل بارها از قهر و آشتی ‎های یحیی گل ‎محمدی نوشتیم. اگر او بخواهد فصل آینده هم در تیم حضور داشته باشد احتمالا باز هم مجبور به نوشتن درباره قهر و آشتی‎های او خواهیم شد. یکی از پیشکسوتان پرسپولیس چند روز پیش گفت: «حواس یحیی جای دیگری است».

البته منظور او را به طور کامل نفهمیدیم اما واضح به نظر می‎رسد که گل‌محمدی برای این فصل تمرکز کافی نداشت و نتوانست برخی از مسائل پیرامون باشگاه را مدیریت کند. این روزها خبرهای متناقضی از ماندن و رفتن یحیی به گوش می‌رسد. اگر قرار بر ماندن باشد او باید تجدیدنظری اساسی در برخی از رفتارهایش داشته باشد و تولید حاشیه نکند.

چالش گلزنی

شگفت‎آور است که پرسپولیس به عنوان قهرمان پنج فصل گذشته رقابت‎های لیگ‌برتر در این فصل حتی یک هفته هم صدرنشین نشد.

ریشه این اتفاق حیرت‎آور را کجا باید جست‌وجو کرد؟ این رکورد منفی می‎تواند به دلیل نبود انسجام، تمرکز و اتحاد تیمی باشد. ضعف در خطوط دفاعی و حمله و حتی دروازه هم که سر جای خودش قرار دارد، سفت و سخت و بدون اغراق. در این میان قدرت گلزنی پرسپولیسی‌ها در این فصل بارها تبدیل به چالش اصلی تیم شد.

پرسپولیس در این فصل ۳۸ گل خورد، یعنی حتی بیشتر از تعداد گل‌های قهرمان این فصل یعنی استقلال. شاگردان گل‌محمدی در این فصل در میان تیم‌هایی قرار داشتند که قدرت هجومی بالایی دارند اما اینها باعث نمی‌شود تا به هیچ عنوان اشاره به برخی از مشکلات خط دفاعی نکنیم. پرسپولیس در برخی بزنگاه‌ها نیاز به گل داشت.

مواقعی جای خالی یک تمام‌کننده ششدانگ در پرسپولیس واضح به نظر می‌رسید. چالش از دست رفتن موقعیت‎های گلزنی در مواقع حساس به تیم خیلی ضرر زد. امتیازهای زیادی در همین راه از دست رفت. به هرحال پرسپولیس مثل بمب ساعتی شده است، ممکن است بترکد و خبرهای بسیار زیادی در راه باشد. شاید هم خنثی شد. البته با توجه به شرایط این فصل به نظر می‌رسد خنثی شدن بمب و رخ ندادن اتفاقات جدید در این باشگاه، چندان باب میل هواداران نباشد.

پیشکسوتان ناراضی

این روزها بازیکنان پیشین پرسپولیس در قامت پیشکسوت حسابی بابت وضعیت تیم محبوب خود گله و شکایت دارند. عده‌ای دیگر در نقطه مقابل و عده‌ای هم موضع خاصی اتخاذ نکرده‌اند، همانند محمد پنجعلی. اما سایرین چه می‌گویند؟

سهراب انتظاری، مهاجم پیشین پرسپولیس
پرسپولیس و پوست‌اندازی

نیاز اصلی پرسپولیس بازیکن است. پرسپولیس باید سریع تغییرات ایجاد کند. من قلبا گل‌محمدی را دوست دارم. باید به خودمان ببالیم او موفق شد تیم را به فینال آسیا ببرد و دو بار قهرمان لیگ شود. اما به نظر من تیم باید برای فصل آینده پوست‌اندازی کند.

بهروز سلطانی، دروازه‌بان پیشین پرسپولیس
از بنگلادش هم می‌آوردید!

خجالت نمی‌کشیدند از بنگلادش هم بازیکن می‌آوردند. این چه طرز جذب بازیکن خارجی بود. بازیکنان خارجی پرسپولیس واقعا ضعیف بودند و انگار انتخابی بدتر از این نمی‌توانستند داشته باشند.

حمید درخشان، سرمربی پیشین پرسپولیس
بدترین خریدهای تیم

یکی از هنرهای کادرفنی استفاده درست از بازیکنان است. به اعتقاد من کادر فنی پرسپولیس از بازیکنان خود آن‌طور که باید بهره نبرد و حتی برخی ستاره‌ها چون وحید امیری و مهدی‌ترابی هم افت کردند. از طرفی خارجی‌ها بدترین خریدهای پرسپولیس بودند.

حسین کلانی ، عضو کانون پیشکسوتان پرسپولیس
آرامش، نیاز اصلی تیم

کیفیت بازی‌های پرسپولیس مثل همیشه بود و فورواردها در استفاده از موقعیت ماهر نبودند. یکی از دلایل این است که استرس بدی به آنها وارد شد. وقتی پرسپولیس آرامش نداشته باشد این موضوع به شدت روی بازیکنان تاثیر می‎گذارد. پرسپولیس نیاز به آرامش دارد.

شایعات
بمبی که می‌ترکد

بر اساس آخرین اخبار صحبت از جدایی یحیی گل‎محمدی از پرسپولیس به طور جدی به میان آمده است. باشگاه موضع خاصی در این‌باره ندارد مگر این‌که طبق روال این فصل بخواهد هر چند وقت یکبار یادآوری کند که یحیی ماندنی است.

آخرین اخبار حاکی از آن است که یک مربی بزرگ خارجی در راه پرسپولیس قرار دارد که نمی‎دانیم کیست. خبر عجیب دیگر به مهدی مهدوی‎کیا برمی‎گردد که اکنون هدایت تیم امید را در دست دارد. او قرار است سرمربی پرسپولیس شود؟ زمزمه‎های مربوط به آن آغاز شده است و البته خبر عجیبی هم به نظر می‎رسد. مهدوی‎کیا تجربه‎ای در لیگ‌برتر ندارد و این موضوع برای هواداران نگران‌کننده است. او در تمام سال‎های اخیر با رده‎های پایه سر و کله زده است. شاید اصلا این نگرانی بیهوده باشد چرا که خبر مربوط به این اتفاق امکان دارد شایعه باشد و بس. به هر حال بمب‎های خبری در راه است. خیلی ساده فکر کنید، شاید هم بمبی در کار نباشد.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها