از افزایش تعرفه اینترنت تا تعداد کاربران
۳۱میلیون کاربر فعال در پیام‌رسان‌های ایرانی

از افزایش تعرفه اینترنت تا تعداد کاربران

کلیک، نمایشگاه اینوتکس را با نمونه‌های آسیایی‌اش مقایسه می‌کند

نوآوری در قلب اینوتکس

یازدهمین دوره رویداد بزرگ اینوتکس در ایران آغاز شده‌است و بسیاری از فعالان اکوسیستم نوآوری در ایران مشتاق این رویداد هستند.
یازدهمین دوره رویداد بزرگ اینوتکس در ایران آغاز شده‌است و بسیاری از فعالان اکوسیستم نوآوری در ایران مشتاق این رویداد هستند.
کد خبر: ۱۳۶۶۲۷۱

اینوتکس که بزرگ‌ترین رویداد نوآوری و فناوری در ایران به‌شمار می‌آید، از یک‌دهه پیش به‌نوعی ویترین دستاوردهای فناوری در ایران محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و مهندسان که به‌دنبال خلق استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های جدید هستند، می‌توانند در این رویداد در یک مکان خاص جمع شوند، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار‌دهند.

شرکت‌کنندگان در این رویداد در زمینه‌های مختلفی از جمله فناوری‌های نوین ارتباطات، انرژی و نفت و گاز و فناوری زیستی، هوافضا، ساخت و ساز، رباتیکس و کامپیوتر و تکنولوژی فعالیت دارند.

رویداد اینوتکس که توسط پارک فناوری پردیس (واقع در شرق استان تهران)‌ برگزار می‌شود از دوره ابتدایی دچار تغییرات فراوانی شده‌است.

دوره اول اینوتکس با حضور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های روسی برگزار شد و بیشتر می‌توان نام نمایشگاه را به آن اطلاق کرد. با این حال، دوره به دوره حوزه فعالیت شرکت‌کنندگان در این رویداد جهانی بیشتر شد و رویدادهایی که حول‌وحوش اینوتکس برگزار می‌شد نیز متنوع‌تر و گسترده‌تر شده‌است.

در دوره‌های سوم تا پنجم تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد از ۵۰عدد به ۶۲۹ شرکت افزایش پیدا کرد و همچنین ۱۲۹ قرارداد بین شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و مهندسان این رویداد بسته شد. چنین رقمی برای اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی ایران دستاورد مهمی محسوب می‌شود.

شاید در نگاه اول تصور شد که اهمیت اینوتکس برای شرکت‌کنندگان در این رویداد به نمایش گذاشتن جدیدترین محصولات و خدمات است.

با این حال، اگر نگاهی دقیق‌تر به این رویداد بیندازیم متوجه خواهیم شد که این رویداد به‌دلیل شبکه‌سازی بیشتر و همچنین دسترسی مستقیم به سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌های مختلف در کنار هم اهمیت زیادی دارد.

در این دوره ۴۰۰ استارت‌آپ ایرانی حضور داشتند و در سه دسته کلی نوآوری‌های مختلف در زمینه هوشمندسازی، حوزه دیجیتال و توسعه پایدار دسته‌بندی شدند.

هوشمندسازی شامل نوآوری‌هایی در زمینه فناوری‌های پوشیدنی، رباتیک، هوش مصنوعی،‌ کلان داده، اینترنت اشیا، اتصالات و علوم شناختی است. شرکت‌کنندگان در حوزه دیجیتال بیشتر روی فناوری‌هایی رایانش ابری، واقعیت افزوده و بلاکچین تمرکز دارند.

علاقه‌مندان به پرینت سه‌بعدی، فناوری نانو،‌ کشت بافت، زیست فناوری و انرژی‌های تجدیدپذیر نیز می‌توانند در حوزه توسعه پایدار این رویداد بزرگ شرکت کنند.

تعداد شرکت‌کنندگان در دوره امسال اینوتکس به بیشتر از صد شرکت‌کننده رسیده‌است که بین نام‌های آنها اسامی متنوعی دیده می‌شود و می‌توان گفت این رویداد دیگر فقط یک رویداد استارت‌آپی نیست.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، شرکت‌های نوآور، شتاب‌دهنده‌ها، بروکرهای فناوری، ارائه‌دهندگان خدمات مانند بانک قرض‌الحسنه مهر و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه الزهرا و دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله دیگر شرکت‌های این رویداد هستند. در این میان، رسانه‌های استارت‌آپی نیز حضور پررنگی دارند تا بتوانند پوشش رسانه‌ای مناسبی برای این رویداد بزرگ داشته باشند.

در کنار بخش نمایشگاهی این رویداد، بخش‌های دیگر نیز از جذابیت‌های خاصی برخوردار هستند. اینوتکس پیج را می‌توان مهم‌ترین بخش خارج از نمایشگاه این رویداد دانست که از دوره سوم این رویداد تا به امروز هر ساله برگزار می‌شود.

اینوتکس، پیج رویدادی رقابتی است که ‌استارت‌آپ‌ها می‌توانند در آن ایده‌های خود را به داوران مطرح ایرانی و بین‌المللی ارائه کنند و ایده آنها ارزش‌گذاری شود.

این رویداد به صورت استانی نیز برگزار می‌شود. برگزیدگان این مسابقه می‌توانند به رقابت اینوتکس بتل راه پیدا کنند که فینال رقابت‌های استارت‌آپی در این رویداد است. در نهایت برندگان می‌توانند جوایز نقدی دریافت کنند یا از سرمایه‌گذاران مختلف سرمایه جذب کنند.

جذب سرمایه در اینوتکس از طریق برنامه جذب سرمایه کارن کراد با نام کافه سرمایه اجرا می‌شود. شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند در جلساتی ویژه نیازهای خود را با سرمایه‌گذاران مطرح کنند و سرمایه جذب کنند.

یکی دیگر از بخش‌های رقابتی نمایشگاه اینوتکس که برای پنجمین سال بین استارت‌آپ‌های سراسر کشور برگزاری می‌شود «اینوتکس پیج» نام دارد که یک صحنه رقابتی هیجان‌انگیز برای استارت‌آپ‌ها در مقابل سرمایه‌گذاران است.

استیج اینوتکس هم یکی دیگر از بخش‌های جذاب این رویداد است که افراد تاثیرگذار ملی و بین‌المللی در آن به صورت رایگان برای شرکت‌کنندگان سخنرانی‌هایی انجام می‌دهند و ناشنیده‌های حوزه فرهنگ کارآفرینی، استارت‌آپی و خلق ارزش را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

بخش‌های سرگرمی نیز در این رویداد نقش پررنگ دارند و مسابقات بازی‌های رایانه‌ای استارکاپ و تور بازدید از ناحیه نوآوری پردیس از جمله مهم‌ترین بخش‌های این رویداد هستند.
​​​​​​​
فناورانه‌های آسیایی

گرچه اینوتکس بزرگ‌ترین رویداد فناوری ایران محسوب می‌شود اما اگر نگاهی به دیگر رویدادهای نوآوری کشورهای آسیایی بیندازیم متوجه می‌شویم اینوتکس هنوز راه زیادی برای رسیدن به این رویدادها دارد. یکی از نقاطی که جای کار بیشتر دارد پررنگ‌شدن حضور شرکت‌های بین‌المللی در اینوتکس ایران است. در دوره‌های آغازین این رویداد تعداد شرکت‌های خارجی به ۱۶کشور می‌رسید.

با این حال این رقم در دوره‌های اخیر کمتر شده‌است و به کمتر از پنج کشور رسیده‌است. این در حالی است که اگر نگاهی به بزرگ‌ترین رویداد فناوری خاورمیانه، یعنی جیتکس بیندازیم، خواهیم دید که حضور غول‌های جهانی تکنولوژی بسیار پررنگ‌تر است.

در رویداد اخیر جیتکس دبی نزدیک به ۳۰۰۰ شرکت از ۲۰ کشور دنیا محصولات جدید خود را ارائه کردند که ۱۶۷ شرکت آنها از آمریکا به دبی آمده بودند.

در بزرگ‌ترین رویداد فناوری خاورمیانه شرکت‌های بزرگ آسیایی پاناسونیک و سامسونگ نیز حضور داشتند.

این در حالی است که رویداد آیتکس در سال ۲۰۲۱ در کشور مالزی میزبان شرکت‌هایی از ۷۲ کشور مختلف جهان بود که ۴۲درصد بازدیدکنندگان آن سرمایه‌گذاران کلان و خرد بودند.

رویداد کامپیوتکس به‌عنوان یکی دیگر از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری آسیا و جهان نیز هر ساله شاهد رشد حضور شرکت‌های بین‌المللی و حجم سرمایه جابه‌جا شده بیشتری است.

کامپیوتکس که هر ساله در شهر تایپه برگزار می‌شود حتی در سال قبل به‌رغم بحران کرونا رقم‌های چشمگیری به ثبت رساند.

در این رویداد آنلاین بیشتر از هزار شرکت از سراسر جهان شرکت کردند که در بین آنها غول‌های بزرگ تکنولوژی مانند انویدیا و مایکروسافت دیده شد که محصولاتی در این نمایشگاه معرفی کردند.

به نظر می‌رسد رویداد اینوتکس ایران نیاز به حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و شرکت‌های نوآوری خارجی و گستردگی تنوع حوزه‌های مورد پوشش خود دارد تا بتواند چرخه اقتصاد کشور را سریع‌تر بچرخاند و به یک رویداد بزرگ در آسیا تبدیل شود.

رضا کریمی - خبرنگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها