با پیشرفت تکنولوژی صنایع روشنایی نوع لامپ ها نسل به نسل تغییر کرده و کارخانجات و تولید کنندگان محصولات روشنایی تلاش خود را می کنند تا با ازای مصرف کمتر انرژی میزان نور و روشنایی بیشتری را منبع نوری یا همان لامپ ها تولید کنند.
کد خبر: ۱۳۶۶۴۲۹
لامپ مهتابی یا همان فلورسنت نسل جدید از منابع روشنایی پس از لامپ های رشته ای هستند که متناسب با چراغ های مهتابی گوناگون و در توان ها و رنگ نور های مختلفی تولید می شود. لامپ مهتابی نسل بعدی لامپ های رشته ای است. این لامپ ها در ازای مصرف انرژی یکسان با لامپ های رشته ای قدیمی و همچنین تولید و میزان روشنایی برابر ، حدوداً بیست و پنج تا چهل درصد انرژی کمتری مصرف می کنند و در قبال این مصرف کمتر انرژی الکتریکی، طول عمری نزدیک به ده برابر در مقایسه با منابع روشنایی نسل قدیم دارند. در این مقاله ما به گونه ای توضیحاتی در ارتباط با مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف در اختیار شما خواهیم گذاشت.
 
 
مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف
 

لامپ مهتابی یا همان لامپ فلورسنت بصورت کلی شامل دو نوع مختلف است. مدل قدیمی تر و ساده تر آن ، همان لامپ فلورسنت لوله ای شکل است، که در بازار با عنوان لامپ مهتابی شناخته می شوند ، و در دو مدل لامپ مهتابی لوله ای و لامپ مهتابی گرد تولید می شود. نسل جدیدتر این لامپ که بصورت گسترده تری در بازار روشنایی عرضه می شود، لامپ فلورسنت فشرده یا همان لامپ کم مصرف است، که در سالهای اخیر در مدل ها و اشکال گوناگونی تولید و عرضه شده. حتی با در نظر گرفتن عرضه لامپ های ال ای دی و وجود نسل های جدیدتر از این لامپ، لامپ کم مصرف هنوز در بازار روشنایی مشتریان فراوانی دارد.
 

مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف


 لامپ مهتابی

 

در مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف یا همان فلورسنت فشرده، در ابتدا لامپ مهتابی یا همان فلورسنت را شرح می دهیم. در لامپ مهتابی فلورسنت ، جریان الکتریکی از گازهای بی اثر و همچنین جیوه داخل لوله شیشه ای عبور می کند و باعث تولید شدن پرتو ماوراءبنفش می شود. این پرتو بوسیله پوشش یکپارچه فسفر موجود در سطح داخلی لوله شیشه ای لامپ مهتابی ، پرتو ماوراءبنفش تولید شده را به نور مرئی تبدیل می کند. در کنار این لامپ ، از یک بالاست یا همان ترانس برای تنظیم کردن میزان جریان عبوری و ایجاد ولتاژ اولیه استفاده می شود. بالاست یا همان ترانس لامپ مهتابی در دو نوع الکترونیکی و مغناطیسی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند ، بالاست الکترونیکی ، پی سی بی بالاست های الکترومغناطیسی را ندارد و همچنین استاندارد بالاتری به نسبت بالاست مغناطیسی دارد، در واقع بالاست های الکترونیکی، ارتقا یافته ی بالاست های الکترومغناطیسی هستند. این ترانس ها سرو صدا و سو سو زدن لامپ مهتابی را در طی فرآیند روشنایی به حداقل رسانده و کارایی لامپ را افزایش می دهند. همچنین توجه داشته باشید که برخی بالاست ها و ترانس های خاص، امکان دیم شدن و تنظیم میزان روشنایی را برای لامپ های فلورسنت فراهم می کنند.
 

مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف


لامپ کم مصرف (فلورسنت فشرده)

 

قبل از تشریح و بیان خصوصیات لامپ کم مصرف، در مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف ، یکی از مهمترین نکاتی که مورد توجه قرارمیگیرد، قیمت لامپ کم مصرف به نسبت لامپ مهتابی است، که با وجود سهولت کاربرد و تنوع شکل ظاهری لامپ فلورسنت فشرده قیمت مناسبتری هم خواهد داشت. لامپ کم مصرف یا همان فلورسنت فشرده یا اصطلاحاً CFL ، در طیف رنگی مختلف در بازار ارائه می شود، که نهایتاً رنگ نور آفتابی یا همان روشنایی زرد مانند لامپ رشته ای را نخواهد داشت ، اما لامپ کم مصرف با طیف رنگ نور وسیعی در بازار موجود است و با توجه به رنگ نورهای استانداردی چون، آفتابی، مهتابی تولید می شود. طیف رنگ نور هر لامپ به رنگ نور و روشنایی که از منبع روشنایی ساطع می شود اشاره دارد، که با واحد کلوین اندازه گیری می شود، توجه داشته باشید که هرچه درجه کلوین در لامپ ها بالاتر باشد، رنگ نور سردتری خواهیم داشت و همچنین دمای کلوین پایین تر نشان دهنده گرمای بیشتر و رنگ نور زردتر در این لامپ ها است.
 
 
مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف

 رنگ نور لامپ های رشته ای در حدود دو هزار و هفتصد درجه کلوین است، که پرتو گرم و درخشانی از خود ساطع می کند.در آخر باید بدانیم که لامپ کم مصرف از دو قسمت اصلی تشکیل شده، تیوب شیشه ای که در اشکال مختلف تولید می شود و بالاست یا همان ترانس که در محفظه زیر حباب قرار میگیرد. گاز موجود در داخل تیوب شیشه ای لامپ کم مصرف ، از بخار جیوه و گاز آرگون تشکیل شده است ، که با عبور جریان الکتریکی، انرژی آن بصورت پرتو ماوراءبنفش به مدار اولیه برمیگردد. همچنین لایه فسفری که سطح داخلی تیوب شیشه ای را پوشانده ، پرتو ماوراءبنفش تشکیل شده از بخار جیوه را که بصورت نامرئی است به پرتو مرئی تبدیل میکند و روشنایی لامپ کم مصرف شکل میگیرد. و در آخر در لامپ های کم مصرف ، ترانس یا همان بالاست به سه علت مورد کاربرد قرار میگیرد، اول ایجاد اختلاف پتانسیل بین کاتدها و یونیزه کردن گاز داخل تیوب برای تامین ولتاژ مورد نیاز لامپ در هنگام روشن شدن است، دلیل دوم محدود کردن توان لامپ و جلوگیری از خاموش شدن و چشمک زدن لامپ پس از روشن شدن و دلیل آخر هم تقسیم صحیح ولتاژ است.
 

مقایسه لامپ مهتابی با لامپ کم مصرف


درباره نوراکومارت

 

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکومارت با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها