آموزش سازدهنی بحثی است که در این مقاله میخواهیم در مورد آن بیشتر بدانیم. سازدهنی یا هارمونیکا یکی از رویایی ترین و دلنشین ترین ساز های بادی است که در سراسر جهان طرفداران بسیاری نیز دارد.
کد خبر: ۱۳۶۶۱۴۲
سازدهنی به دلیل ابعاد کوچکی که دارد محبوبیت بسیار زیادی را به دست آورده است. درست است که ابعاد این ساز بسیار کوچک و جمع و جور میباشد اما دارای صدایی پرقدرت و دلنشین نیز میباشد.

در نگاه اول عده ای گمان میکنند که نواختن با آن بسیار دشوار است، اما بعد از دست گرفتن سازدهنی و یادگیری مسائل اولیه و نکات کلیدی به این نتیجه میرسند که نوازندگی با این ساز نه تنها راحت بلکه بسیار دلنشین و زیبا میباشد. اما این نکات باید مو به مو رعایت شود تا یادگیری شما اصولی و سریع انجام شود.

در ادامه میخواهیم نکاتی را در مورد آموزش سازدهنی در اختیار شما بگذاریم.


مراحل اولیه آموزش سازدهنی چیست؟


اولین قدم در آموزش سازدهنی این است که شما تصمیم بگیرید این ساز رویایی را به صورت اصولی یاد بگیرید. زمانی که تصمیم شما این باشد پس باید به دنبال یک مجموعه خوب با مدرسینی با تجربه و کار بلد باشید. در این مقاله ما این کار را برای شما راحت تر میکنیم.


1. انتخاب سازدهنی مناسب


اطلاع از قیمت و خرید سازدهنی اصل میتواند پرچالش ترین و در عین حال جذاب ترین نقطه برای شروع یادگیری و آموزش سازدهنی باشد. در ابتدای کار ممکن است تنوع در مدل ها و قیمت های سازدهنی شما را سردرگم کند. اما شما نباید به تنهایی برای خرید سازدهنی تصمیم بگیرید.
 
 
6 مرحله مهم و کلیدی در آموزش سازدهنی

بهتر است با مدرس خود یا کسانی که در این حوزه تخصص دارند مشورت کنید و از آن ها کمک بخواهید. به این نکته توجه کنید که این ساز شماست که در تمام مراحل یادگیری همراه شماست و باعث میشود که شما به یک نوازنده ی حرفه ای تبدیل شوید. پس سعی کنید در خرید سازدهنی خساست به خرج ندهید چرا که تاثیرات آن مستقیما بر روی شما و نوازندگی شما برمیگردد.


2. سازدهنی را درست در دست بگیرید.


یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید نحوه دست گرفتن ساز خود میباشد. هرچه ساز را اصولی بهتر دست بگیرید هم تسلط شما بر روی سازدهنی بیشتر میشود هم استایل شما همانند استایل یک نوازنده ی حرفه ای به نظر میرسد. قطعا از دست گرفتن اصولی سازدهنی هم خود شما لذت خواهید برد هم اطرافیان شما که نظاره گر نوازندگی شما هستند.
 
 
6 مرحله مهم و کلیدی در آموزش سازدهنی
 

سازدهنی را بهتر است در بین انگشتان شست و اشاره خود قرار دهید. سایر انگشتان موازی با انگشت شست و مقداری مورب قرار میگیرند. در این حالت حفره ای در پشت ساز ایجاد میشود که با دست دیگر میتوانید تکنیک هایی را با استفاده از آن حفره به کار ببرید. دست دیگر شما هم وظیفه گرفتن اسلاید را بر عهده دارد هم انجام بعضی تکنیک سازدهنی.


3. طرز صحیح قرار گرفتن سازدهنی در دهان را بیاموزید


به قسمت بعدی در آموزش سازدهنی یعنی نحوه قرار گیری سازدهنی بر روی لب ها میرسیم. نحوه قرار گیری سازدهنی بر روی لب ها بسیار مهم است چرا که تاثیر مستقیمی بر روی نوازندگی شما میگذارد. بهتر است لب ها به طور مستقیم بر روی دهنی ساز قرار گیرد طوری که خود سازدهنی نیز در دستان شما صاف و مستقیم دیده شود.

قسمت داخلی لب ها یعنی محلی که همیشه مرطوب است جایی است که باید بر روی دهنی ساز قرار گیرد. با این روش هم تسلط شما بر روی سازدهنی بیشتر است هم به راحتی میتوانید دهنی ساز را مرطوب کنید تا بتوانید نوازندگی را راحت تر انجام دهید.


4. آزمایش روش‌های مختلف ساخت صدا با سازدهنی


به صورت های مختلفی میتوان از سازدهنی خود صداهای متفاوتی ایجاد کرد این روش ها خلاصه میشود در نحوه دست گرفتن ساز، نحوه قرار گیری لب ها بر روی سازدهنی و نحوه تنفس در قسمت های مختلف قطعه ها. با تمرین و تست کردن این حرکات شما میتوانید تغییرات صدایی را در ساز خود ببینید.

دلایل و روش های بسیاری وجود دارد تا بتوانید از ساز خود بهترین صدا را تولید کنید و از آن لذت ببرید. زمانی که شما به یک نوازنده تبدیل شدید باید در بحث سونوریته و موزیکالیته نیز اطلاعات خود را بالا ببرید.


5. قدرت تنفس ناکافی


در بین ساز های بادی، سازدهنی میتواند راحت ترین ساز برای اجرای قطعه های موسیقی باشد. چرا که تولید صدا در سازدهنی مانند تنفس عادی شما یعنی به صورت دم و بازدم میباشد. پس اگر بخواهیم دقیق تر به موضوع نگا کنیم اجرا با سازدهنی همان تنفس عادی اما سازماندهی شده می‌باشد.
 
در ابتدای مسیر ممکن است حس کنید صداهای تولید شده نا خوشایند است، اما بعد از کمی تمرین و تکرار متوجه میشوید که کم کم کنترل تنفس خود را در دست میگیرید. و زمانی که به طور کامل کنترل تنفس خود یعنی دم و بازدم را در اختیار داشتید صدای تولید شده از ساز شما نیز دلنشین تر و زیبا تر خواهد شد.

برای افزایش قدرت تنفس شما باید تنفس دیافراگمی خود را فعال کنید. با فعال کردن تنفس دیافراگمی خود میتوانید اجرایی حرفه ای و پر قدرت را تجربه کنید.


6. تمرین و باز هم تمرین!


در آموزش سازدهنی پشتکار بسیار مهم است. زمانی که شما تمرین میکنید و خسته میشوید دقیقا در آستانه ی یادگیری هستید. در این لحظه نباید ساز خود را کنار بگذارید، مدت کوتاهی استراحت کنید( 2 تا 3 دقیقه) اما اجازه ندهید از حال و هوای نوازندگی دور شوید و ساز شما سرد شود.

نگرانی اغلب هنرجوها درد ایجاد شده در قسمت لب ها وفک و صورت بعد از تمرین است. این درد ها بعلاوه در بعضی شرایط سردرد بسیار طبیعی است اما نگران نباشید زمانی که این درد ها را حس کردید بدانید که خوب تمرین کرده اید و به مرور عضلات صورت و فک شما قوی خواهد شد.


نکاتی که در هنگام آموزش سازدهنی باید در ذهن داشته باشیم


1. استاد و کلاسی را انتخاب کنید که امتحان شده باشد


در بحث آموزش سازدهنی بسیار ضروری است که شما به دنبال مجموعه و مدرسی باشید که از متد های روز دنیا با روش های نوین استفاده کنند. انگیزه و شور و اشتیاق شما گرو انتخاب شماست، پس در انتخاب مدرس بسیار دقت کنید.

یک مدرس خوب میتواند با توجه به حفظ انگیزه و شور و اشتیاق شما برای یادگیری سازدهنی، باعث شود شما در کوتاهترین زمان و با پرهیز از حواشی به یک نوازنده تبدیل شوید.


2. تمرین مداوم داشته باشید.


پیشرفت در نوازندگی زمانی حاصل میشود که شما تمرین مداوم و پیاپی داشته باشید. ضروری است که شما روزانه زمانی را برای تمرین در نظر داشته باشید. اگر بتوانید این مدت زمان را جزو برنامه روزانه خود و جزو عادت های زندگی خود قرار دهید به پیشرفت چشم گیری خواهید رسید.

سعی کنید تمرینات خود را هر روز انجام دهید، حتی در روزهایی که وقت زیادی ندارید تمرین 10 الی 15 دقیقه ای نیز باعث میشود روز خود را از دست ندهید.


3. تمرین تنفس را فراموش نکنید.


در سازهای بادی مخصوصا سازدهنی که تولید صدا به صورت دمش و مکش هوا میباشد، نحوه تنفس بسیار مهم میباشد. این تنفس شما میباشد که شما را پیش میبرد و باعث پیشرفت شما در نوازندگی میبشود.

هرچه بر روی تنفس خود بیشتر کار کنید مهارت نوازندگی شما نیز بیشتر میشود و میتوانید قطعه ها و آهنگ های بیشتر و دشوار تری را بنوازید. تمرین تنفس مربوط میشود به بخش دیافراگم شما یعنی علاوه بر استفاده از شش ها، شما باید از دیافراگم خود نیز برای تنفس استفاده کنید.


4. همیشه سازدهنی خود را تمیز نگه دارید.


سازدهنی به دلیل نحوه استفاده از آن یک وسیله شخصی محسوب میشود و البته نیاز است که بهداشت فردی نیز در آن رعایت شود. به دلیل دم و باز دم مداوم در هنگام استفاده از آن ممکن است آلودگی ها یا پسماند های غذایی در ساز به جا بمانند.

از این رو به شما توصیه میکنیم تا نیم ساعت قبل از نوازندگی چیزی میل نکنید. یا در صورت ضرورت قبل از شروع نوازندگی دندان های خود را مسواک بزنید. این مدل از مراقبت باعث طولانی شدن عمر سازدهنی شما و سلامت خود شما خواهد شد.
 
 
6 مرحله مهم و کلیدی در آموزش سازدهنی

سخن آخر

سازدهنی یا هارمونیکا اگرچه ابعاد کوچکی دارد اما قادر است صدایی پر قدرت و در عین حال دلنشین و رویایی تولید کند. فقط کافیست یک مدرس خوب و پر انرژی انتخاب کنید تا هم با روشی نوین به شما آموزش دهد و هم در طی روند آموزش مراقب انگیره و شور و اشتیاق شما نیز باشد.

از طرفی یک مدرس خوب میتواند به شما برای خرید سازدهنی مناسب مشاوره دهد. پس حتما برای خرید سازدهنی با مدرس یا شخصی که در این کار تخصص دارد مشورت کنید و از او کمک بگیرید. وب سایت نواکده از بهترین وب سایت های مشاوره و فروش سازدهنی در ایران است. برای ارتباط با این وب سایت حتما نام "نواکده" را در گوگل جست و جو کنید.

بسیاری تصور میکنند چون سازدهنی سازی کوچک میباشد میتوانند آن را به صورت خود آموز یاد بگیرند. اما موارد بسیاری بوده که در طی یادگیری به صورت خود آموز به مشکلات بسیاری برخورده باشند. این نوع یادگیری قطعا با اشتباهاتی پیش خواهد رفت و چون زیر نظر مدرس نیستند این اشتباهات هیچ گاه اصلاح نمیشوند و این دیوار تا ثریا کج میرود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها